Zakończyła się już XI edycja programu Akademia Bezpiecznego Puchatka, do której zgłosiło się 10 tysięcy szkół podstawowych z całej Polski – czyli o prawie 2 tysiące więcej niż w zeszłym roku! Łącznie już ponad 2,5 mln pierwszoklasistów wzięło udział w programie, który edukuje i uświadamia, jak ważne jest bezpieczeństwo, szczególnie w nowej rzeczywistości, w której funkcjonujemy wspólnie z najmłodszymi.
Akademia Bezpiecznego Puchatka to największa ogólnopolska kampania edukacyjna, skupiająca się na bezpieczeństwie najmłodszych, realizowana pod patronatem Komendanta Głównego Policji oraz większości Kuratoriów Oświaty. Program skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych – nauczyciele, na podstawie nowych materiałów merytorycznych, opracowanych w oparciu o techniki szybkiego uczenia się, przekazywali wiedzę o bezpieczeństwie w czterech obszarach: w domu, w internecie, w szkole i na drodze.
Wyniki Testu Bezpieczeństwa, do którego w tegorocznej edycji przystąpiło ponad 130 tysięcy dzieci, pokazują, że najmłodsi zyskali cenną wiedzę. Jeśli 87% dzieci wie, że gdy natrafią w internecie na coś niepokojącego, powinny to zgłosić rodzicom, to możemy stwierdzić, że najmłodsi zdobyli te istotne informacje i będą mogli ją wykorzystać, gdy będzie to konieczne. Pierwszoklasiści zyskali także wiedzę, która jest aktualnie bardzo przydatna – 71% najmłodszych potrafi wskazać niebezpieczne przedmioty, które mogą znaleźć w domu, a na które powinni uważać. To bardzo cenne w kontekście nauki zdalnej w domu.
Nowoczesne metody nauczania
Ważnym elementem edukacji, również w zakresie bezpieczeństwa, jest też sposób przekazywania wiedzy i metody nauczania, a te w ostatnich tygodniach musiały zostać dopasowane do nowej rzeczywistości. Ewa Bensz-Smagała, psycholog dziecięcy i trener technik pamięciowych, właścicielka szkoły efektywnej nauki Lucky Mind, przyznaje, że zapewne stanowiło to nie lada wyzwanie dla pedagogów i dzieci. Nauka zdalna wymagała pewnej modyfikacji sposobów edukacji, które pozwoliłyby na przekazanie wiedzy oraz utrzymanie zainteresowania kilkulatków w trybie on-line. Umysł dziecka jest na szczęście bardzo podatny na przyswajanie informacji również w nowych okolicznościach. Pewnym wyzwaniem mógł okazać się jednak sam internet – skupienie uwagi mogło dostarczać dzieciom pewnych trudności, biorąc pod uwagę fakt, że w sieci jednocześnie dzieje się bardzo wiele rzeczy. Dodatkową kwestią było bezpieczeństwo – dzieci w internecie nie zawsze potrafią jasno określić potencjalne zagrożenia. Na szczęście w materiałach programu Akademia Bezpiecznego Puchatka poruszaliśmy także zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Jednocześnie wszystkie scenariusze sprawdzają się w nauce zdalnej, więc można je było wykorzystać w obecnej sytuacji. Tworzyliśmy materiały z myślą o tym, aby nie tylko pomagały w przekazywaniu wiedzy o bezpieczeństwie, ale i stanowiły dodatkowe wsparcie w pracy nauczycieli i nauce najmłodszych.
Kolejna edycja programu Akademia Bezpiecznego Puchatka
Dziękujemy wszystkim nauczycielom za wspólne dbanie o bezpieczeństwo najmłodszych. Już dziś zapraszamy do udziału w XII edycji – o szczegółach będziemy informować na stronie programu www.akademiapuchatka.pl