Hulajnogi elektryczne tylko dla osób powyżej 10. roku życia. Mandaty za łamanie przepisów

Dzieci do 10. roku życia nie będą mogły się poruszać hulajnogą elektryczną po drodze publicznej, także pod opieką osoby dorosłej. Młodzież wsiądzie na hulajnogę tylko wtedy, jeśli młody użytkownik pojazdu będzie mógł wylegitymować się kartą rowerową lub prawem jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Rząd przyjął dziś projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Chodzi o uregulowanie statusu prawnego hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego (np. deskorolek elektrycznych). To popularne urządzenia, szczególnie w dużych i średnich miastach, zwłaszcza wśród dzieci, młodzieży i studentów.

Obecnie poruszanie się hulajnóg i urządzeń transportu osobistego (UTO) po drogach publicznych i chodnikach w ogóle nie jest opisane, co – zdaniem rządu – „stwarzało realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach”. Głównie dla pieszych, którzy musieli dotąd tolerować mknących nieraz z dużą prędkością użytkowników hulajnóg.

Po zmianie, zabronione będzie m.in.:
* kierowanie hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h;
* kierowanie hulajnogą lub UTO przez osobę nietrzeźwą albo znajdującą się w stanie po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu;
* przewożenie hulajnogą elektryczną i UTO innych osób, zwierząt lub przedmiotów;
* ciągnięcie lub holowanie hulajnogą elektryczną i UTO innych pojazdów;
* pozostawianie hulajnóg elektrycznych i UTO na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.

Zgodnie z nowymi przepisami, kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł skorzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h – z prędkością dopuszczalną 20 km/h.

Hulajnogą elektryczną będzie można poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, ale tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z zachowaniem następujących zasad:
* jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
* zachowanie szczególnej ostrożności,
* ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.

Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM (poruszanie się tzw. lekkim czterokołowcem), A1 (motocyklem o pojemności do 125 cm3), B1 (samochodem o ograniczonej masie) lub T (ciągnikiem rolniczym). Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie będzie wymagany.

„Poruszanie się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat będzie zabronione w każdej sytuacji – również pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej” – czytamy w komunikacie rządu.

Rząd chce też wprowadzić przepisy związane z parkowaniem hulajnogi elektrycznej. Hulajnogę elektryczną będzie można pozostawić na chodniku jedynie w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:
* hulajnoga będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
* pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika,
* szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest nie mniejsza niż 1,5 m.

W razie parkowania niezgodnie z zasadami, hulajnogę będzie można usunąć na koszt właściciela. O usunięciu pojazdu z drogi decydował będzie policjant lub strażnik gminny (miejski).

Jeśli chodzi o osoby korzystające z tzw. urządzenia transportu osobistego – UTO, to kierujący będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. UTO będzie można wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, w przypadku braku drogi dla rowerów, z zachowaniem następujących zasad:
* jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
* zachowanie szczególnej ostrożności,
* ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.

Analogicznie do hulajnóg, poruszanie się UTO po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat będzie zabronione w każdej sytuacji – również pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się UTO jedynie w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej. Do kierowania UTO przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie będzie wymagany.

Ustawa ma ponadto uregulować sposób korzystania z tzw. urządzeń wspomagających ruch – to urządzenia lub sprzęt sportowo-rekreacyjny przeznaczony do poruszania się w pozycji stojącej, napędzany siłą mięśni (np. rolki, wrotki, deskorolka).

Na rolkach czy wrotkach będzie można poruszać się po drodze dla rowerów (bez ograniczenia prędkości) lub po chodniku i drodze dla pieszych – z zachowaniem następujących zasad:
* jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
* zachowanie szczególnej ostrożności,
* ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.

Do poruszania się urządzeniem wspomagającym ruch i napędzanym siłą mięśni nie będą potrzebne żadne uprawnienia. Nie będzie też ograniczeń wiekowych.

Za łamanie zasad przewidziano kary:
* za korzystanie podczas jazdy z telefonu (wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku), groził będzie mandat 200 zł.
* za przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku grozić będzie mandat 100 zł.
* za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka – grozić będzie mandat od 300 do 500 zł.
* naruszenie warunków zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku będzie oznaczało mandat 100 zł.
* za nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu przewidziano karę w wysokości 350 zł.

(PS, GN)