Już od 1 września 2022 r. każda szkoła będzie musiała posiadać pracownię druku 3D. Jak wybrać, aby skorzystali z tego uczniowie i nauczyciele?
Do ogólnej świadomości wdarła się już konieczność zmian systemu edukacji. Są one na tyle naglące, że generują nowe możliwości związane z pozyskiwaniem finansowania na wprowadzanie technologii do szkół. Dostrzeżono, że uczniowie oprócz wiedzy teoretycznej powinni rozwijać także umiejętności manualne. Wszechobecna technologia sprawia, iż to właśnie te umiejętności będą najbardziej potrzebne, kiedy uczniowie szkół podstawowych trafią na rynek pracy. Na tej podstawie MEiN zdecydowało się zorganizować program “Laboratoria Przyszłości” zgodnie, z którym od przyszłego roku szkolnego drukarka 3D będzie musiała trafić do każdej szkoły podstawowej.
Druk 3D i robotyka w każdej szkole podstawowej
Program “Laboratoria Przyszłości” to największa w historii Polski inwestycja w system edukacji, opiewająca na niemal 1 miliard złotych. Ma on na celu wprowadzenie do szkół nowoczesnych narzędzi, które zaangażują uczniów, jednocześnie rozwijając u nich kompetencje przyszłości z zakresu STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics, czyli nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka). Oznacza to, że do każdej polskiej podstawówki już niebawem trafią m.in. drukarka 3D, roboty edukacyjne i oprogramowanie służące do nauki kodowania, czy projektowania w przestrzeni 3D. Jest to doskonała wiadomość, ponieważ już dziś na rynku pracy brakuje specjalistów, którzy posiadają techniczną wiedzę związaną z wykorzystywaniem tych technologii. Dzięki dofinansowaniu szkoła zyska rzeczywistą szansę na przygotowanie uczniów do wyzwań przyszłego świata.
Laboratorium druku 3D i robotyki SkriLab
Jak dokonać dobrego wyboru? Po pierwsze sprawy techniczne.
Katalog narzędzi w programie jest bardzo szeroki, są jednak pewne komponenty obowiązkowe, takie jak drukarka 3D czy biblioteka online gotowych modeli 3D. Jak zatem wybrać sprzęt, który będzie rozwijał ucznia, ale także wspierał nauczyciela? Poniżej znajdziecie kilka wskazówek.
Po pierwsze, upewnijcie się, że narzędzia które zastosujecie będą łatwe do wdrożenia w szkolnym środowisku. Wybierając pomoce dydaktyczne bazujące na technologii warto upewnić się, że jesteście w stanie bez większych problemów sami je zainstalować w klasach lub otrzymacie wsparcie od dostawcy, który pomoże Wam rozpocząć przygodę ze sprzętem.
Zajęcia ze SkriLabem w szkole
Mówiąc o implementacji na miejscu zainteresujcie się także tym, czy otrzymacie odpowiednie materiały, do których będziecie mogli zajrzeć o dowolnej porze dnia, z dowolnego miejsca. Lekcje najczęściej przygotowujecie poza klasą, co jeśli pojawią się pytania, na które nie znajdziecie odpowiedzi nie mając akurat dostępu do pracowni? Przemyślane oferty zaadresują potrzeby nauczycieli tak, aby rzeczywiście chcieli korzystać z narzędzi i mogli to robić bezstresowo. Czego szukać? Informacji nt. szkoleń online, czy e-kursów wyjaśniających technikalia oraz podpowiadających ciekawe pomysły na zastosowanie technologii podczas lekcji. Jako dobry przykład posłużyć może platforma Skriware Academy, która jest m.in. bazą łatwo przyswajalnych e-kursów z zakresu działania laboratorium edukacyjnego produkowanego przez Skriware.
Po drugie, decydując się na urządzenia elektroniczne warto sprawdzić, czy producent rozwiązania posiada biuro pomocy technicznej na terenie Polski i/lub posługujące się językiem polskim. W trakcie instalacji sprzętu nie jesteśmy często w stanie przetestować wszystkich funkcjonalności. Dlatego warto mieć to wsparcie ze strony dostawcy, z gwarancją, że proces przebiegnie komfortowo.
A co z treściami?
Kolejną, niezwykle ważną kwestią, są treści. Wprowadzanie nowych pomocy dydaktycznych do szkoły nie zawsze jest łatwym procesem. Nauczyciele nie narzekają na brak pracy, wręcz przeciwnie. Aby zminimalizować stres i niechęć związaną z wdrażaniem nowych narzędzi bazujących na technologii warto zastanowić się, czy faktycznie ułatwimy im pracę. Na rynku niewiele jest rozwiązań, które oprócz sprzętu dostarczą nam także gotowych scenariuszy zajęć, inspiracji, czy materiałów dla uczniów.
Warsztat wdrożeniowy dla nauczycieli
Laboratorium edukacyjne proponowane przez Skriware, czyli pracownia druku 3D i robotyki SkriLab, jest właśnie jednym z takich rozwiązań. Oprócz zgodnej z wymogami programu “Laboratoria Przyszłości” drukarki 3D, robotów edukacyjnych czy oprogramowania gwarantuje nauczycielom dostęp do platformy stworzonej z myślą właśnie o nich. Znajduje się tam m.in. 86 scenariuszy zajęć na 9 przedmiotów lekcyjnych (baza stale rośnie), 24 e-kursy tłumaczące działanie całego laboratorium czy poruszających tematykę nowoczesnych technologii i nauczania hybrydowego. Dodatkowo do każdego scenariusza lekcji pedagog otrzymuje konspekt potwierdzający zgodność z podstawą programową oraz materiały dla uczniów, takie jak prezentacje i karty pracy, które może udostępniać bezpośrednio w aplikacji MS Teams lub Google Classroom. Skriware Academy znacząco minimalizuje barierę, która może powstawać pomiędzy nowym sprzętem w szkole, a jego faktycznym zastosowaniem na lekcjach.
Wygoda użytkowania przede wszystkim.
Roboty, drukarka 3D, narzędzia online, czy oprogramowanie zdecydowanie pozytywnie wpływają na zaangażowanie i rozwój dzieci. Uczniowie obcują z technologią od najmłodszych lat, dzięki czemu w przyszłości będą miały większe szanse na swobodne poruszanie się w ich obrębie. To co zastanawia to kwestia tego, jak wykorzystywać wszystkie te narzędzia i robić to interdyscyplinarnie. Jeśli chcemy powiązać różne zagadnienia i skorzystać z różnych technologii podczas lekcji powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy poszczególne elementy oferty są ze sobą zintegrowane. Jest to wyzwanie nie tylko w sektorze edukacji, ale także bardzo często spotykane wśród narzędzi biznesowych i przemysłowych. Dzięki dobrze przemyślanym połączeniom między składowymi SkriLabu Skriware udało się sprawić, aby scenariusze lekcji pomagały w wykorzystaniu wszystkich oferowanych narzędzi.
SkriLab podczas zajęć w szkole
Drukarka 3D zintegrowana jest z biblioteką modeli oraz programami do modelowania 3D Playground i Creator. Elementy dostępne we wspomnianym Creatorze to odwzorowanie klocków konstrukcyjnych zawartych w zestawie oraz części składowych robota. Aby ułatwić pracę z elementami manualnymi powstała mata inżynieryjna oraz karty inżynieryjne i elektroniczna, a mata miejska doskonale łączy się z robotem i aplikacją służącą do jego programowania. Dodatkowo na platformie Skriware Academy znajdują się interdyscyplinarne projekty łączące ze sobą kilka przedmiotów szkolnych. Taki system wzajemnie powiązanych ze sobą składowych znacząco ułatwi i uatrakcyjni pracę z laboratorium w szkole.
Jeśli jesteście zainteresowani przetestowaniem laboratorium SkriLab to zapraszamy do umawiania lekcji pokazowych na adres [email protected].
Obie pracownie, druku 3D oraz robotyki, znajdziecie w katalogu Moje Bambino dedykowanym programowi “Laboratoria przyszłości”.