Zespół Globalne wyzwania i edukacja pracujący w ramach Światowego Stowarzyszenia Badan Edukacyjnych (WERA) zaprasza do wzięcia udziału w badaniu dotyczącym inicjatyw mających na celu osłabiania skutków zakłóceń w edukacji – wspieranie uczniów w rozwoju w czasach kryzysów globalnych.
W ramach tego zespołu realizowane są obecnie badania międzynarodowe dot. działań podejmowanych w skali mikro- (szkoła), mezo- (region) imakro (kraj) w celu przeciwdziałania/osłabiania skutków zakłóceń w edukacji szkolnej spowodowanych przez wyzwania o charakterze globalnym (np. pandemia COVID-19).
Kwestionariusz Questionnaire on initiatives to mediate the effects on the disruption of education: focusing on supporting students in distress world-wide (kwestionariusz w języku angielskim dotyczący inicjatyw mających na celu osłabiania skutków zakłóceń w edukacji: wspieranie uczniów w rozwoju w czasach kryzysów globalnych) jest do wypełnienia na stronie:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdXk_IqcMar9e__rFmPqs7ccHouHG4xAqAarv_-SA_WK2yhlQ/viewform
Zespół tworzą profesorowie: Liesel Ebersohn, Sergey Kosaretsky, Ingrid Gogolin, Rocio Garcia-Carrion, Geovana Mendonça Lunardi Mendes, Harkaitz Zubiri, Gil Noam, Daniela Véliz Calderón i Bee Leng Chua. Polskę reprezentuje w nim prof. Joanna Madalińska-Michalak, kierownik Katedry Dydaktyki i Pedeutologii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
– Warto pokazać osiągnięcia naszego kraju, zarówno te na poziomie szkoły, regionu i kraju! – zachęca prof. Joanna Madalińska-Michalak. To dzięki jej staraniom w 2014 r. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne zostało członkiem WERA. Prof. Madalińska-Michalak w latach 2014-2020 była prezesem PTP, a w latach 2016-2020 (przez dwie kadencje) wiceprzewodniczącą WERA).
Światowe Stowarzyszenie Badań Edukacyjnych (WERA) jest stowarzyszeniem krajowych, regionalnych i międzynarodowych specjalistycznych stowarzyszeń naukowych, których celem jest postęp w badaniach edukacyjnych jako dziedzinie naukowej i akademickiej. Stowarzyszenie zostało założone 18 kwietnia 2009 r. w San Diego w Kalifornii. WERA ma na celu podejmowanie inicjatyw, które mają charakter globalny, a zatem wykraczają poza to, co każde stowarzyszenie może osiągnąć w swoim kraju, regionie lub w swoim obszarze specjalizacji. Stowarzyszenia, będące członkami WERA współpracują w celu rozwiązania takich problemów, jak budowanie potencjału i zainteresowania badaniami edukacyjnymi, rozwijanie polityki i praktyk w zakresie badań edukacyjnych oraz promowanie wykorzystania wyników badań edukacyjnych na całym świecie.
Zespoły zadaniowe WERA są powoływane przez Radę Stowarzyszenia w celu podjęcia badań nad ważnymi problemami dot. edukacji i prowadzenia badań naukowych.
W ramach WERA powołano do życia 4 zasadnicze zespoły zadaniowe, które koncentrują swoją uwagę na takich kwestiach, jak:
- Ubóstwo a możliwość uczenia się
- Międzynarodowe zagadnienia etyki i postępowania w badaniach edukacyjnych
- Wyzwania i transformacje szkolnictwa wyższego na świecie
- Globalne wyzwania i edukacja (2020)
Wyniki badań są upowszechniane w postaci publikacji naukowych i referatów na konferencjach naukowych (https://www.weraonline.org/page/GovTaskForces).
– WERA jest zainteresowana zbieraniem przykładów najlepszych praktyk. Uzyskane wyniki badań mogą być pomocne nauczycielom, wychowawcom, trenerom, politykom oświatowym i decydentom w zderzaniu się z sytuacjami kryzysowymi i ich rozwiązywaniu. Badania służą wzajemnemu uczeniu się i współpracy w celu tworzenia odpowiednich warunków dla rozwoju uczniów – podkreśla prof. Michalak.
Wyniki badań zostaną opublikowane na stronie internetowej WERA i będą upowszechnione podczas Kongresu WERA “Forging Ahead: Transforming Education in a Rapidly Changing World”, który odbędzie się w dniach 21-24 listopada 2023 r. w Singapurze( https://www.weraonline.org/news/603202/ERAS-Conference-and-WERA-Focal-Meeting-2023.htm).