Jak wynika z danych UNICEF i Agencji ONZ ds. Uchodźców (UNHCR), ponad połowa dzieci ukraińskich, które schroniły się w Polsce przed wojną, nie jest zapisana do polskiej szkoły. „Edukacja chroni dzieci uchodźcze!” – podkreślił UNHCR.
„Edukacja jest kluczowa dla wszystkich dziewcząt i chłopców z Ukrainy. Nieważne ile czasu ich rodzice chcą spędzić w Polsce, nieważne czy ich dzieci mówią po polsku i nieważne jak są uzdolnione. Edukacja CHRONI dzieci uchodźcze!” – ogłosił UNHCR w swoich mediach społecznościowych.
#Edukacja jest kluczowa dla wszystkich dziewcząt i chłopców z 🇺🇦. Nieważne ile czasu ich rodzice chcą spędzić w 🇵🇱, nieważne czy ich dzieci mówią po polsku i nieważne jak są uzdolnione.
Edukacja CHRONI dzieci uchodźcze! pic.twitter.com/twI9gSujnb
— UNHCR Polska (@UNHCRPoland) August 28, 2023
Od agresji Rosji na Ukrainę minęło półtora roku. W tym czasie na terenie Polski znalazły się setki tysięcy dzieci ukraińskich, większość z nich w wieku szkolnym lub przedszkolnym.
Z jednej strony, dzieci uchodźcze z Ukrainy stanowią 4 proc. uczniów w Polsce, a w ponad 85 tys. klas jest co najmniej jeden uczeń uchodźca, z drugiej jednak, do szkół trafiła tylko niecałą połowa dzieci ukraińskich – ok. 173 tys. Do polskiej szkoły uczęszczał w mijającym roku szkolnym jedynie co piąty uczeń w wieku licealnym.
UNICEF i UNHCR zaapelowały do rodziców uchodźców o zapisywanie swoich dzieci do polskiego systemu edukacji, ponieważ nauka stacjonarna w bezpiecznej przestrzeni z rówieśnikami i nauczycielami jest nie tylko ważna dla ich edukacji, ale ma również kluczowe znaczenie dla socjalizacji, zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia.
UNHCR is reaching out to refugees not only in major cities but also in towns and villages where information and services are less available.
Here in Okuninka in Lubelskie, our staff met with Ukrainians to talk about school enrolment, available assistance and fraud prevention. pic.twitter.com/xxMIXiHHI2
— UNHCR Polska (@UNHCRPoland) August 25, 2023
– Szkoły dają dzieciom, które już doświadczyły straty, przesiedlenia i przemocy, poczucie rutyny i bezpieczeństwa, szansę na zbudowanie przyjaźni i uzyskanie pomocy ze strony nauczycieli oraz możliwość integracji ze społecznościami przyjmującymi. Zapewniają dostęp do usług wspierających zdrowie psychiczne i dobrostan dzieci – podkreślił Rashed Mustafa Sarwar, krajowy koordynator Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce.
– Musimy w pełni skorzystać z edukacji oferowanej ukraińskim dzieciom w polskich szkołach i zapewnić, że do niej uczęszczają – budując umiejętności, które przyczynią się do lepszej przyszłości Ukrainy, kiedy pozwolą na to warunki – dodał Kevin H. Allen, przedstawiciel UNHCR w Polsce.
UNHCR podkreślił, że zdalne formy nauki oferowane uczniom ukraińskim przez ich ojczysty system edukacji, są rozwiązaniem krótkoterminowym i nie wspierają ich rozwoju społecznego oraz są mało skuteczne, jeśli chodzi o efekty kształcenia. Zwłaszcza w sytuacji, gdy ukraińskie dzieci straciły wiele miesięcy nauki jeszcze przed wybuchem wojny – w okresie pandemii i lockdownu.
(PS, GN)
Fot. UNICEF