Związek jest potrzebny i ma konkretną ofertę. Sławomir Broniarz dla Głosu: Łączy nas edukacja!

Siłą ZNP jest empatia, wrażliwość, chęć niesienia pomocy naszym koleżankom i kolegom. Nikogo, kto ma legitymację Związku, albo nosi się z zamiarem przystąpienia do ZNP, nie możemy zostawić samego, gdy potrzebuje pomocy – mówi Sławomir Broniarz, prezes ZNP, w wywiadzie dla Głosu. Rozmawiamy o podsumowaniu ostatnich pięciu lat i o zadaniach Związku w kolejnej kadencji.

O programie ZNP na kolejnych pięć lat, kierunkach działaniach oraz o władzach organizacji zdecyduje 43. Krajowy Zjazd Delegatów (21-23 listopada br.).

– Fakt, że jesteśmy największym związkiem zawodowym, to za mało, musimy jeszcze mieć konkretną ofertę dla nauczycieli i pracowników oświaty. I taką ofertę mamy, została ona wypracowana także w toku kampanii w Związku –  zaznacza Sławomir Broniarz. – Jeżeli zjazd wybierze ofertę, którą proponuję, to będziemy wspólnie realizować ten program – dodaje.

„Łączy nas edukacja!”. 43. Krajowy Zjazd Delegatów ZNP przyjmie nową strategię i wybierze władze (21-23 listopada br.)

Co jeszcze można przeczytać w wywiadzie Głosu? Rozmawiamy:

🔴 O ZWIĄZKU JAKO WSPÓLNOCIE:

Wiemy też, że ta nasza siła ilościowa musi przekładać się na konkretną działalność. Przy czym sukcesy, które budują organizację, niekoniecznie muszą być utożsamiane wyłącznie z sukcesami Zarządu Głównego, ale z pracą na każdym poziomie działalności w Związku. Bo takie sukcesy – poza satysfakcją, że jesteśmy potrzebni – budują i cementują cały Związek.

🔴 O TOŻSAMOŚCI ZNP:

Będziemy pokazywać, że Związek w całej swojej bez mała 120-letniej historii był organizacją bardzo potrzebną. I że zawsze wyrażał przekonanie, że edukacja jest najważniejsza, że od niej zależy przyszłość kraju. To pokazuje, że nasza historia i tożsamość powinny być także punktem wyjścia do realizacji współczesnych celów.

🔴 O POSTULATACH ZWIĄZKU:

Nauczyciel musi mieć jasną perspektywę, że przez kolejne lata będzie mógł liczyć nie tylko na wzrost zarobków wynikający ze wskaźnika inflacji czy też założeń budżetowych, ale również na zwiększenie wynagrodzenia o określony procent, aby stopniowo osiągnąć pułap średniej krajowej, zgodnie z naszym projektem. Dzisiaj takiej perspektywy nie ma.

🔴 O TYM, CO ZWIĄZEK OFERUJE:

Oczywiście, podstawowym i najważniejszym oczekiwaniem członka Związku jest pomoc prawna, ale ona ma także wymiar finansowy, bo jeżeli na wielu konferencjach słyszałem, że dany okręg udzielił kilkaset czy kilka tysięcy porad prawnych, to mnożąc te liczby, mamy miliony złotych, które zostały w kieszeniach nauczycieli. Pomoc prawna musi być przez Związek rozwijana i mam pomysł, jak ją jeszcze poprawić i zintensyfikować, wykorzystując nowoczesne technologie.

🔴 O PIĘCIU ZADANIACH NA PIĘĆ LAT:

Uważam, że musimy postawić na nowoczesną komunikację w różnych formach. Trzeba postawić na szkolenia naszych kadr związkowych. Chcemy również pomóc tym, którzy potrzebują wsparcia psychologicznego. Chcemy także, żeby nasi nowi członkowie, nowe członkinie czuli się ważni i ważne, przystępując do nas, i czuli wsparcie na szczeblu ogniska, oddziału, okręgu itd. Powinniśmy przyjąć na zjedzie credo ZNP, które będzie się składało z kilku takich ważnych punktów. Na kolejnych pięć lat mam pięć zadań, na których powinniśmy się skupić w pracy wewnątrzzwiązkowej. To: komunikacja, poradnictwo prawne, wsparcie psychologiczne, nowe technologie w pracy związkowej i wzmocnienie związkowych liderów – prezesów oddziałów i ognisk.

🔴 O ZNACZENIU EDUKACJI:

Nie ulega wątpliwości, że obronność i bezpieczeństwo są ważne, ale to edukacja kształtuje ważne dla nas wartości, to szkoła przekazuje społeczeństwu, dlaczego naszej ojczyzny należy bronić, a nie przy pierwszej nadarzającej się okazji wyjechać za granicę. Jeśli chcemy być państwem nowoczesnym, realizującym ambicje swoich obywateli, to nie możemy edukacji traktować jak koszt, tylko jak inwestycję.

🔴 O TYM, ŻE ŁĄCZY NAS EDUKACJA:

Jeżeli edukacja ma być elementem spajającym społeczeństwo, to rząd powinien dołożyć wszelkich starań, by inwestować w szkoły, w nauczycieli, w pracowników oświaty, w placówki edukacji i nauki, od przedszkoli po uczelnie wyższe.

Cały wywiad – w Głosie Nauczycielskim nr 47-48 z 20-27 listopada br.

Nr 47-48/20-27 listopada 2024