„Tak! Domagamy się tego, by praca nauczyciela odbywała się w dobrych warunkach, by była dobrze opłacana, by dobrzy nauczyciele nie uciekali z zawodu. By misja i pasja nie były jedyną walutą, w jakiej płaci się nauczycielom za pracę. Jeśli chcemy jako społeczeństwo dobrych nauczycieli i nauczycielek – a chcemy! – to musimy im stworzyć dobre warunki pracy, zagwarantować autonomię i zaufać ich wiedzy i umiejętnościom” – mówił prezes ZNP w swoim wystąpieniu w drugim dniu zjazdu Związku. Przedstawimy obszerne fragmenty wystąpienia.
Szanowni Państwo! Koleżanki i Koledzy Delegaci!
ZNP od wielu lat jest przekonany, że kluczem do lepszego świata jest publiczna i bezpłatna edukacja od przedszkola po uczelnie wyższe, edukacja która jest naszym dobrem narodowym!
Dorobkiem wielu pokoleń, wspólną wartością nas Polek i Polaków. Mamy moralny obowiązek dbać o nią i dążyć do poprawy jakości kształcenia.
Jak najwyższy poziom edukacji jest obowiązkiem, koniecznością, bowiem na wyciągnięcie ręki – w naszych i naszych uczniów smartwatch’ach – mamy sztuczną inteligencję, ale i przeogromny ocean informacji, w którym powinniśmy umieć się poruszać.
Dlatego tak ważne jest kształcenie pod okiem profesjonalistów, czyli nauczycieli. Bo wszystko zaczyna się od dobrego nauczyciela, od dobrej nauczycielki.
Bez nauczycieli i nauczycielek nie stworzymy dobrej szkoły, dobrego przedszkola, dobrych studiów.
Nie będzie dobrych zajęć, dobrych lekcji, dobrych wykładów i doświadczeń
Wszyscy, jak tu jesteśmy, chcemy dobrej nowoczesnej edukacji, tworzonej przez profesjonalistów wspólnie z rodzicami i lokalną społecznością.
Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy!
Szkoła i przedszkola są dla naszych uczniów i uczennic, dla dzieci! Ale szkoły i przedszkola muszą też być dobrym miejscem pracy dla nauczycieli, nauczycielek i pracowników oświaty, szczególnie teraz kiedy mamy, niestety, starzejącą się kadrę pedagogiczną i widoczny brak młodych, chętnych do pracy w tym pięknym, ale trudnym zawodzie.
W tym miejscu rodzi się pytanie, jak lub czym zatrzymać nauczycieli w szkole?
Dlatego tak ważny jest nasz status zawodowy i finansowy.
Nauczyciel nie może się wstydzić tego, gdzie pracuje i tego, ile zarabia! A tak było w ostatnich latach, kiedy początkujący nauczyciele dostawali dodatek wyrównawczy, bo zarabiali poniżej płacy minimalnej.
Kiedy pracowali na dwa etaty, by utrzymać rodzinę.
Kiedy politycy swoimi wypowiedziami deprecjonowali prestiż społeczny naszego zawodu.
Kiedy uczniowie pozwalali sobie na uwagi typu: mój telefon jest więcej wart od pani pensji.
Kiedy w końcu odchodzili z zawodu, obrażani przez prawicowych polityków, hejtowani w sieci, wypaleni kolejnymi niedobrymi zmianami w systemie.
Tak!
Domagamy się tego, by praca nauczyciela odbywała się w dobrych warunkach, by była dobrze opłacana, by dobrzy nauczyciele nie uciekali z zawodu.
By misja i pasja nie były jedyną walutą, w jakiej płaci się nauczycielom za pracę.
By przed rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego nie odmieniać „wakatów” i „braków kadrowych” przez wszystkie przypadki.
Jeśli chcemy jako społeczeństwo dobrych nauczycieli i nauczycielek – a chcemy! – to musimy im stworzyć dobre warunki pracy, zagwarantować autonomię i zaufać ich wiedzy i umiejętnościom.
Sławomir Broniarz wybrany na prezesa ZNP w kadencji 2024-2029. Trwa 43. Krajowy Zjazd Delegatów ZNP
Panie Premierze!
(…)
Apelujemy o zwiększenie wzrostu płac. Wszystkim to się opłaci. Pamiętamy Pana decyzję w 2009 roku i wzrost płac nauczycieli, mimo światowego kryzysu ekonomicznego.
Szanowni Państwo!
Powtórzę ponownie – edukacja jest najważniejsza.
Dla nas nauczycieli i pracowników oświaty jest priorytetem.
Chcemy by edukacja była także priorytetem państwa.
By państwo dbało o uczniów, ale i o nauczycieli i pracowników oświaty. Bo bez nauczycieli nie ma szkoły!
Bez szkoły nie ma kształcenia, a bez edukacji nasza przyszłość będzie daleka od naszych oczekiwań.
(…)
Szanowni Państwo!
Związek oczekuje także zmiany warunków pracy, na które składają się nie tylko dobrze wyposażona szkoła, mało liczebne oddziały, nauczyciele wspomagający, psychologowie, pedagodzy, potrzebny sprzęt.
Mówimy także o trudnościach związanych z rosnącą liczbą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów z innych państw i kultur, co stawia dodatkowe zadania przed nauczycielami, ale i potrzebę wsparcia.
Mówimy także o narastających trudnościach w kontaktach z rodzicami, od których oczekujemy pomocy, współpracy w rozwiązywaniu pojawiających się problemów, albowiem szkoła to wspólnota.
(…)
Przesłanie Zjazdu, które nam towarzyszy, można zawrzeć w słowach „łączy nas edukacja”. Wszyscy chcemy, aby edukacja była fundamentem, na którym budowana jest przyszłość naszego państwa.
Chcemy, by edukacja była priorytetem państwa.
By państwo dbało o edukację, ale i o nauczycieli.
Bo edukacja jest najważniejsza!