„Uczniowie 4-letniego liceum ogólnokształcącego, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2024 r.: w porównaniu do uczniów 4-letniego liceum ogólnokształcącego, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2022 r., osiągnęli niższe wyniki z języka polskiego i matematyki (różnice są istotne statystycznie)” – napisano m.in. we wnioskach z testu diagnostycznego przed maturą 2025. Wyniki z języka angielskiego – jak podaje CKE – nie różniły się z kolei istotnie w porównaniu z wynikami sprzed dwóch lat. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała informację o wynikach i wnioskach z testu diagnostycznego w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego w Formule 2023, przeprowadzonego w grudniu 2024 r. oraz informację na temat testu diagnostycznego w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty, przeprowadzonego w grudniu 2024 r.
Według CKE uczniom ostatnich klas szkół ponadpodstawowych na ok. pięć miesięcy przed egzaminem maturalnym nie sprawia większych trudności rozwiązanie zadań sprawdzających podstawowe umiejętności (proste, jednoetapowe).
Na naszej stronie: https://t.co/ADZd3UpKRS opublikowaliśmy wyniki i wnioski z badania diagnostycznego dotyczącego #matura2025 przeprowadzonego w grudniu 2024 r.
Zapraszamy do lektury!
— CKE (@CKE_PL) March 31, 2025
Zdecydowanie słabiej uczniowie – zwłaszcza techników – radzą sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętności złożone, wymagające wykonania kilku kroków prowadzących do poprawnego rozwiązania, lub zadaniami wymagającymi stworzenia krótszego lub dłuższego tekstu, poprawnego pod względem kompozycyjnym i językowym.
Podobnie uczniom uczestniczącym w diagnozie z matematyki nie sprawiły trudności zadania jednoetapowe, wymagające wykonania jednej ewentualnie dwóch prostych i standardowych czynności, np. zastosowania tylko wzorów. Uczniowie zadowalająco poradzili sobie również z zadaniami, w których należało wykorzystać znany algorytm.
Spore trudności przysporzyły uczniom zadania otwarte wymagające zaplanowania strategii rozwiązania (szczególnie zadania z zakresu planimetrii oraz stereometrii) oraz modelowania matematycznego (zadanie optymalizacyjne). „Nieumiejętność przeprowadzania przez uczniów analizy i syntezy treści zadania, a także brak sprawności rachunkowej to główne przeszkody w rozwiązaniu zadań” – podkreślono. Jak podaje CKE zarówno w matematyce, jak i w języku polskim słabą stroną jest także umiejętność formułowania wniosków.
„Nadal poważnym problemem dla przyszłych maturzystów – zarówno w języku polskim, jak i angielskim – jest używanie języka w zgodzie z właściwą normą językową, z zachowaniem zasad ortografii oraz – w przypadku języka polskiego – interpunkcji” – wskazano.
„Rozwiązanie zadań otwartych stanowi dla uczniów większe wyzwanie niż rozwiązanie zadań zamkniętych, choć zadania zamknięte, sprawdzające mniej typowe umiejętności lub umiejętności bardziej złożone, również mają niskie wskaźniki statystyczne (poziom wykonania zadania)” – czytamy.
Jak wskazuje CKE uczniowie 5-letniego technikum osiągnęli w badaniu diagnostycznym niższe wyniki niż uczniowie 4-letniego liceum ogólnokształcącego (różnice są istotne statystycznie). Obserwacja ta dotyczy wyników z wszystkich przedmiotów (języka polskiego, matematyki, języka angielskiego), a w ramach każdego przedmiotu – z wszystkich zadań, jednostek oraz grup lub wiązek zadań badających dane grupy umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z 2024 r.
Uczniowie 4-letniego liceum ogólnokształcącego, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2024 r.:
1. w porównaniu do uczniów 4-letniego liceum ogólnokształcącego, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2022 r., osiągnęli:
>> niższe wyniki z języka polskiego i matematyki (różnice są istotne statystycznie)
>> nieróżniące się istotnie statystycznie wyniki z języka angielskiego
2. w porównaniu do uczniów 4-letniego liceum ogólnokształcącego, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2023 r., osiągnęli:
>> niższe wyniki z języka polskiego (różnice są istotne statystycznie)
>> nieróżniące się istotnie statystycznie wyniki z matematyki
>> wyższe wyniki z języka angielskiego (różnice są istotne statystycznie).
Uczniowie 5-letniego technikum, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2024 r.,
1. w porównaniu do uczniów 5-letniego technikum, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2023 r., osiągnęli:
>> niższe wyniki z języka polskiego (różnice są istotne statystycznie)
>> nieróżniące się istotnie statystycznie wyniki z matematyki
>> wyższe wyniki z języka angielskiego (różnice są istotne statystycznie).
Jak podaje CKE z ankiet wypełnianych przez uczniów wynika, że w większości przypadków zadania, które uczniowie postrzegali jako trudne lub bardzo trudne, „istotnie miały niższe wskaźniki łatwości”.
„Z ankiet wypełnianych przez uczniów wynika również, że większość z nich uważa, że czas przeznaczony na rozwiązanie zadań w arkuszu egzaminacyjnym jest wystarczający, choć większa niż w ubiegłych latach grupa uczniów wskazała, że czas przeznaczony na rozwiązanie zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu w arkuszu z języka angielskiego był niewystarczający, co zapewne było spowodowane wprowadzeniem nowego rodzaju zadania (zadania otwartego)” – wskazano.
CKE opublikowała także informację o wynikach i wnioskach z testu diagnostycznego w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty, przeprowadzonego w grudniu 2024 r. Generalne wnioski są podobne.
Na naszej stronie: https://t.co/q6SBj2bWLU opublikowaliśmy wyniki i wnioski z badania diagnostycznego dot. #egzaminosmoklasisty przeprowadzonego w grudniu 2024 r.
Zapraszamy do lektury!
— CKE (@CKE_PL) March 31, 2025
Przypomnijmy, że egzamin maturalny, w terminie głównym, przeprowadzony zostanie w dniach 5-24 maja. Egzaminy pisemne potrwają od 5 do 22 maja, a ustne od 9 do 24 maja 2025 r.
Dodatkowy termin egzaminu maturalnego dla maturzystów, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie przystąpią w terminie głównym, będzie w dniach 3-17 czerwca. Wyniki egzaminu maturalnego zostaną ogłoszone 8 lipca 2025 r.
Sesja egzaminów poprawkowych odbędzie się w dniach 19-20 sierpnia. Wyniki egzaminu będą ogłoszone 10 września.
Egzamin ósmoklasisty przeprowadzony zostanie w dniach 13-15 maja: 13 maja ósmoklasiści przystąpią do egzaminu z języka polskiego, 14 maja – z matematyki, 15 maja – z języka obcego nowożytnego. Dodatkowy termin egzaminu ósmoklasisty dla uczniów, którzy nie będą mogli przystąpić do niego w terminie głównym, wyznaczono na 10-12 czerwca.
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty, w tym termin przekazania wyników szkołom został ustalony na 4 lipca 2025 r.
(GN)