Co mówić uczniom o szczepieniach? ORE przygotowało materiały dla szkół

Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji przygotowało zestaw materiałów informacyjnych do szkół dotyczących szczepień uczniów od 12. roku życia. W pakiecie można znaleźć filmy, scenariusze lekcji oraz dodatkowe materiały edukacyjne

W udostępnionym szkołom 47-stronnicowym opracowaniu pt. „Szczepienia – profilaktyka chorób zakaźnych” przygotowano dla dyrektorów i nauczycieli pakiet podstawowych informacji na temat szczepień. Chodzi m.in. o historię szczepień, rolę szczepień ochronnych w zwalczaniu chorób zakaźnych, zasady działania szczepionek, skuteczność szczepionek, charakterystykę wirusów i chorób zakaźnych, a także szczepienia przeciwko COVID-19.

Jak się można domyślać, ministerstwo edukacji liczy na to, że zawarte w opracowaniu informacje posłużą nauczycielom i dyrektorom do przekonania rodziców do udziału w akcji szczepień organizowanej przez szkoły w trzecim tygodniu września. A także pomogą w realizacji treści zawartych w drugim materiale.

Drugi materiał to trzy scenariusze zajęć:
* Scenariusz zajęć edukacyjnych dla uczniów szkoły podstawowej (klasy I–III): Temat zajęć: Szczepienia – tajna broń superbohaterów
* Scenariusz zajęć edukacyjnych dla uczniów szkoły podstawowej (klasy IV–VIII: Temat zajęć: Zarażaj odpowiedzialnością
* Scenariusz zajęć edukacyjnych dla uczniów szkoły ponadpodstawowej: Temat zajęć: Zaszczep się wiedzą

„Realizowane treści służą kształtowaniu zachowań prozdrowotnych dzieci i młodzieży, a także postaw odpowiedzialności za zdrowie własne oraz osób z najbliższego otoczenia. Głównym celem tych spotkań jest zwiększenie świadomości uczniów na temat dróg rozprzestrzeniania się wirusów oraz sposobów zapobiegania infekcjom. Tematyka zajęć jest ściśle związana z działaniami na rzecz zahamowania pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 i profilaktyką zachorowań na inne choroby zakaźne, ze szczególnym uwzględnieniem roli szczepień ochronnych” – czytamy we wprowadzeniu.

MEiN i ORE zaleciły, by przed realizacją scenariuszy nauczyciele przeczytali opracowanie „Szczepienia – profilaktyka chorób zakaźnych”.

W scenariuszu dla klas I-III można przeczytać, że nauczyciel podczas zajęć omówi z najmłodszymi uczniami to, jak się czuli w czasie lockdownu, czy chcieliby, aby świat „wrócił do normalności”, jakie są warunki „powrotu do normalności”, co się musi stać, żeby pandemia się zakończyła, co to są szczepionki i czemu jest to „jedyna metoda powrotu do normalności”. Uczniowie mają wziąć udział w zabawach językowych z wyrazami takimi, jak m.in. szczepionka, odporność, profilaktyka, strzykawka, przychodnia. „Przykładowe zadania do realizacji podczas pracy zbiorowej: podział wyrazów na sylaby, głoski z elementami ruchu i akustyki (klaskanie, tupanie, wystukiwanie o ławkę), zwrócenie uwagi na poprawną pisownię i zasady ortograficzne” – czytamy w scenariuszu.

Ministerstwo edukacji chce, by 7-9-latki opanowały te wszystkie wiadomości, choć z mocy prawa nie mogą one wziąć udziału w akcji szczepień. Przypomnijmy – preparaty Moderny i Pfizer/BioNTech można aplikować jedynie młodzieży od 12. roku życia.

Co ciekawe, o ile uczniowie klas I-III mają otrzymać obszerną i szczegółową partię wiedzy na temat pandemii, szczepień i koronowirusa, to ich starsi koledzy i koleżanki z klas IV-VIII – już nie. Podczas zajęć takie słowa jak szczepienia, pandemia czy koronowirus mogą się w ogóle nie pojawić. Według autorów scenariusza, celem zajęć jest „uświadomienie uczniom, że działania i decyzje podejmowane przez jednostkę mają wpływ na innych w wymiarze lokalnym oraz globalnym”. Dlatego nauczyciel miałby przeprowadzić z dziećmi ćwiczenie „Samochodzik” oraz burzę mózgów na temat „Czym jest odpowiedzialność?” na podstawie historii 15-letniej Oli, która lubi spacerować i zbierać spotkane po drodze śmieci.

Scenariusz dla szkół ponadpodstawowych jest tak naprawdę rozwinięciem treści ze scenariusza dla klas I-III, gdy uczniowie mają otrzymać konkretną wiedzę na temat przebiegu pandemii i korzyści płynących ze szczepień.

Pod scenariuszami nie ma nazwisk autorów. Wiadomo jedynie, że opracował je Wydział Wychowania i Profilaktyki oraz Wydział Innowacji i Rozwoju ORE.

Materiały dostępne są TUTAJ.

(PS, GN)