To akurat fakt, a nie fejk! Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji poprowadził lekcję właśnie pod tytułem „Fake czy fakt” w Dniu Bezpiecznego Internetu (6 lutego br.). Słuchaczami wykładu byli czwartoklasiści z warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 220 im. Stanisława Kopczyńskiego w Warszawie. Wspólnie z wicepremierem lekcje prowadziła Ewa Domańska, edukatorka, Kierownik Zespołu Popularyzacji Bezpiecznego Korzystania z Cyberprzestrzeni w NASK.
Chociaż Dzień Bezpiecznego Internetu obchodziliśmy we wtorek 6 lutego br., to wciąż można uczestniczyć w licznych wydarzeniach edukacyjnych związanych z #DBI. Wiele projektów, webinariów, spotkań online dopiero przed nami (informacje na ten temat można znaleźć na stronie DBI).
Jednym z wydarzeń w ramach tegorocznej edycji #DBI była lekcja pokazowa z udziałem Krzysztofa Gawkowskiego, wicepremiera i ministra cyfryzacji. 20-minutowa lekcja była transmitowana w internecie, a jej nagranie można w każdej chwili obejrzeć na kanale NASK na YouTube.
NASK zachęca do obejrzenia nagrania w sieci. „Temat lekcji >>Fake czy fakt<< prowadzący przedstawili w żywy i obrazowy sposób. Pomogły nietypowe rekwizyty: prawdziwy sok pomarańczowy i >>napój<< wytworzony podczas lekcji z wody, barwnika i cukru” – czytamy w opisie wydarzenia.
„Przekonujący był także wynik zabawy w głuchy telefon – okazało się, że nawet zwykłe przekazywanie informacji, bez jakichkolwiek złych intencji, może prowadzić do dezinformacji. Hasło >>Fałszywe to nie prawdziwe<< na wejściu, na wyjściu zmieniło się w zaskakujące: >>Miewamy marzenia<<. Jak dzieci zareagowały na wynik zabawy w głuchy telefon, można się przekonać, oglądając lekcję” – relacjonuje NASK.
– Tak czasami dzieje się w prawdziwym życiu. Ktoś coś usłyszy, ktoś coś dopowie, więc informacja, która rozprzestrzenia się pośród wielu osób (a w internecie informacje rozchodzą się bardzo szybko), może z prawdy szybko stać się nieprawdą. Dlatego powinniśmy zwracać szczególną uwagę na odróżnianie tego, co jest faktem, a co jest tylko opinią – tłumaczyła dzieciom Ewa Domańska z NASK.
Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zachęcał uczniów, aby pod okiem rodziców i nauczycieli, zaglądali do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, gdzie można znaleźć wiele materiałów dotyczących cyfrowej higieny, zasad bezpiecznego poruszania się w sieci i tego, jak odróżnić informację od fake newsa.
– Musimy edukować młode pokolenie, mając jednak na uwadze fakt, że sami, jako dorośli, też czasem padamy ofiarą dezinformacji. Dzieci są znacznie bardziej narażone na tego typu zjawiska, szczególnie w mediach społecznościowych. Dziś spotykamy się z uczniami jednej ze stołecznych szkół, ale wierzę, że takie zajęcia będą odbywać się w każdej szkole i każde dziecko będzie miało szansę pogłębić wiedzę z tego obszaru, by czuć się w sieci pewniej i bezpieczniej – podsumował swój udział w lekcji pokazowej w SP 220 minister.
#DBI jest wspaniałe! Ja bym rekomendował z wielką życzliwością #higienacyfrowa #prawodoprywatności #bezpieczeństwo @GosiaFraser Pozwoliłem sobie. @NASK_pl i @DajemySile serdeczności pic.twitter.com/QRlS55tsWk
— KCiesiołkiewicz (@ciesiolkiewicz) February 6, 2024
Jak podkreślił Krzysztof Gawkowski, nauczanie krytycznego myślenia to jedna z kluczowych kompetencji cyfrowych. – Rozmawialiśmy z uczniami o tym, czym różni się prawda od fałszu, ale też jak odróżnić prawdę od np. czyjejś opinii. To tym bardziej ważne, że niekiedy coś, co wydaje nam się prawdziwe, po wnikliwej analizie, okazuje się być fałszem. Dzieci przyswajają dziś ogrom informacji, także tych pochodzących z sieci i powinny wiedzieć, że nie warto wierzyć we wszystko, co przeczytają w internecie – wyjaśnił.
Jak informuje NASK, warto skorzystać z bogatej oferty projektów edukacyjnych, dostępnej na stronach Dnia Bezpiecznego Internetu. „A jest z czego wybierać. Oprócz inicjatyw lokalnych – w tym roku zgłoszono ich już blisko 3000 – zainteresowani mają dostęp do webinarów, lekcji online, w których uczestniczyć mogą całe klasy, oraz innych materiałów realizowanych przez Polskie Centrum Programu Safer Internet i zespół Cyberprofilaktyki NASK” – czytamy w komunikacie.
Z najnowszego raportu NASK wynika, że nastolatki korzystają z internetu średnio 5 godzin i 36 minut w dni powszednie, a w weekendy aż 6 godzin i 16 minut. Z roku na rok ten czas się wydłuża.
Obniża się natomiast wiek, w którym dzieci mają pierwszy kontakt z internetem – badanie wykazało, że wynosi on 8 lat i 5 miesięcy, mimo że wymagany minimalny wiek korzystania z większości portali społecznościowych wynosi 13 lat.
📢 We wtorek 6 lutego obchodzimy #DzieńBezpiecznegoInternetu 2024
🔴Hasłem #DBI jest: „Działajmy razem na rzecz lepszego Internetu"
🔴Tegoroczna edycja inicjatywy skupia się na założeniach europejskiej Strategii na Rzecz Lepszego Internetu dla #Dzieci. https://t.co/xpPxq80E6j— Głos Nauczycielski (@GNauczycielski) February 6, 2024
Dzień Bezpiecznego Internetu ustanowiony został w 2004 roku z inicjatywy Komisji Europejskiej, a w Polsce koordynują go Państwowy Instytut Badawczy NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, w ramach Polskiego Centrum Programu Safer Internet.
(DK, GN)
Wykorzystano materiały NASK oraz komunikat Ministerstwa Cyfryzacji
Fot. Materiały prasowe NASK