Dołącz do Godziny Kodowania (9-15 grudnia br.) w magicznym świecie Minecrafta

Godzina Kodowania (The Hour of Code), organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej, jest największą inicjatywą edukacyjną w historii, adresowaną do uczniów, nauczycieli i innych osób z całego świata. Tydzień Edukacji Informatycznej odbędzie się 9-15 grudnia br., ale Godzinę Kodowania można organizować przez cały rok.

W Polsce, dzięki zabiegom środowiska informatyków, od września 2017 roku programowanie zostało włączone do przedmiotu informatyka, którym są objęci wszyscy uczniowie od pierwszej do ostatniej klasy w szkole.

Nauczycieli, którzy na co dzień zajmują się tą tematyką zapytaliśmy dlaczego warto wziąć udział w Godzinie Kodowania, jak zaczęli korzystać z Minecraft Edu, co to daje uczniom i na czym polega?

To jest coś niesamowitego…

Edyta Borowicz-Czuchryta, nauczycielka języka angielskiego w szkole podstawowej w Szczekarkowie oraz wykładowca w Wyższej Szkole Społeczno-Przyrodniczej w Lublinie:

– Już 9 grudnia 2019 roku rozpoczyna się Godzina Kodowania. Nauczyciele wspólnie z uczniami na całym świecie będą podejmowali wyzwanie na kodowanie. To jest coś niesamowitego, kiedy dołączasz do akcji i twoi uczniowie mają poczucie, że są częścią czegoś wielkiego, czegoś fantastycznego.

W Szkole Podstawowej w Szczekarkowie uczniowie swoją przygodę z kodowaniem rozpoczęli już 22 listopada 2019 roku od godziny 20.00. Uczniowie z klasy V i VII całą noc spędzili w szkole do godziny 6.00 budując swoje domy w magicznym świecie Minecraft. Jest to fantastyczna gra komputerowa z nieskończonymi możliwościami odkrywania świata poprzez budowę obiektów i wykonywanie zadań. Uczniowie posiadają fenomenalne umiejętności poruszania się w przestrzeni Minecraft i warto wykorzystywać ich umiejętności, pasje i zainteresowania. Zależy mi na tym, aby szkoła dla uczniów była jak teatr, gdzie wszystko może się zdarzyć. Miesiąc temu klasa VIII zbudowała szkołę w Szczekarkowie w Minecraft w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania.

Teraz druga grupa uczniów w ciągu nocy kodowania dobudowała własne domy. Wrażenie dla mnie było fantastyczne, kiedy mogłam obserwować jak wspólnie planują, współpracują, pomagają sobie. To oni uczyli mnie jak wspólnie budować naszą przestrzeń w magicznym świecie Minecraft. Bo Minecraft to miejsce, gdzie każdy sam wyznacza sobie cele. Można samemu zdobywać kamienie i chodzić po polu hodując zwierzęta, a można też z grupą budować swoją przestrzeń, swoją okolicę. Nie ma lepszego sposobu na zrozumienie fenomenu miłości do Minecrafta niż zacząć grać i przekonać się na własnej skórze, na czym polega czar tej gry. Przyjmujemy perspektywę naszych uczniów, przeżywając w wirtualnym świecie to, co oni. Mamy te same problemy, ale i podobne radości. Pomiędzy nimi a nami buduje się platforma porozumienia, znajdujemy kolejną płaszczyznę komunikacji, a zajęcia zyskują na autentyczności.

Ogranicza nas jedynie… wyobraźnia

Grażyna Chmielewska, nauczycielka informatyki w Szkole Podstawowej nr 73 w Warszawie:

– W Godzinie Kodowania biorę udział z moimi uczniami od I edycji (2013 r.), a w 2017 r. programowała z nami Minister Edukacji Narodowej. Podstawowe pojęcia z programowania poznajemy rozwiązując zadania, których bohaterami są postaci z popularnych gier. Zadaniom towarzyszą wideoporadniki, w których znane osobistości, np. Bill Gates, Mark Zuckerberg, Drew Houston (Dropbox), Chris Bosh (koszykarz, gwiazda NBA); tłumaczą podstawowe kwestie związane z programowaniem. Na platformie code.org znajdziemy bogatą ofertę kursów dostosowaną do wieku i możliwości uczniów – od łamigłówek dla początkujących wprowadzających w świat programowania, po kursy dla bardziej zaawansowanych oferujące naukę programowania w językach JavaScript czy Python. Dla nauczycieli przygotowane są poradniki metodyczne, scenariusze lekcji, istnieje również możliwość bezpośredniego korzystania z pomocy ekspertów.

Jedną z najbardziej atrakcyjnych dla moich uczniów serii kursów okazała się Godzina Kodowania z Minecraft. Popularność gry zadecydowała, że bliżej zainteresowałam się wykorzystaniem jej możliwości do nauki programowania i realizacji projektów informatycznych w szkole. Minecraft daje praktycznie nieograniczoną możliwość kreacji i realizacji własnych scenariuszy. Możemy w nim zrobić praktycznie wszystko – od budowania pojedynczych przedmiotów np. komputer, dom, całych miast, tworzenia tras wycieczek np. po Warszawie, po symulacje różnych zdarzeń np. zderzenie statków na oceanie, lądowanie na Marsie czy wizualizacje bitew historycznych. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia i umiejętności programowania.

Z moimi uczniami w ramach zajęć pozalekcyjnych już po raz drugi realizuję projekt Dzielnica Marzeń, w którym pracując w środowisku gry Minecraft uczestnicy uczą się projektowania rozwiązań urbanistycznych w swojej okolicy, tworzenia zrównoważonej energetycznie, zielonej i przyjaznej mieszkańcom dzielnicy przyszłości. Uczą się nie tylko programowania, zdobywają wiedzę dotyczącą źródeł energii, zanieczyszczeń powietrza, roli zieleni w miastach, czy ekologicznych domach. Rozwijają swoją kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, uczą się odpowiedzialności za swoją dzielnicę i jej rozwój, a także pracy zespołowej.

Minecraft jest doskonałym narzędziem do pracy metodologią STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics), połączenie wiedzy z różnych obszarów – nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. W edukacji STEAM uczeń staje się twórcą wiedzy, wynalazcą, konstruktorem.

Wprowadzenie w świat kodowania

Monika Szałek, nauczycielka informatyki w szkole podstawowej i liceum ogólnokształcącym „Strumienie” Stowarzyszenia Sternik w Józefowie:

– W ostatnim czasie obok podstawowych umiejętności, takich jak czytanie, pisanie czy liczenie, pojawia się kodowanie. Ta ważna kompetencja uczy wytrwałości, kreatywnego myślenia oraz tego, że komputer jest narzędziem do pracy a nie tylko do zabawy. Ważne jest więc, aby szukać jak najwięcej ciekawych sposobów na rozwijanie tej umiejętności już najmłodszych dzieci.

Naprzeciw takiemu działaniu wychodzą właśnie takie wydarzenia jak Godzina Kodowania (Hour of Code). Świadomość, że w tym samym czasie na całym świecie wiele tysięcy uczniów zajmuje się kodowaniem, zwiększa atrakcyjność tej formy nauczania. Wśród lekcji, jakie możemy wykorzystać podczas Godziny Kodowania, są te oparte na popularnej wśród uczniów grze Minecraft. Gra, w wydaniu dla edukacji (Minecraft: Education Edition), umożliwia wprowadzenie uczniów w świat kodowania. Właśnie dlatego wpisałam ten program do podstawowych narzędzi stosowanych na lekcjach.

Sama gra zachęca do kreatywności, budowania nowych światów, czy, w opcji „przetrwanie”, do pokonywania trudności i szukania rozwiązań. Możliwe jest też zakodowanie pod hasłami różnych działań, czy napisanie programu dla Agenta, który za nas zbuduje dom, wyszuka potrzebne minerały lub będzie uprawiał rośliny. Poza tym jest bardzo lubiana przez dzieci i zastosowanie jej na lekcjach zawsze wzbudza wiele entuzjazmu.

(JK, GN)

***

>> Do Godziny Kodowania można dołączyć tutaj:

https://hourofcode.com/pl

>> Saamouczki Minecrafta w Godzinie Kodowania można znaleźć tutaj:

https://code.org/minecraft

>> Więcej na temat tego jak kodować z Minecraftem można się dowiedzieć także tutaj:

https://minecraft.org.pl/aktualnosci/na-biezaco/733-minecraft-godzina-kodowania-w-javascript