Drzemki mają wpływ na wyniki w szkole? Zbadali to naukowcy

Dzieci w wieku szkolnym, które co najmniej trzy razy w tygodniu ucinają sobie popołudniowe drzemki, są szczęśliwsze, inteligentniejsze, sprawiają mniej problemów i lepiej radzą sobie w szkole – podało czasopismo „Sleep”.

Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii i Uniwersytetu Kalifornijskiego (USA) zebrali dane dotyczące nawyków sennych, funkcjonowania psychologicznego oraz cech fizycznych od około 3 tys. dzieci w wieku od 10 do 12 lat (4-6 klasa szkoły podstawowej).

Doszli do wniosku, że mali badani, którzy co najmniej trzy razy w tygodniu spali po południu od 30 do 60 minut, charakteryzowali się wyższym poziomem szczęścia, samokontroli i wytrwałości, a także osiągali wyższe wyniki na skali inteligencji i przejawiali mniej problemów z zachowaniem. Ponadto uczniowie ci ewidentnie lepiej radzili sobie w szkole.

„U dzieci, które drzemały trzy lub więcej razy w tygodniu, obserwowano 7,6 proc. wzrost osiągnięć edukacyjnych w szóstej klasie” – komentuje dr Adrian Raine, jeden z autorów pracy.

Chociaż badanie miało charakter korelacyjny, jego wyniki sugerują, że drzemki mogą wywierać korzystny wpływ na funkcjonowanie dzieci i nastolatków, a na pewno eliminować niedobory snu i zmniejszać ilość czasu spędzanego przed ekranem komputerów i telewizorów.

(GN, JK)

Źródło: PAP, Portal Samorządowy