Grupy uczniów na zajęciach m.in. z informatyki i języka obcego będą liczniejsze. Kontrowersyjny pomysł MEiN

W obecnym roku szkolnym to rada pedagogiczna zdecyduje, czy uczeń z Ukrainy uczęszczający do oddziału przygotowawczego będzie podlegał klasyfikacji rocznej, czy nie. Warunki kształcenia w szkołach na zajęciach m.in. z informatyki i języków obcych znacząco się pogorszą, ponieważ ministerstwo edukacji podwyższyło limity wielkości oddziałów, po przekroczeniu których trzeba podzielić uczniów na grupy

Tak zakłada przygotowana przez MEiN nowelizacja rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy.

Do rozporządzenia ministerstwo edukacji dopisało przepis, zgodnie z którym w roku szkolnym 2021/2022 uczeń z Ukrainy uczęszczający do oddziału przygotowawczego nie podlega klasyfikacji rocznej w przypadku, gdy rada pedagogiczna uzna, że nie zna on języka polskiego lub znajomość języka polskiego jest niewystarczająca, lub też zakres realizowanych w szkole zajęć edukacyjnych uniemożliwia przeprowadzenie klasyfikacji rocznej ucznia.

Jeśli tak się stanie, uczeń zamiast świadectwa szkolnego otrzyma zaświadczenie o uczęszczaniu do oddziału przygotowawczego. Zaświadczenie ma zawierać m.in. liczbę godzin zajęć z języka polskiego zrealizowanych przez ucznia, inne zajęcia edukacyjne, które on zrealizował, zwięzłą ocenę opisową zawierającą opis posiadanych przez ucznia wiadomości i umiejętności, a także informację o predyspozycjach, uzdolnieniach i zainteresowaniach ucznia.

Rozporządzenie umożliwi też funkcjonowanie oddziałów w przedszkolu i w klasach I-III ze zwiększoną liczbą uczniów do ukończenia przez dzieci wychowania przedszkolnego bądź etapu edukacyjnego.

W roku szkolnym 2021/2022 zajęcia z języka polskiego w oddziałach przygotowawczych będzie można prowadzić w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów „w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo” (obecnie są to 2 godziny).

Najbardziej kontrowersyjny pomysł MEiN dotyczy jednak warunków kształcenia w szkołach. Ministerstwo edukacji zwiększyło limity uczniów, po osiągnięcia których należy podzielić oddział na grupy na niektórych zajęciach w szkole.

Obecnie taki podział jest konieczny na zajęciach z informatyki i języków obcych nowożytnych (w przypadku oddziałów liczących więcej niż 24 uczniów), na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego (maksymalnie 26 uczniów w grupie) oraz na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego/zawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych (w przypadku oddziałów liczących więcej niż 30 uczniów).

Limity te zostaną podwyższone do poziomu:
* zajęcia obowiązkowe z informatyki, języków obcych i wychowania fizycznego – 30 uczniów
* obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęcia z kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń – 34 uczniów

To oznacza znaczące pogorszenie warunków, w jakich będą się kształcili uczniowie, a co za tym idzie – jakości kształcenia. Wszystko to mimo wielokrotnych obietnic składanych przez ministra edukacji Przemysława Czarnka, że jego resort opracuje takie rozwiązania dotyczące kształcenia uczniów z Ukrainy, że jakość kształcenia w szkołach na pewno się nie pogorszy.

Według MEiN utrzymanie obecnych limitów nie jest możliwe. „W obecnej sytuacji wynikającej z przyjmowania do szkół znacznej liczby uczniów będących obywatelami Ukrainy, podział taki musiałby nastąpić. Wiązałoby się to ze zwiększeniem liczby godzin nauczycielskich, miejscem do ich realizacji (praktycznie na 2 i pół miesiąca). Z związku z brakami kadrowymi i lokalowymi konieczne jest wprowadzenie okresowych zmian w tym zakresie” – czytamy w uzasadnieniu do rozporządzenia.

Kolejne rozwiązanie umożliwi kontynuację wychowania przedszkolnego dzieciom będącym obywatelami Ukrainy w oddziałach przedszkolnych publicznych przedszkoli i publicznych szkół podstawowych. W tym celu rodzic lub inna osoba sprawująca opiekę nad dzieckiem będzie musiała złożyć do 30 czerwca br. deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w publicznym przedszkolu lub publicznej szkole podstawowej, do której obecnie uczęszcza.

Rozporządzenie nieco uchyla drzwi do pracy w oświacie nauczycielom z Ukrainy. W roku szkolnym 2021/2022 w publicznych placówkach oświatowo-wychowawczych oraz publicznych placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania za zgodą kuratora będzie można zatrudnić osoby niebędące nauczycielem i posiadające przygotowanie u”znane przez dyrektora placówki za odpowiednie do realizacji określonych przez dyrektora placówki zadań”.

(PS, GN)