W roku szkolnym 2024/25 we wszystkich placówkach oświatowych w Polsce zatrudnionych było 511,0 tys. nauczycieli (w przeliczeniu na pełne etaty), co stanowiło w skali roku spadek o 2,7% – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Ale spada także i to wyraźnie liczba uczniów. W roku szkolnym 2024/25 liczba uczniów wszystkich rodzajów szkół była niższa o 38,3 tys. rok do roku.
Nauczyciele
Największą grupę pracujących w oświacie w roku szkolnym 2024/25 stanowili nauczyciele szkół podstawowych – 51,6%. Wśród zatrudnionych nauczycieli przeważały kobiety (82,2% ogólnej liczby etatów). Najwięcej kobiet pracowało w placówkach wychowania przedszkolnego (99,1%) i w szkołach podstawowych (83,2%).
Mężczyźni najliczniej reprezentowali zawód nauczyciela w szkołach artystycznych (41,1%) oraz w branżowych szkołach I stopnia (40,9%). Większość nauczycieli pracowała na stanowisku nauczyciela dyplomowanego (56,9%). W roku szkolnym 2024/25 71,5% nauczycieli pracowało w miastach.
Uczniowie
W roku szkolnym 2024/25 w placówkach wychowania przedszkolnego oraz w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i policealnych kształciło się 6,6 mln dzieci, młodzieży i dorosłych, co stanowiło 17,7% ludności kraju (o 38,3 tys. mniej niż przed rokiem)
Szkoły podstawowe
Jak podaje GUS w roku szkolnym 2024/25 w Polsce do 14,0 tys. szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży uczęszczało 3,2 mln uczniów (o 205,7 tys. więcej niż w poprzednim roku szkolnym). 6,0 tys. placówek znajdowało się w miastach i 8,0 tys. na wsi. W szkołach podstawowych funkcjonujących w miastach uczyło się 2,1 mln uczniów, a na wsi 1,1 mln.
W roku szkolnym 2024/25 do szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży w miastach uczęszczało 64,5% uczniów, a na wsi – 35,5%
Szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży prowadzone przez organy należące do sektora publicznego w roku szkolnym 2024/25 stanowiły 88,4% wszystkich placówek (w miastach – 80,6%, na wsi – 94,2%).
Natomiast jednostki należące do sektora niepublicznego prowadziły 11,6% szkół (łącznie ze specjalnymi), w których kształciło się 94,1% uczniów w miastach i 5,9% na wsi. Najliczniejszą grupę (83,7%) stanowiły szkoły prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego (w miastach – 77,5%, a na wsi – 88,5%). Organizacje społeczne i stowarzyszenia także zarządzały większą liczbą szkół na wsi – 8,2% niż w miastach – 5,6%.
W roku szkolnym 2024/25 średnia wielkość oddziału szkolnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej wyniosła 18 uczniów. Szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży (bez szkół specjalnych) zlokalizowane na wsi charakteryzowały się korzystniejszą niż w miastach sytuacją pod względem liczebności oddziałów. Średnia liczba uczniów w oddziale w szkole na wsi wyniosła 15, podczas gdy w miastach oddział liczył 21 uczniów.
Z końcem roku szkolnego 2023/24 szkoły podstawowe opuściło 225,1 tys. absolwentów.
Szkoły ponadpodstawowe
W roku szkolnym 2024/25 w Polsce działało 6,9 tys. szkół ponadpodstawowych dla młodzieży (łącznie ze szkołami specjalnymi), do których uczęszczało łącznie 1699,8 tys. uczniów (o 6,5% mniej niż w poprzednim roku szkolnym).
W 2,5 tys. liceach ogólnokształcących dla młodzieży kształciło się 760,4 tys. uczniów, wśród których przeważały kobiety (61,6%), natomiast do 1,8 tys. techników uczęszczało 687,7 tys. uczniów i tu większość stanowili mężczyźni (61,8%). Do 1,7 tys. branżowych szkół I stopnia uczęszczało 212,4 tys. uczniów, wśród których mężczyźni stanowili 66,2%. Kształcenie w 0,3 tys. branżowych szkołach II stopnia kontynuowało 12,6 tys. uczniów, z tego 12,0 tys. w miastach i 0,6 tys. na wsi.
Szkoły specjalne przysposabiające do pracy to trzyletnie szkoły przeznaczone dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Absolwenci tych szkół otrzymują świadectwo potwierdzające przysposobienie do pracy. W roku szkolnym 2024/25 do 0,6 tys. omawianych szkół uczęszczało 12,6 tys. uczniów.
Wśród szkół ponadpodstawowych odrębną grupę stanowią ogólnokształcące szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe. W roku szkolnym 2024/25 w Polsce w 0,1 tys. placówkach tego typu zawód zdobywało 14,1 tys. uczniów (o 4,1% uczniów mniej niż w roku szkolnym 2023/24).
Dla większości szkół ponadpodstawowych organem prowadzącym były jednostki samorządu terytorialnego – 74,6%.
W roku szkolnym 2023/24 naukę w szkołach ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży ukończyło 320,6 tys. absolwentów, z czego 157,7 tys. stanowiły kobiety.
Przedszkola
Edukacja przedszkolna w Polsce jest realizowana w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w zespołach wychowania przedszkolnego i punktach przedszkolnych.
W roku szkolnym 2024/25 działało 22,3 tys. placówek wychowania przedszkolnego (o 1,0% mniej niż przed rokiem), do których uczęszczało 1452,4 tys. dzieci (o 3,9% mniej).
W omawianym roku szkolnym w Polsce 971 na 1000 dzieci w wieku 3-6 lat uczestniczyło w różnych formach wychowania przedszkolnego (rok wcześniej 961). Współczynnik skolaryzacji netto dla wychowania przedszkolnego w miastach wyniósł 115,8%, a na wsi 74,0%.
Spośród dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym 81,8% uczęszczało do przedszkoli, a 16,7% do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. W roku szkolnym 2024/25 spośród ogólnej liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym 65,9% uczęszczało do placówek w miastach.
Szkoły policealne
W roku szkolnym 2024/25 w Polsce funkcjonowało 1,2 tys. szkół policealnych (o 33 placówki mniej niż w roku szkolnym 2023/24), w których zawodu uczyło się 245,9 tys. uczniów (odpowiednio o 2,7 tys. więcej), z czego 70,3% stanowiły kobiety. Przeważająca część tych szkół zarządzana była przez podmioty sektora prywatnego (79,5%), a szkoły publiczne stanowiły 20,5%.
Szkoły dla dorosłych
W roku szkolnym 2024/25 do 0,8 tys. szkół dla dorosłych uczęszczało 103,7 tys. uczniów (o 4,4% więcej niż w roku szkolnym 2023/24). Wśród szkół dla dorosłych przeważały licea ogólnokształcące, w których wykształcenie zdobywało 102,9 tys. uczniów (99,2% ogólnej liczby uczniów w szkołach dla dorosłych). Kobiety stanowiły 47,0% uczniów w liceach ogólnokształcących i 34,5% w szkołach podstawowych.
Więcej danych w komunikacie GUS tutaj
(GN)
OPI PIB opublikował najnowszy raport „Nauka w Polsce 2024”. 46 proc. badaczy stanowią kobiety