„Herstoria stosowana”. W piątek odbyła się premiera podręcznika o historii kobiet dla nauczycieli

„Powstał pierwszy w Polsce podręcznik do historii kobiet, a skierowany jest do edukatorów i edukatorek” – twierdzą ekspertki z Fundacji Muzeum Historii Kobiet, Fundacji im. Julii Woykowskiej oraz Stowarzyszenia Wikimedia Polska, które go przygotowały. Jak wskazują, w obowiązujących podręcznikach informacje dotyczące dziejów kobiet stanowią zaledwie 3-5 proc. Premiera „Herstorii stosowanej” odbyła się nieprzypadkowo 8 marca.

„Dlaczego warto demaskować nieobecność kobiet w podręcznikach do historii, polskiego czy przyrody? Jak wykorzystywać emancypacyjny potencjał historii kobiet w codzienności edukacyjnej? Dlaczego w podręcznikach nie ma wzmianek o Eugenii Zeyland, mikrobiolożce, najwybitniejszej znawczyni zagadnień dotyczących gruźlicy w międzywojennej Polsce? Czemu nic nie wiemy o Annie Bilińskiej-Bohdanowicz, jednej z najwybitniejszych polskich malarek? Z jakiego powodu nieznane są rekordy świata polskiej szybowniczki, Wandy Modlibowskiej?  No i wreszcie – od czego zacząć poszukiwania lokalnych bohaterek?” – zaciekawiają autorki podręcznika. Zapewniają, że na te i wiele innych pytań odpowiada właśnie poradnik „Herstoria stosowana”.

Publikację opracowały założycielki Fundacji Muzeum Historii Kobiet, Fundacji im. Julii Woykowskiej oraz Stowarzyszenia Wikimedia Polska – prof. Edyta Głowacka-Sobiech, prof. Iwona Chmura-Rutkowska, dr Anna Jankowiak, dr Agnieszka Jankowiak-Maik, Anna Kowalczyk, Agata Kominiak, Katarzyna Dworaczyk, Paulina Kirschke i Maria Weronika Kmoch.

„Podręcznik jest skierowany do tych edukatorów i edukatorek, którzy chcieliby włączyć historię dokonań kobiet do prowadzonych przez siebie zajęć. Jego powstanie łączy się z kompleksowym kursem herstorycznym, przeprowadzonym przez specjalistki z Fundacji Muzeum Historii Kobiet, Fundacji im. Julii Woykowskiej, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Stowarzyszenia Wikimedia Polska” – czytamy.

W podręczniku znalazły się m.in. rozdziały dotyczące m.in. tego, jak korzystać z zasobów archiwów do poszukiwania źródeł o dokonaniach kobiet, jak przygotowywać wspólnie z młodymi ludźmi włączające projekty herstoryczne, ale także jak popularyzować wiedzę związaną z dorobkiem kobiet. Przedstawionych zostało też sześć projektów działań przygotowanych przez kursantki projektu „Co wy o nich wiecie”.

Podręcznik można pobrać tutaj

 *Herstoria (ang. herstory) – to historia opisywana z perspektywy feministycznej ze szczególnym uwzględnieniem dziejowej roli kobiet

(GN)

8 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kobiet. „Edukacja jest kobietą!”