Jak otwierać szkoły po koronawirusie? UNICEF i UNESCO mają plan

Pandemia koronawirusa zatrzymała w domach niemal 1,3 mld uczniów na świecie. UNICEF wraz z UNESCO, Światowym Programem Żywnościowym i Bankiem Światowym opublikował nowe wytyczne dotyczące ponownego otwierania szkół

W ocenie międzynarodowych ekspertów, zamknięcie placówek edukacyjnych na skutek pandemii, wiąże się z bezprecedensowym wzrostem zagrożenia dla sytuacji dzieci. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, dla których szkoła jest nie tylko miejscem nauki, ale zapewnia im również poczucie bezpieczeństwa, opiekę zdrowotną i wyżywienie.

– Wzrost nierówności, pogorszenie stanu zdrowia, przemoc, wykorzystywanie dzieci do pracy – to kilka z wielu zagrożeń, które mogą być konsekwencją zamkniętych przez dłuższy czas placówek edukacyjnych – oceniła Henrietta Fore, dyrektor generalna UNICEF. – Jesteśmy świadomi, że im dłużej dziecko będzie poza system edukacji, tym większe ryzyko, że już do niego nie wróci. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nastąpi zapaść w kształceniu dzieci na świecie – dodała.

Wszystkie konsekwencje związane z zamknięciem placówek edukacyjnych nie zostały jeszcze przebadane, ale wyraźnie widać, że odbija się to na bezpieczeństwie i edukacji dzieci. „W ostatnich dziesięcioleciach osiągnęliśmy ogromny postęp we włączaniu dzieci do systemu edukacji. Jeśli nie podejmiemy teraz działań, zmarnujemy część efektów, a w najgorszym przypadku całkowicie zniweczymy te osiągnięcia” – czytamy w komunikacie organizacji, które sporządziły wytyczne.

Ankieta Głosu. Zapraszamy do głosowania:

Nauczycielu, czy w Twojej gminie/Twoim mieście samorząd zdecydował o otwarciu przedszkoli od 6 maja?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Coraz więcej krajów podejmuje decyzje o stopniowym uruchamianiu szkół. Wytyczne wskazują, że kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o ponownym otwarciu szkół, powinno mieć szeroko rozumiane dobro dziecka. Ponadto istotne są kwestie dotyczące zdrowia publicznego – oparte na analizie korzyści i zagrożeń dla edukacji, a także czynniki społeczno-ekonomiczne.

Placówki oświatowe muszą rozważyć, jak mogą poprawić swoje funkcjonowanie przez podniesienie poziomu kształcenia, kompleksową ochronę w obszarze zdrowia, żywienie, wsparcie psychospołeczne oraz zwiększoną dostępność do czystej wody, sanitariatów i artykułów higienicznych dla dzieci.

Podczas, gdy państwa borykają się z problemem ustalenia terminu otwarcia szkół, UNESCO, UNICEF, WFP i Bank Światowy apelują do rządzących o ocenę korzyści płynących z tradycyjnego nauczania w porównaniu do pracy zdalnej uczniów oraz o analizę czynników ryzyka związanych z ponownym otwarciem szkół.

Wytyczne obejmują następujące kwestie:
* Zmiany w politykach państw – regulacje związane z otwieraniem i zamykaniem placówek edukacyjnych w sytuacjach zagrożenia epidemicznego, reformy zapewniające równy dostęp do edukacji dla dzieci z grup marginalizowanych i tych będących poza system edukacji, a także wprowadzenie standardów edukacji zdalnej.
* Wymagania finansowe – uwzględnienie wpływu epidemii koronawirusa na edukację, zaplanowanie budżetu na wzmocnienie systemu edukacji.
* Kwestie bezpieczeństwa – zapewnienie dostępu do mydła i czystej wody oraz warunków zmniejszających ryzyko zakażenia. Ważne jest promowanie właściwych zachowań, praktyk higienicznych oraz opracowanie procedur przy podejrzeniu zakażenia koronawirusem pracowników i uczniów placówki.
* Wyrównanie poziomu kształcenia – skupienie się na praktykach umożliwiających wyrównanie luki spowodowanej przerwą w edukacji; wsparcie nauczycieli, zwłaszcza w zakresie rozwoju kompetencji pozwalających na nauczanie hybrydowe, polegające na łączeniu klasycznych metod nauczania z edukacją zdalną.
* Dobrostan i ochronę – zapewnienie odpowiednich warunków do rozwoju i ochrony dziecka poprzez ulepszenie mechanizmów wsparcia i zapewnienie ciągłości usług, takich jak opieka zdrowotna i wyżywienie, oferowanych uczniom na terenie placówek edukacyjnych.
* Uwzględnianie grup szczególnie narażonych – dzieci uchodźców, migrantów i z grup mniejszościowych są szczególnie narażone na wykluczenie. Kluczowe materiały informacyjne powinny być przygotowane w języku, którym posługuje się dana grupa.

(PS, GN)