Jak uczyć zdalnie w trudnych czasach? OEIIZK radzi i szkoli

Ponad 20 tys. nauczycieli wzięło udział w webinarium „Szkoła, klasa online” zorganizowanym przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. „Szkoły stanęły przed bardzo trudnym zadaniem” – przyznali eksperci

– Nikt się tego nie spodziewał – stwierdził Marcin Pawlik, prowadzący webinarium ekspert z OEIIZK obserwując ogromną liczbę nauczycieli zainteresowanych szkoleniem. Przez ponad dwie godziny wraz z Dorotą Jańczak i Michałem Grześlakiem radzili nauczycielom, z jakich mogą korzystać narzędzi w komunikowaniu się z uczniami w okresie epidemii koronawirusa. OEIIZK to instytucja podległa samorządowi wojewódzkiemu Mazowsza.

„Na spotkaniu zostaną omówione dostępne narzędzia, za pomocą których możliwe jest przeprowadzanie zajęć, udostępnianie materiałów, konwersja plików oraz kontakt z uczniem w czasie rzeczywistym. Poruszone zostaną również tematy związane z bezpieczeństwem danych osobowych i prawem autorskim. Zostaną podane konkretne przykłady zastosowania narzędzi w chmurze Microsoft Office 365 oraz narzędzia w chmurze Google” – wyjaśniono w zapowiedzi webinarium.

– Szkoły stanęły przed bardzo trudnym zadaniem – przyznał Marcin Pawlik.

Od ponad tygodnia szkoły i placówki oświatowe w całym kraju próbują organizować uczniom zdalne kształcenie. Od jutra, tj. od 25 marca, będzie to obowiązek każdej szkoły, za realizację którego nauczyciele i dyrektorzy zostaną w przyszłości rozliczeni. Obowiązkiem szkół stanie się m.in. realizacja podstawy programowej. Tak zdecydowało ministerstwo edukacji publikując w tej sprawie rozporządzenie o zdalnym kształceniu.

Eksperci OEIIZK przyznali, że sytuacja poszczególnych szkół jest różna i tylko niektóre z nich mają dostęp do chmury ułatwiającej pracę oraz komunikowanie się z uczniami.

– Najlepszą strategią jest, by szkoła posiadła chmurę lub platformę zdalnego nauczania – wyjaśnił Marcin Pawlik. – Zanim szkoła zdobędzie taką chmurę, to musi sobie jakoś radzić. Nauczyciele muszą mieć kontakt z uczniami – dodał.

Nauczyciele stanęli przed problemem, w jaki sposób to, co do tej pory przedstawiali uczniom na lekcjach w szkole, przekazać w sposób wirtualny. – Nauczyciel powinien mieć kontakt z uczniem, wysyłać mu komunikaty, rozmawiać z nim. To trzeba przenieść na chmurę. Trudno to zrobić, jeśli nie ma się odpowiednich narzędzi – mówił ekspert OEIIZK.

Nauczyciele mają jednak do dyspozycji szereg bezpłatnych narzędzi takich jak m.in. Skype, YouTube, Facebook czy Messenger. Umożliwiają one stworzenie wirtualnych klas, komunikowania się z uczniami, prowadzenie lekcji z wykorzystaniem kamery w smartfonie, czy w komputerze.

– Jest wiele trudności, ale też pozytywnych zaskoczeń, bo rodzice chcą pomagać, uczniowie uczą rodziców. To powoduje u uczniów ciekawość. Transmisje online, kontakt face to face z uczniami jest niesamowity. Ucznowie bardzo to przeżywają, to ciekawe narzędzie mobilizujące do pracy. Oby to trwało jak najdłużej – podkreślił Marcin Pawlik.

Webinarium dostępne jest TUTAJ.

(PS, GN)