Jedynie 53 szkoły (na 2336 sprawdzonych placówek) podały na swoich stronach internetowych informacje, że zamierzają korzystać z materiału, przygotowanego przez W. Roszkowskiego – informuje Wolna Szkoła, która przygotowała specjalną mapę szkół „wolnych od (S)HIT-U”.
„Pozostaje nam przyznać, że książka prof. Roszkowskiego trafiła tam, gdzie powinna – do placówek Poczty Polskiej. Będzie ją można kupić wraz z innymi subiektywnie dobranymi pozycjami książkowymi oraz artykułami papierniczymi. Książka ta raczej nie będzie już raczej służyła jako podręcznik. Nauczyciele i nauczycielki, korzystając z zagwarantowanej im prawem autonomii, zdecydowali się nie korzystać z tego materiału” – czytamy we wpisie Wolnej Szkoły w mediach społecznościowych.
Już działa. Mapa szkół, które nie wybrały podręcznika do #HiTu autorstwa W. Roszkowskiego https://t.co/indBUmKXnh
— Wolna Szkoła (@wolnaszkola_org) August 23, 2022
Wraz z ostatnim dniem wakacji Wolna Szkoła zamknęła mapę szkół „wolnych od (S)HIT-u. Weryfikacja szkół była dokonywana w dniach 23-31 sierpnia 2022 roku wyłącznie na podstawie informacji zamieszczonych na szkolnych stronach www.
Nauczyciele związani z inicjatywą prowadzili kampanię informacyjną. Jej celem było przekonanie nauczycieli o szkodliwości tego podręcznika. Kampanię nazwali „Oh! (s)HiT!” – czyli „subiektywna historia i teraźniejszość” (a po angielsku, w wolnym tłumaczeniu: „o cholera!”).
Na 2336 sprawdzonych szkół, w 2089 nie wskazano książki Wojciecha Roszkowskiego, a tylko 53 zdecydowały się wybrać ten podręcznik. Większość szkół czeka na podręcznik do HiT przygotowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
W promocję kontrowersyjnego podręcznika do HiT zaangażowali się z kolei politycy PiS.
„Historia i teraźniejszość”, podręcznik szkolny prof. Wojciecha Roszkowskiego od jutra do kupienia w 3500 placówkach Poczty Polskiej. Dbajmy o rzetelną wiedzę młodych Polaków, brońmy przed manipulacjami wrogów Polski.
— Ryszard Terlecki (@RyszardTerlecki) August 30, 2022
Sam prof. Roszkowski powiedział Interii, że gdyby miał rozpocząć pisanie dzisiaj, „nie zmieniłby w podręczniku do przedmiotu historia i teraźniejszość niczego. Odnosząc się do fragmentu o in vitro, uznał, że „wyjaśniłby go troszeczkę lepiej”.
(JK, GN)