Kampania Fundacji Itaka na temat ucieczek nastolatków. „Usłysz, zmień nastawienie, chroń”

Fundacja Itaka wraz z zagranicznymi partnerami prowadzi kampanię, której celem jest zwrócenie uwagi na problemy nastolatków uciekających z domów. „Rodzice i nauczyciele mogą patrzeć na problem ucieczek stereotypowo. Często słyszymy o potrzebie twardej polityki wobec nastolatków. My chcemy zaproponować inne podejście. Zależy nam na zrozumieniu, dlaczego tak naprawdę nastolatki uciekają. Chcemy wysłuchać i poznać samych uciekinierów, których głos nie był do tej pory wystarczająco wyraźnie słyszany” – tłumaczy fundacja.

„Kiedy uciekałam z domu, czułam ulgę. Bardziej bałam się w nim zostać, niż uciec. Gdy miałam 10 lat, nic nie wydawało mi się straszniejsze od przebywania we własnym domu – brzmi relacja 25-letniej dziś uciekinierki”.

Projekt Komisji Europejskiej RADAR realizowany przez Fundację ITAKA wspólnie z partnerami zagranicznymi powstał właśnie po to, aby nagłośnić takie wyznania.

Według badań Missing Children Europe uciekinierzy to największa grupa wśród wszystkich zaginionych dzieci i nastolatków. W 2019 roku stanowili oni aż 54 proc. wszystkich spraw zgłaszanych pod numerem 116 000 – Europejskim Telefonie ws. Zaginionego Dziecka i Nastolatka. Aż 14 proc. tych nastolatków nie została odnaleziona.

Polska policja w ubiegłym roku odnotowała 2 000 ucieczek w grupie wiekowej 14-17 lat, natomiast wiele takich zdarzeń nie jest w ogóle zgłaszanych, a w przypadku wielokrotnych ucieczek te kolejne nie są już uwzględniane w statystykach.

Pozbawieni opieki uciekinierzy często błąkają się po ulicach, trafiają do rejestrów osób zaginionych, są narażeni na liczne niebezpieczeństwa, nie wiedzą gdzie szukać pomocy. Wielu z nich trafia w nieodpowiednie towarzystwo, pada ofiarą przestępstw, w tym także takich o charakterze seksualnym, wielu ma kontakt z narkotykami i alkoholem. Rodzice i nauczyciele nie wiedzą jak reagować, wokół tematu pojawia się wiele niedomówień i niezrozumienia.

„Chcemy dotrzeć do młodych ludzi, którzy albo uciekają z domów, albo są w „grupie ryzyka”. Chcemy wysłuchać ich historii. Dlatego pomysł na kampanię był szeroko konsultowany z młodymi ludźmi z całej Europy. Jakiej zmiany oczekują oni od dorosłych? Można opisać ją w trzech postulatach: „USŁYSZ, ZMIEŃ NASTAWIENIE, CHROŃ” – podkreśla fundacja.

Projekt RADAR realizowany jest przez konsorcjum organizacji pozarządowych pod kierownictwem Missing Children Europe we współpracy z Uniwersytetem w Liege oraz organizacje pozarządowe z 4 krajów: Belgii, Holandii, Grecji i Portugalii. Wyjątkowe jest w nim to, że w działaniach biorą udział młodzi ludzi z całej Europy, którzy uciekali z domów. Ich doświadczenia i wiedza ekspercka pomogą w opracowaniu kursów o sposobach wykrywania, zapobiegania i reagowania na ucieczki. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej.

Więcej o kampanii można przeczytać na stronie fundacji tutaj oraz na Facebooku

(JK, GN)

Fot: Fundacja Itaka

Jak nastolatki znoszą ograniczenia związane z epidemią? Wyniki badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę