„Laboratoria przyszłości” także dla m.in. harcerzy

Organizacje harcerskie oraz instytuty badawcze i państwowe instytucje kultury prowadzone przez MEiN będą mogły korzystać z rządowego programu „Laboratoria przyszłości” – taką zmianę w przepisach chce wprowadzić rząd.

Nowe rozporządzenie w sprawie „realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży – >>Laboratoria przyszłości<<” zawiera m.in. przepisy rozszerzające placówki, które będą mogły otrzymać wsparcie z funduszy państwowych.

Do tej pory w programie „Laboratoria przyszłości” mogły brać udział organy prowadzące szkoły i Ośrodek Rozwoju Edukacji. Rząd zamierza poszerzyć tę listę o:
* instytuty badawcze nadzorowane przez MEiN
* państwowe instytucje kultury, których organizatorem jest resort edukacji
* organizacje harcerskie objęte honorowym protektoratem Prezydenta RP
* organ prowadzący Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za granicą (czyli polskie szkoły funkcjonujące za granicą)

Ponadto katalog działań objętych wsparciem finansowym zostanie uzupełniony o kwestie dotyczące „kształtowania i rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych w społeczeństwie oraz rozwoju branż kreatywnych”.

„W związku z tym, że rozszerzony katalog beneficjentów programu obejmuje podmioty o zróżnicowanych zadaniach i zróżnicowanym zakresie działalności w projektowanym rozporządzeniu przewidziano rozwiązanie umożliwiające tym podmiotom ubieganie się o przyznanie wsparcia finansowego na wszystkie albo wybrane działania możliwe do sfinansowania w ramach programu” – czytamy w uzasadnieniu do rozporządzenia.

Rozporządzenie przesuwa ponadto z roku szkolnego 2022/2023 na rok szkolny 2023/2024 ostateczny termin rozpoczęcia wykorzystywania wyposażenia zakupionego w ramach programu. Zmianę tę uzasadnioną koniecznością „umożliwienia szkołom należytego wywiązania się z obowiązków prowadzenia zajęć z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach programu”.

Rozporządzenie umożliwi też ponowne składanie wniosków przez szkołę, która we wcześniejszym wniosku o udział w programie wystąpiła o kwotę niższą niż maksymalna kwota wsparcia finansowego, jakie mogła uzyskać w programie. Taki wniosek będzie mógł dotyczyć jedynie kwoty, która wynikała będzie z różnicy między kwotą możliwego maksymalnego wsparcia finansowego dla danej szkoły i kwotą wsparcia finansowego wskazaną we wcześniejszym wniosku o udział w programie.

„Laboratoria Przyszłości” to program realizowany w ramach “Polskiego Ładu”, a jego celem jest wyposażenie szkół podstawowych w całej Polsce w nowoczesne narzędzia wspierające odkrywanie talentów i rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak współpraca, interdyscyplinarność, kreatywność i rozwiązywanie problemów. Szkoła może w ramach programu pozyskać kwotę od 30 tys. zł do nawet ponad 70 tys. zł.

(PS, GN)