Razem możemy więcej. W tym projekcie razem #SzyjemyDobro. Tegorocznym hasłem przewodnim projektu jest „Igła z nitką łączą ludzi”. To najbardziej empatyczny projekt, jaki znam. Profilaktyczny, dobrostanowy i twórczy.
Warto we wrześniu zaplanować działania szyciowe, które idealnie wpisują się we wszystkie priorytety polityki oświatowej na rok szkolny 2025/2026. Ten projekt zakłada szycie Pożeraczy Smutków, ale to dopiero początek kreatywnych działań szyciowych, jakie można realizować z uczniami i uczennicami.
Pożeracze Smutków to kolorowe, mięciutkie, pluszowe poduszkostwory, które projektujemy i szyjemy głównie ręcznie, chociaż w miarę praktyki i umiejętności włączamy do użycia maszyny do szycia i hafciarki, które trafiają do szkół w ramach programu Laboratoria Przyszłości, Laboratoria STEAM, czy też w ramach innych programów grantowych.
W tym projekcie rozwijamy umiejętności manualne, praktykujemy uważność, ćwiczymy cierpliwość i wytrwałość. Poprzez tworzenie czegoś od początku do końca wzmacniamy własne poczucie wartości, sprawczość i pewność siebie. Obdarowując własnoręcznie wykonaną maskotką rozwijamy empatię i budujemy relacje. To bez wątpienia działania profilaktyczne, dobrostanowe i wolontariackie, jakich obecnie potrzebuje każda polska szkoła.
Ten projekt pozwala realizować w szkole działania wychowawcze i profilaktyczne oraz rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne. Szyć możemy na zajęciach rozwijających kreatywność, na technice, na plastyce, w bibliotece, podczas zajęć świetlicowych i rewalidacyjnych oraz podczas projektowych zajęć pozalekcyjnych.
Działania te wpisują się w metodologię STEAM, także można je łączyć także interdyscyplinarnie. W ramach projektu można także organizować wspólne międzypokoleniowe akcje szyciowe i inne okołoszyciowe wydarzenia kreatywne.
Szósta edycja projektu rusza jak zwykle w październiku. Wrzesień to czas wewnętrznej organizacji i planowania oraz pozyskiwania potrzebnych materiałów. Zapraszam do śledzenia działań na fanpejdżu emotkowego projektu: https://www.facebook.com/emotkowyProjekt oraz na profilu Pani FloBo. W grupie szyciowych koordynatorów dostępne są spotkania onlajn, plakaty, infografiki, tutoriale i wszelkie informacje wspierające w tych działaniach. W ramach naszego ogólnopolskiego projektu odbywają się także onlajnowe spotkania z gośćmi dla koordynatorów działań szkolnych oraz dla chętnych uczniów i uczennic.
Link do formularza zgłoszeniowego: https://forms.office.com/e/6u0phBCTCz
Cele ogólnopolskiego projektu szyciowego zgodne z priorytetami polityki oświatowej:
>> Rozwój kompetencji poznawczych i matematycznych – kształcenie umiejętności mierzenia, planowania i logicznego myślenia poprzez działania szyciowe
>> Budowanie postaw społecznych i obywatelskich – rozwijanie współpracy, empatii i odpowiedzialności poprzez wspólne projekty szyciowe, akcje charytatywne i organizację wydarzeń szkolnych i okołoszkolnych.
>> Wzmacnianie zdrowia psychicznego i dobrostanu – wykorzystanie szycia jako formy relaksu, uważności i integracji.
>> Profilaktyka przemocy i wsparcie emocjonalne – tworzenie przestrzeni do rozmowy, współdziałania i budowania więzi podczas wspólnych działań rękodzielniczych.
>> Promowanie higieny cyfrowej – oferowanie uczniom alternatywy dla czasu spędzanego przed ekranem poprzez manualną, twórczą aktywność i odkrywanie ich talentów oraz zasobów.
>> Rozwój kompetencji zawodowych i przedsiębiorczości – pokazanie szycia jako realnej ścieżki kariery zawodowej i kreatywnej formy przedsiębiorczości.
>> Podtrzymywanie tradycji i kultury polskiej – włączanie elementów haftu, wzorów regionalnych i stroju ludowego do projektów szyciowych.
>> Wzmacnianie sprawczości uczniów – dawanie im możliwości samodzielnego projektowania, decydowania i realizowania własnych pomysłów w procesie szycia.
>> Wspieranie edukacji ekologicznej – łączenie twórczości szyciowej z ideą zero waste oraz promowanie postaw proekologicznych poprzez upcycling i szycie jako alternatywę dla szybkiej mody
Projekt został objęty patronatem Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog oraz Głosu Nauczycielskiego.
Marta Florkiewicz-Borkowska
Inicjatorka projektu