Uzależnienie od telefonu i internetu odbiera nam zdolność do cieszenia się tym, co nas otacza w realnym świecie. Zmniejsza kreatywność, produktywność i zdolność do koncentracji, a także prowadzi do przewlekłego zmęczenia i obniżenia nastroju. Tematy te porusza „Film dla kosmitów”!
Uzależnienie od internetu stanowi również problem w szkole – na przerwach i podczas zajęć. Praca z dziećmi i młodzieżą oraz uświadamianie im tego problemu nie należy do łatwych zadań. Pretekstem do rozmowy z uczniami może być wyprawa do kina na „Film dla kosmitów”.
Bohaterem opowieści jest Jeremi, nastolatek, który marzy o karierze tiktokera. „Publikuje w internecie pomysłowe filmiki i choć zyskuje kolejnych obserwatorów, jego kontakt z najbliższym otoczeniem wydaje się utrudniony. Sytuacja ulega zmianie, gdy chłopiec trafia na wakacje na wieś, do dziadka. Otrzymuje tu od swojego taty – pracownika agencji kosmicznej – tajemniczego robota, który instruuje go, w jaki sposób nakręcić film dla przybyszów z odległych galaktyk. Chłopiec stopniowo otwiera się na otaczający go świat, którego urok ma pokazać na ekranie” – czytamy w materiałach edukacyjnych, które przygotowane zostały z myślą o nauczycielach i uczniach (autorzy: dr Agata Szulc-Woźniak – literaturoznawczyni, polonistka, Monika Szulkowska i Piotr Stasik).
„Uzależnienie od smartfonów i Internetu, z którym borykają się dziś nie tylko młodzi ludzie, oddala wielu z nas od zmysłowo doświadczanej rzeczywistości, skazuje na izolację i zamknięcie w czterech ścianach mieszkań” – pisze autorka scenariusza.
Bohaterowie „Filmu dla kosmitów” (Jeremi i przyjaciele) potrafią to przezwyciężyć, odkrywają, jak inspirujące jest doświadczanie świata poprzez zmysły: brudzą się mokrą ziemią, wpadają do strumienia, chodzą boso po lesie. Biegają, nie bojąc się zadyszki. Ryzykują upadki. Śpią razem w domku na drzewie. Kontakt z przyrodą uczy ich odwagi, uważności i samodzielności, przekonuje, że mogą zaufać swoim oczom, uszom, dłoniom i stopom.
Film jest przeznaczony dla widzów w wieku powyżej siedmiu lat. Scenariusze zajęć można wykorzystać na lekcjach języka polskiego i na godzinie wychowawczej. Oto przykładowe zagadnienia: uzależnienie od telefonu i internetu; social media – niebezpieczeństwo izolacji; budowanie relacji rówieśniczych; nauka współpracy i komunikacji; potęga marzenia i wyobraźni; kontakt z przyrodą; wartość pasji; bycie „kosmitą” (oryginalne, „dziwaczne” zainteresowania czy pasje dzieci mogą powodować ich alienację).
DK
>> „Film dla kosmitów”, reżyseria: Piotr Stasik, scenariusz: Piotr Stasik, Łukasz Czapski, gatunek: familijny, produkcja: Polska
>> Premiera w kinach: 5 kwietnia br.
>> Patronat medialny: Głos Nauczycielski, patronat: Związek Nauczycielstwa Polskiego
Więcej informacji:
https://dystrybucjakinowa.tvp.pl/75704407/film-dla-kosmitow-edukacja