OGŁOSZENIE. Jak dobrze wybrać pracownię druku 3D w ramach programu Laboratoria Przyszłości?

Obecnie wiele firm oferuje szkołom rozwiązania w zakresie druku 3D, jednak możliwe, że nie wszystkie sprawdzą się w szkolnych realiach. Jak dobrze wybrać i nie żałować? Podpowiadamy.

Już od przyszłego roku szkolnego w każdej polskiej szkole podstawowej będzie musiała znaleźć się co najmniej jedna drukarka 3D. Jest to jeden z komponentów obowiązkowych programu Laboratoria Przyszłości. Dla edukacji otwiera to zupełnie nowe drzwi i możliwości. Szkoła będzie mogła sama drukować pomoce dydaktyczne, uczyć dzieci na temat mnogości zastosowań tej nowoczesnej technologii i inspirować do wypróbowania ich w praktyce. Jest to także doskonała okazja dla producentów drukarek 3D na wejście w nowy rynek. Rozwiązań oferowanych w ramach programu jest cała masa, jak zatem wybrać to, które w pełni odpowie na potrzeby szkoły?

 

Przede wszystkim program Laboratoria Przyszłości określa podstawowe założenia techniczne w katalogu wyposażenia. Poszukiwania odpowiedniego sprzętu należy rozpocząć właśnie od przefiltrowania ofert rynkowych pod kątem tych wymagań. Drukarka powinna mieć:

  • zabudowane lub wymienne boki,
  • łączność z Wifi,
  • zdalny podgląd wydruku,
  • pole robocze min. 15cm x 15cm x 15cm,
  • kompatybilny slicer (oprogramowanie do przygotowywania modeli do druku),
  • gwarancję na co najmniej 12 miesięcy,
  • autoryzowany serwis na terenie Polski,
  • SLA do 3 tygodni,
  • serwis i wsparcie techniczne – serwis obowiązkowo na terenie RP,
  • wsparcie techniczne w języku polskim,
  • instrukcja obsługi w języku polskim (niekoniecznie papierowa),
  • interfejs w języku polskim lub angielskim.

 

Te punkty zawężą w znaczącym stopniu poszukiwania, a są stosunkowo łatwe do sprawdzenia. Co dalej? Poniżej sugerujemy kilka punktów, na które dodatkowo warto zwrócić uwagę i tłumaczymy, dlaczego.

 

Jakość i niezawodność

Na rynku pojawiają się drukarki stworzone stricte pod program Laboratoria Przyszłości, nieprzetestowane w szkolnym środowisku, nieposiadające żadnych recenzji nt. jakości i niezawodności. Często także w chwili obecnej bez instrukcji i materiałów pomocniczych dostępnych w języku polskim. Nie wiadomo zatem, jak takie rozwiązanie sprawdzi się w szkolnej klasie i czy nie zniechęci nauczycieli do wykorzystywania druku 3D.

 

Materiały edukacyjne

Wiele drukarek nie oferuje gotowych scenariuszy lekcji przydatnych na początku przygody z drukiem 3D. Pozostawiają także nauczycieli bez szerokich baz gotowych modeli 3D, a wsparcie ogranicza się jedynie do kursów będących wstępem do druku 3D lub wskazówkami dotyczącymi instalacji sprzętu w szkole. Co do modeli często jest to raptem po kilka opcji na dany przedmiot szkolny. Warto sprawdzić, ile modeli proponuje producent i jakie materiały dodatkowe możemy otrzymać w ramach oferty. Gotowym rozwiązaniem, które można bezpłatnie sprawdzić jest Skrimarket (biblioteka modeli 3D i zintegrowany z drukarka 3D Skrinter slicer w jednym) i platforma dla nauczycieli Skriware Academy dostępne w pracowni druku 3D przygotowanej przez Skriware – firmę, która od lat skupia się na wykorzystaniu technologii druku 3D w edukacji.

 

Prostota przygotowania pliku do druku

W przypadku niektórych drukarek, aby rozpocząć proces drukowania konieczna jest instalacja aplikacji slicer (importuje i przygotowuje model do wydruku) i ręczne ustawienie parametrów (około 200 istotnych parametrów). Przenoszenie modeli na drukarkę odbywa się przy pomocy pamięci USB lub karty SD. Aplikacje slicer bywają niekompatybilne z Chromebook’ami, które stają się standardem w edukacji. Złym znakiem jest także, pojawiający się w niektórych bazach modeli, brak przygotowanych profili dla najpopularniejszego slicera (Cura), co praktycznie zamyka drukarkę tylko na modele przygotowane wcześniej przez producenta danej marki. Prostota obsługi jest bardzo istotnym parametrem w środowisku szkolnym. Jeśli możemy wybrać rozwiązanie z wbudowanym slicerem, to zdecydowanie warto, bo wpłynie to w znaczący sposób na komfort użytkowania sprzętu.

 

Moduł Wifi

Obowiązkowy wymóg modułu Wifi ma pomóc w automatyzacji procesu wydruku. Dobre drukarki, przystosowane do pracy w szkole, umożliwiają wydruk modeli 3D bezpośrednio ze zintegrowanej bazy modeli. Po wybraniu modelu z bazy danych polecenie wydruku jest wysyłane automatycznie na drukarkę. W drukarkach nieprzystosowanych do pracy w szkole moduł Wifi jest wykorzystywany wyłącznie do prac serwisowych.

 

Poziomowanie blatu

Warto, aby było automatyczne. Ręczna kalibracja blatu jest analogowym procesem wymagającym doświadczenia i dużej precyzji. Niepoprawna kalibracja jest jednym z najczęstszych powodów nieudanych wydruków. Sprawia, że pierwsze warstwy wydruku nie wydrukują się prawidłowo. Automatyczna kalibracja jest praktycznie niezawodna i pozwala na uniknięcie błędów przy poziomowaniu. Dodatkowo pozwala na niwelowanie nierówności powstałych w wyniku długotrwałego użytkowania powierzchni roboczej.

 

Materiały do druku

Zwróćmy uwagę na to ile szpul filamentu wchodzi w zakres oferty oraz ile kosztują dodatkowe. Pracowania może być tańsza, ale zawierać tylko 1 szpulę.

 

Czujnik filamentu (wykrywanie końca materiału)

W przypadku końca filamentu niektóre drukarki, jak np. 3D Skrinter, dają możliwość jego wymiany i kontynuowania wydruku, co pozwala zaoszczędzić czas i filament. Brak czujnika powoduje stratę czasu i materiału, ponieważ dotychczasowy wydruk będzie do wyrzucenia.

 

Obsługiwane materiały

Szersza gama obsługiwanych filamentów pozwala na drukowanie bardziej wymagających i wytrzymałych modeli, co może się sprawdzić, kiedy w szkole powstanie np. uczniowskie koło Druku 3D i zajdzie potrzeba drukowania coraz bardziej skomplikowanych wydruków.

 

Obudowa

Poza wytycznymi programu odnoszącymi się do zabudowanych lub wymiennych boków warto zwrócić uwagę na to z jakiego materiału wykonana jest obudowa. Metalowa jest mniej podatna na uszkodzenia, co jest szczególnie istotne zarówno w transporcie jak i w warunkach szkolnych.

 

Tych kilka prostych punktów może sprawić, że przygoda z drukiem 3D w szkole będzie przyjemna i fascynująca, pozbawiona frustracji i obaw związanych z brakiem doświadczenia. Rozwiązanie ma trafić do placówek przed rozpoczęciem roku szkolnego 2022/2023, co daje czas na wybór pracowni doskonale sprawdzającej się w szkole. Więcej o wdrażaniu druku 3D do szkół dowiedzieć można się z darmowych webinariów organizowanych przez Skriware, na które zapiszecie się poprzez prosty formularz.