Po półtora roku nauczania zdalnego uczniowie wrócili do szkolnych ławek. Rozwiązania komputerowe będą kluczem do rozwiązania wyzwań, przed jakimi stoją szkoły?
Decyzją Ministerstwa Edukacji i Nauki rok szkolny 2021/2020 ma odbywać się stacjonarnie. Nauka zdalna lub hybrydowa będzie wprowadzana w wyjątkowych sytuacjach w poszczególnych placówkach. Już teraz wirusolodzy przewidują znaczne zwiększenie ilości codziennych zakażeń w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy. A nauczyciele zastanawiają się, jak długo będą uczyli stacjonarnie. Sytuacja jest na tyle dynamiczna, że szkoły muszą mieć przygotowane rozwiązania na każdy scenariusz. Co z uczniami, którzy zostaną objęci kwarantanną bądź izolacją? Czy tworzyć dla tymczasowe klasy online? A może sami będą musieli nadrabiać zaległości?
Sala lekcyjna dostosowana do hybrydowego nauczania
Podczas dłuższej nieobecności ucznia w jego obowiązkiem jest nadrobienie materiału, w tym roku takich przerw może być więcej niż dotychczas. Przepisywanie zeszytów, nagrania z lekcji to najczęstsze sposoby. Pandemia przyspieszyła jednak proces cyfryzacji w polskich szkołach i pokazała, że rozwiązania technologiczne mogą na stałe ułatwić pracę nauczycielom i wspomóc uczniów. Podręczniki w wersji elektronicznej czy tablice multimedialne powoli stają się normą, a co platformami do zdalnego nauczania i kamerami?
W szkole INFOTECH w Białymstoku powstała nowoczesna sala lekcyjna. Eksperci z firmy Logitech na co dzień m.in. zajmują się dostarczaniem rozwiązań do wideokonferencji. Sprawdzone metody i doświadczenie pozwoliły im stworzyć klasę dostosowaną do hybrydowego trybu nauczania. Tak, aby uczniowie uczący się w domu brali aktywny udział w lekcji, która odbywa się w szkole. Jak to możliwe? Za sprawą czterech kompleksowych rozwiązań multimedialnych.
Mniej więcej w połowie sali podwieszono ekran o przekątnej 49 cali, żeby nauczyciel widział uczniów siedzących w ławkach i przed komputerami w domach. Podwieszona jest również kamera Logitech Rally – z wbudowanym systemem Ultra HD, optymalizacją kolorów i funkcją sterowania. Urządzenie automatycznie steruje obiektywem i podąża za ruchem oraz kadruje obraz, co sprawia, że nauczyciel jest zawsze widoczny na monitorze ucznia. Nie musi siedzieć przed laptopem, a może aktywnie prowadzić zajęcia przy tablicy.
Kolejny element sali multimedialnej dotyczy właśnie pracy przy tablicy. Logitech opracował kamerę Scribe, która dzięki swojemu unikalnemu kształtowi nagrywa w czasie rzeczywistym bezpośredni obraz z zapiskami – zawiesza się ją nad tablicą. Kamera automatycznie sczytuje widok z tablicy i przetwarza go cyfrowo, poprawia kolor zapisków, a nawet wykrywa karteczki samoprzylepne. Za pomocą sztucznej inteligencji obie kamery działają kompatybilnie i nie trzeba samemu przełączać widoku obrazu.
Ostatnim elementem jest głośnik Logitech Rally. To za jego sprawą uczniowie uczestniczący online są bardzo dobrze słyszani tak jak ich koledzy siedzący w klasie. Technologia RightSound samoistnie usuwa zniekształcenia, dzięki czemu dźwięk jest naturalny. Tym, co wyróżnia rozwiązania Logitech jest ich uniwersalność, łatwość korzystania i wysoka jakość połączenia wideo. Urządzenia są kompatybilne z wiodącymi platformami m.in Microsoft Teams® Rooms, Zoom Rooms™. Aby poprowadzić lekcję trybie hybrydowym wystarczy jedynie podłączyć laptop, nie trzeba uczyć się obsługi skomplikowanych systemów do obsługi kamer. Produkty Logitech są intuicyjne w obsłudze, a dzięki zastosowaniu technologii AI same dostosowują obraz i dźwięk. Takie rozwiązania sali multimedialnej przydadzą się nie tylko w czasie pandemii, ale mogą być wykorzystywane m.in. w pracy z uczniami, którzy są objęci indywidualnym tokiem nauczania lub są niezdolni do czasowego uczestnictwa w zajęciach, np. z powodu złamanej nogi. Korzystanie z technologii daje wyjątkową szansę szkołom na realizowanie obowiązku dostępu do edukacji nawet w wyjątkowych okolicznościach.