[Ogłoszenie] Najważniejszy jest uczeń

ROZMOWA Z AGNIESZKĄ BURAK, NAUCZYCIELKĄ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ I INFORMATYKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W CZERNIKOWIE

Jako finalistka Konkursu Nauczyciel Jutr@ jest Pani ekspertką w mądrym wykorzystaniu cyfrowych narzędzi i aktywizujących metod pracy. Jak one wpływają na uczniów?

Każde dziecko jest wyjątkowe, ale wykorzystanie cyfrowych narzędzi i metod aktywizujących pozwala na pełniejsze wydobycie ich potencjału. Dzieci chętniej pracują, są bardziej zaangażowane i w ten sposób skuteczniej się uczą. Ale także rozwijają umiejętności krytycznego myślenia i pracy w grupie.

Czy można dziś uczyć bez wykorzystania tych narzędzi?
Nie potrafię sobie wyobrazić dzisiejszej szkoły bez tych narzędzi. One nie tylko ułatwiają nam pracę, ale sprawiają też, że edukacja staje się bardziej efektywna. Na przykład, kiedy realizowałam projekt o stolicach państw mogłam zabrać dzieci na wirtualną wycieczkę, pokazać im zdjęcia, filmy, wykorzystać na zajęciach okulary MVR. Mamy także drukarkę 3D, dzięki której dzieci uczą się projektować modele, a później je drukują. To daje im ogromne poczucie sprawczości. Nowe technologie to przyszłość, także edukacji, i nie da się nowocześnie uczyć bez ich wykorzystania. Sprawiają, że edukacja jest ciekawsza, bardziej wciągająca. Są także szansą dla dzieci z problemami edukacyjnymi, cyfrowe narzędzia pozwalają im poprawić wyniki.

Gdzie Pani szuka wsparcia w rozwijaniu swoich kompetencji w pracy z nowymi technologiami?

Bardzo dużo dało mi szkolenie w ramach projektu „Lekcja:Enter”. Nie tylko zdobyłam wiedzę, ale także otrzymałam ogromne wsparcie merytoryczne, które nie skończyło się wraz z ostatnią godziną warsztatów, bo wciąż mam dostęp do wielu materiałów, scenariuszy lekcji i artykułów, z których mogę czerpać inspiracje i szukać nowych rozwiązań, mogę wymieniać doświadczenia i pomysły z innymi nauczycielami. To właśnie dzięki „Lekcji:Enter” nabrałam pewności w pracy z cyfrowymi narzędziami.

Co dało Pani szkolenie w ramach projektu „Lekcja:Enter”?


Szkolenie zaczęło się od testu, dzięki któremu zostałam przydzielona do grupy osób o podobnych umiejętnościach. Przez cały czas miałam zapewnione wsparcie trenera, który udzielał mi rad i wskazówek. Otrzymałam dostęp do bogatej bazy materiałów.

Dostałam naprawdę porządną dawkę wiedzy, ale nieodłącznym elementem szkolenia było zwracanie uwagi na metody aktywizujące w pracy z uczniami, bo technologia to tylko narzędzie do realizacji edukacyjnych celów. Zdobyte na szkoleniu umiejętności pozwoliły mi na zaangażowanie dzieci i wyzwolenie ich ogromnej kreatywności. Uczniowie robią np. animacje, filmy i zbogacają je o różne efekty, przeprowadzają wywiady, tworzą gry i udostępniają je innym. Dzieci brały udział w konkursie Ambasador Szkolnej Wynalazczości organizowanym przez Urząd Patentowy RP i zaskoczyły swoją pomysłowością nawet jury oceniającą prace!

Czy po zakończeniu szkolenia wciąż ma Pani dostęp do platformy „Lekcji:Enter”?

Mam stały dostęp do platformy i często tam sięgam, kiedy szukam pomysłów na lekcje. Po zalogowaniu się mam dostęp do różnych materiałów przygotowanych przez nauczycieli praktyków i przez ekspertów. Mogę tam znaleźć m.in. nowe aplikacje, które są pomocne w uatrakcyjnieniu zajęć lub ciekawe rozwiązanie w zakładce „Inspiracje”. Na platformie możemy także publikować swoje materiały i scenariusze, żeby zainspirować innych – ja przygotowałam dwa.

Z czym wiąże się zaangażowanie nauczyciela w „Lekcję:Enter”?

Potrzebne są tylko chęci, bo to nieodpłatna oferta. Serdecznie polecam każdemu nauczycielowi, który chce rozwijać swój warsztat pracy i stawia na rozwój uczniów, bez względu na to, jak bardzo jest zaawansowany w pracy z cyfrowymi narzędziami. Każdy znajdzie tam grupę na własnym poziomie, a także wsparcie mentora i innych nauczycieli oraz świetne materiały pomocnicze.

————————————


„Lekcja:Enter” to projekt edukacji cyfrowej skierowany do nauczycieli i nauczycielek ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w ramach którego prowadzone są bezpłatne szkolenia, podczas których nauczyciele dowiedzą się, jak zmienić sposób prowadzenia swoich lekcji, by pozwolić uczniom na zdobywanie wiedzy drogą własnych doświadczeń i poszukiwań, z pomocą ogólnodostępnych narzędzi cyfrowych, programów i aplikacji.
Realizacja projektu jest przewidziana na lata 2019 – 2023, w tym czasie ze szkoleń skorzysta ponad 75 tys. nauczycieli. Projekt jest realizowany przez trzy organizacje: Fundację Orange, Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytut Spraw Publicznych oraz współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. (Działanie 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”). Wszelkie informacje o szkoleniach znajdują się na stronie www.lekcjaenter.pl