EduMoc Online 2019, czyli konektywiści w akcji

Już po raz czwarty grupa Superbelfrzy RP zaprosiła nauczycieli i edukatorów na ogólnopolską, największą, bezpłatną edukacyjną konferencję online. Tematy, które poruszaliśmy spójnie łączyły się w wizję nowoczesnej edukacji

Jaka więc powinna być nowoczesna edukacja? Przede wszystkim powinna zajmować się tłumaczeniem i działaniem na rzecz świata, w którym żyjemy. Podczas konferencji, która odbyła się 5 października br., kilkukrotnie przywoływany był temat zrównoważonego rozwoju i edukacji ekologicznej, tak ważnej w erze szóstego wymierania gatunków i zagrożenia katastrofą ekologiczną (Jacek Ścibor i Conrad Hughes). Z całą pewnością jest to temat, który dzięki Grecie Thunberg i wielu uczniom protestującym co piątek dla klimatu, stał się ważnym elementem codzienności młodych ludzi.

W dzisiejszym świecie, w którym każdy ma internet na wyciągnięcie ręki, ważna jest również rozmowa o szansach i zagrożeniach płynących z dostępu do technologii (Diana Graber, Katarzyna Michalska, Kamil Śliwowski, Karol Jachymek). Nie tylko poznanie świata, w którym młodzież żyje jest ważne, ale również uczenie jak dbać o cyfrowy dobrostan i oczyszczać umysł z nadmiaru niepotrzebnych informacji.

 

Czego powinna uczyć?

Od dawna mamy spór w świecie edukacji o tym, czy ważniejsza jest wiedza czy umiejętności? Prelegenci podkreślali, że obie rzeczy są ważne, podobnie jak ich jakość. XXI wiek to czas ogromu informacji, big data i zalewu fake newsów. Wiedza, jaką przekazuje szkoła powinna więc być interdyscyplinarna, oparta na faktach i pozwalać na weryfikację informacji płynących z mediów. Można jednak dokonać tego jedynie wtedy, kiedy mamy umiejętności krytycznego myślenia (Artur Negri, Przemysław Staroń) i jesteśmy kreatywni (Dariusz Martynowicz). Wiedza i umiejętności powinny dostarczać młodym ludziom narzędzi do zrozumienia współczesnego świata (np. o powiązaniach historii Bliskiego Wschodu z konfliktami i wojnami w tym regionie – Conrad Hughes).

 

Na czym powinna się opierać?

Edukacja powinna również czerpać z badań naukowych. Nie obyło się więc  bez poruszenia takich tematów, jak efektywne uczenie się w kontekście neurobiologii (Marcin Jaracz) czy znaczenia informacji zwrotnej dla procesu uczenia się (Barbara Ostrowska). Z badań nad mózgiem wynika również, że musimy w szkole zadbać o relacje, zatroszczyć się o stworzenie uczniom bezpiecznych warunków rozwoju. Nie powinniśmy skupiać się na tym, czy uczniowie są grzeczni czy niegrzeczni, ale zastanowić, co się za tym kryje, jakie potrzeby w ten sposób realizują. Powinniśmy łagodzić lęk i stres, a wzbudzać fascynację uczeniem się (Grzegorz Lorek).

 

Jakimi metodami powinna działać?

Wielu prelegentów dzieliło się również swoimi dobrymi praktykami i sposobami na urozmaicenie lekcji. Mówili oni o projektach w edukacji (Joanna Apanasewicz, Sławek Baturo, Ewa Drobek, Agnieszka Chomicka-Bosy) i sposobach na efektywne, ciekawe lekcje (Edyta Borowicz-Czuchryta, Marek Stączek, Dariusz Kulma) oraz domową edukację medialną (Justyna Zborowska-Stunża i Grzegorz Stunża). O swoich programach edukacyjnych mówili także przedstawiciele organizacji pozarządowych: Fundacji Szkoła z Klasą, Fundacji Orange, Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, Fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom, Centrum Cyfrowego, Fundacji Nowoczesna Polska oraz Instytutu Edukacji Pozytywnej. O Code Week opowiedział również Grzegorz Zajączkowski – Lider Cyfryzacji w Polsce.

 

Przywództwo – ale jakie?

Ważnym tematem były również sesje poświęcone budowaniu szkoły od nowa – dosłownie i w przenośni. Dwie dyrektorki (Donata Sulikowska i Oktawia Gorzeńska) podzieliły się z uczestnikami konferencji praktycznymi wskazówkami na to, jak budować szkołę, wspólnotę ludzi uczących się i czerpiących od siebie nawzajem. Podkreślały rolę komunikacji, jasnego przekazu, liderów, którzy potrafią się wycofać, przyznać do błędu, ale równocześnie dodają odwagi i siły, by w tym trudnym procesie wytrwać.

Cała konferencja nie odbyłaby się, gdyby nie wsparcie grupy Superbelfrzy oraz firm edukacyjnych zapewniających wsparcie medialne i rzeczowe. Nie byłoby jej także bez Marty Florkiewicz-Borkowskiej i Agnieszka Bilskiej, autorek koncepcji EduMocy. A czy odniosła sukces? Z całą pewnością! Mogą o tym świadczyć zarówno komentarze podczas i po wydarzeniu, jak i informacje o zasięgach: w całej konferencji uczestniczyło blisko 800 unikalnych uczestników, a streaming na Facebooku dotarł do ponad 44 tys. odbiorców! Już nie możemy doczekać się kolejnej konferencji EduMoc online: 3 października 2020 r. – ten termin wpiszcie sobie już dzisiaj w kalendarz!

Nagrania z konferencji będą dostępne na stronie www.edumoconline.edu.pl . Stąd można także pobrać certyfikat uczestnictwa. Zachęcamy także do polubienia naszego fanpage`a i śledzenia informacji na bieżąco.

 

Barbara Ostrowska

 

>> Więcej informacji: www.edumoconline.edu.pl

>> Superbelfrzy na FB: www.facebook.com/superbelfrzy

>> Patronat medialny nad konferencją sprawował Głos Nauczycielski