Ponad 5000 szkół wzięło udział w programie edukacyjnym „5 porcji zdrowia w szkole”. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli z całej Polski w program edukacyjny ,,5 porcji zdrowia w szkole” uczniowie mogli kształtować prawidłowe postawy żywieniowe.
Właśnie zakończyła się VII edycja ogólnopolskiego programu informacyjno-edukacyjnego „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Jak co roku, w ramach kampanii poruszano tematykę właściwego odżywiania ze szczególnym uwzględnieniem miejsca warzyw, owoców i soków w codziennym jadłospisie. Tegoroczne działania zostały także rozbudowane o specjalny program dedykowany II i III klasom szkół podstawowych z całej Polski – „5 porcji zdrowia w szkole”. Program powstał, aby zwrócić szczególną uwagę na edukację najmłodszych w zakresie właściwego odżywiania, miał też na celu wsparcie nauczycieli w przekazywaniu najmłodszym uczniom wiedzy na temat m.in. roli warzyw, owoców, a także soków w codziennej diecie. Do programu zgłosiło się ponad 5000 szkół, dzięki tak licznemu zaangażowaniu nauczycieli, dzieci mogły i w kreatywnych sposób poprzez realizację zajęć, kształtować prawidłowe postawy żywieniowe.
„5 porcji zdrowia w szkole”– potrzebne?
W ramach programu „5 porcji zdrowia w szkole” skierowanego do uczniów klas II i III szkół podstawowych z całej Polski nauczyciele otrzymali zestaw merytorycznych materiałów edukacyjnych opracowanych zgodnie z aktualnymi wytycznymi żywieniowymi sformułowanymi przez metodyka i Instytutu Żywności i Żywienia. Merytoryczne materiały umożliwiały nauczycielom przeprowadzenie angażujących zajęć tematycznych, podczas których uczniowie poszerzali swoją wiedzę na temat zdrowego stylu życia i zbilansowanej diety. Program cieszył się dużym zainteresowaniem wśród edukatorów szkolnych jak i samych dzieci, co m.in. potwierdza liczba szkół, które wzięły w nim udział – Ponad 5000 zgłoszonych szkół do programu może świadczyćo tym, że tematyka zdrowia i właściwego odżywiania jest bardzo ważnym elementem edukacji prowadzonej przez nauczycieli. Niestety przekazywanie informacji wynikających z podstawy programowej nie zawsze jest wystarczające. Dlatego właśnie program „5 porcji zdrowia w szkole” był odpowiedzią na ten problem i wsparciem dla nauczycieli szukających inspiracji i pomocy w kwestii kreatywnego przekazania wiedzy żywieniowej swoim uczniom – mówi Barbara Groele, Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.
Czego nauczyły się dzieci?
Dzięki informacjom zawartym w scenariuszu, uczniowie dowiedzieli się, jakie korzyści dla zdrowia wynikają z codziennego spożywania warzyw, owoców oraz soków. Najmłodsi utrwalali wiedzę o Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Dowiedzieli się, że warzywa i owoce są najważniejszymi produktami w zbilansowanej diecie, a witaminy i składniki mineralne w nich zwarte są niezbędne dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania ich organizmu. Dzieci miały okazję dowiedzieć się, które dokładnie warzywa, owoce i soki zawierają konkretne witaminy i jaki mają one wpływ na zdrowie np.: witamina C zawarta np. w soku pomarańczowym czy porzeczkach wzmacnia odporność organizmu i zmniejsza uczucie zmęczenia. Uczniowie dowiedzieli się, że soki, także te pasteryzowane, często dostępne w opakowaniach kartonowych, też są cennym elementem zbilansowanej diety i mogą stanowić jedną porcję warzyw i owoców w ciągu dnia.
Edukacja żywieniowa od najmłodszych lat
Duże zainteresowanie programem zarówno edukatorów szkolnych jak i instytucji, które udzieliły patronatu honorowego nad wydarzeniem (m.in. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Rzecznik Praw Dziecka), podkreśla, że edukacja żywieniowa od najmłodszych lat jest istotnym tematem debaty publicznej i powinna stać się stałym elementem edukacji już od pierwszych klas. – W tej edycji kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” nauczyciele i dyrektorzy dzielili się wiedzą dotyczącą roli warzyw, owoców oraz soków, także w opakowaniach kartonowych, z dziećmi wspierając szerzenie wiedzy na temat tych produktów w codziennej diecie. Tym samym, zwrócona została uwaga, jak ważne jest kształtowanie właściwych postaw żywieniowych już od wczesnych lat. Bowiem połączenie edukacji żywieniowej i prawidłowych nawyków u dzieci zaprocentuje korzyściami zdrowotnymi w ciągu całego życia i może przyczynić się do tego, że w przyszłości nasze społeczeństwo będzie zdrowsze i mniej narażone na zachorowanie na choroby dietozależne – dodaje prof. dr hab. Krystyna Gutkowska.
Teoria w praktyce
78% badanych[1] uważa, że zaraz po rodzicach, to nauczyciele są odpowiedzialni za edukację żywieniową dzieci. To właśnie w szkole najmłodsi spędzają większość swojego czasu. Dlatego fakt, że rodzice oczekują, od nauczycieli zaangażowania w edukacje nie tylko tę związaną z odgórnie narzuconym programem nauczania, ale także promującą informacje, które pomogą zaszczepić u dzieci prawidłowe nawyki żywieniowe, nie powinien dziwić. Nauczyciel często staje się autorytetem dla ucznia i wpływa na jego rozwój oraz wybory, które podejmuje. Biorąc pod uwagę, z jakim zainteresowaniem spotkał się program „5 porcji zdrowia w szkole”, wyzwaniem dla edukatorów szkolnych, pozostaje, aby kontynuować edukację żywieniową wśród najmłodszych, także po zakończeniu programu. Mając świadomość, że wiedza żywieniowa społeczeństwa w wielu przypadkach nie ma realnych odniesień do codziennej praktyki, edukacja w zakresie zasad prawidłowego żywienia jest tak niezwykle istotna.
Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
[1] Raport z badania ilościowego IQS dla KUPS, marzec 2018 r. Badanie CAWI Panel, próba ogólnopolska, matki dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej, klasy 2-3, N=203