Nasz patronat. „Inspiracje, czyli jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?”

Już po raz szósty nauczyciele z całej Polski przyjechali do Warszawy, żeby wziąć udział w konferencji „Inspiracje, czyli jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?”. Mimo, iż formalnie trwają wakacje, bez mała 400 nauczycieli przez dwa dni (28-29 czerwca) inspirowało się tym, co robią inni.

„Inspiracje” to konferencja inna niż wszystkie. Odbywa się bowiem w czasie wakacji, więc nauczyciele rezygnują z wypoczynku, żeby na niej być. Sekretem sukcesu jest jej forma – to konferencja nauczycieli dla nauczycieli. Bardzo dynamiczna i skondensowana. Oparta głównie na przykładach dobrych praktyk z różnych szkół – małych i dużych, prywatnych i publicznych, miejskich i wiejskich. Prelegencji inspiracji to żywe przykłady tego, że zmiana w edukacji jest możliwa, pod warunkiem, że jest oddolna i wynika z potrzeby środowiska, a nie narzuconych priorytetów.

– Wyróżnikiem INSPIR@CJI jest praktyczne podejście do edukacji szkolnej, proponowanie nowych i często nowatorskich rozwiązań, dzielenie się pomysłami, metodami pracy, podpowiadanie, co się sprawdza, a co nie. Choć celem INSPIR@CJI jest debata edukacyjna, staramy się raczej unikać zagadnień teoretycznych. Koncentrujemy się na zagadnieniach związanych z szeroko rozumianą działalnością dydaktyczną szkoły, zapraszając do wypowiedzi przede wszystkim praktyków – aktywnych edukatorów i nauczycieli, w tym także nauczycieli-konsultantów i nauczycieli akademickich, których wspólną cechą jest rzeczywiste działanie na rzecz rozwoju systemu edukacji w Polsce. INSPIR@CJE nie są konferencją naukową, są natomiast niepowtarzalnym spotkaniem edukacyjnych innowatorów, eduzmieniaczy i superbelfrów, którzy w swojej codziennej pracy nie tylko myślą, jak poprawiać edukację w Polsce, ale to faktycznie czyni – wyjaśnił Marcin Polak, redaktor naczelny portalu edunews.pl, organizator i gospodarz konferencji.

Formalnie organizatorami, oprócz portalu edunews.pl są także Fundacja Think! oraz Think Global. Partnerem merytorycznym są Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. A Głos Nauczycielski sprawował patronat medialny nad konferencją.

– Chcemy przywrócić właściwe znaczenie pojęciu „dobre zmiany” i pokazać, jakie działania w szkołach można uznać za dobre dla ucznia, nauczyciela, rodzica i dlatego właśnie takie – podkreślał Marcin Polak.

Uczestnicy konferencji mogli posłuchać m.in., jak o wolności i odpowiedzalności w szkole mówił Jarek Szulski, nauczyciel w Gimnazjum im. T. Reytana w Warszawie, autor książek głośnych „Zdarza się” i „Sor”. O tym, jak zmieniała swoją szkołę opowiadała Oktawia Gorzeńska, dyrektorka 17 LO w Gdyni, a o fińskich pomysłach na polską szkołę, realizowanych w małej mięjscowości Nędza, mówiła Maria Czerwińska, szefowa tamtejszej podstawóki.

Były też konkretne pomysły na zajęcia. Alina Idzikowska z SP nr 217 w Warszawie pokazywała, jak muzyka łaczy i rozwija, Maciej Danieluk z Zespołu Szkół Powszechnych w Damasławku podpowiadał, jak pracować w szkole metodą projektu a Dorota Czech-czerniak z samorządowej Szkoły Podstawowej nr. 6 we Wrześni pokazywała pomysły na edukacyjne escape roomy. Była też mowa o tym, dlaczego świetlica to najlepsze miejsce w szkole (Vitia Bartosova-Hoffmann, Szkoła Podstawowa nr 82 w Gdańsku). A to zaledwie kilka z wielu ispiracyjnych inspiracji.

Uczestniczący w konferencji nauczyciele podkreślali, że to jedna z ciekawszych tego typu imprez, w której brali udział. Zresztą wiele osób inspirowało się w Warszawie już kolejny raz. I zapewne nie ostatni.

(A, GN)