Niemal wszystkie dzieci zapytane w badaniu organizacji Save the Children stwierdziły, że w czasie pandemii zmienił się sposób ich zabawy, a co drugie dziecko przestało się bawić z innymi.
Badanie przeprowadzono w Wielkiej Brytanii na przełomie kwietnia i maja br. Wzięło w nim udział 4556 dzieci w wieku 7-14 lat.
92 proc. z nich stwierdziło, że sposób, w jaki się bawią, zmienił się w okresie pandemii. 51 proc. dzieci rzadziej bawiło się ze swoimi koleżankami i kolegami, 34 proc. musiało więcej bawić się w pojedynkę, a 23 proc. w mniejszym stopniu niż wcześniej uprawiało sport.
30 największych brytyjskich organizacji charytatywnych działających na rzecz dzieci oraz propagujących sport u uczniów zaapelowało o wykorzystanie letnich miesięcy do tego, by dzieci po prostu mogły się w tym czasie swobodnie bawić, spotykać, rozwijać kontakty towarzyskie i uprawiać sport. To bowiem najskuteczniej pomoże im odbudować kondycję psychiczną i fizyczną.
Brytyjski rząd tymczasem chce w okresie wakacji skłonić uczniów głównie do nadrabiania zaległości w nauce. Za 200 mln funtów mają powstać letnie szkoły dla uczniów, którzy kończą szkołę podstawową i będą kontynuowali naukę w szkole średniej.
Brytyjski dziennik „The Guardian” zacytował prof. Helen Dodd, psycholog dziecięcą z Uniwersytetu w Reading: – Zabawa z przyjaciółmi jest centralną częścią dzieciństwa. To z natury rzeczy okres cenny, wnoszący zabawę i radość w życie dzieci. Daje też możliwość poznania sztuki negocjacji, uczenia się umiejętności społecznych, emocji i relacji. W ciągu ostatniego roku zabawy dzieci z przyjaciółmi zostały ograniczone i istnieją dowody na to, że ich zdrowie psychiczne uległo pogorszeniu. W czasie dyskusji o nadrabianiu zaległości ważne jest, abyśmy nie zapominali, że dzieci również przegapiły zabawę z przyjaciółmi, aktywność fizyczną i zabawę.
(PS, GN)