Startuje projekt Lekcja:AI. Ruszyły zapisy na bezpłatne szkolenia o AI dla 11 tys. nauczycieli 

Trwają zapisy do projektu „Lekcja:AI”. To cykl bezpłatnych szkoleń o sztucznej inteligencji dla nauczycieli i nauczycielek. Dostosowane są do ich potrzeb i specyfiki zawodu – niezależnie od przedmiotu, którego uczą. Do czerwca 2027 r. udział w nich weźmie co najmniej 11 tys. osób – informuje Fundacja Orange.

Nauczyciele i nauczycielki z całej Polski już mogą zgłaszać się na darmowe szkolenia o sztucznej inteligencji. Startuje projekt Lekcja:AI, w którym poznają oni możliwości zastosowania AI w pracy w szkole.

Ważnym elementem szkoleń będą kwestie społecznego wpływu sztucznej inteligencji – szczególnie na ludzi młodych. Inicjatywę przy wsparciu środków unijnych prowadzi Fundacja Orange z partnerami. Zapisy – na stronie projektu https://lekcjaai.pl/.

Mimo ogromnej popularności sztucznej inteligencji, blisko 3/4 badanych nauczycieli i nauczycielek nie stosowała jej dotychczas w swojej pracy*. 19 proc. korzystało jeden lub kilka razy, a 6 proc. robi to regularnie. jednak wiele osób chce poszerzać wiedzę o tym, jakie możliwości dla edukacji dają narzędzia AI i zgłasza potrzebę rozwoju kompetencji cyfrowych w tym obszarze. Ten projekt jest dla nich.

– Dla edukacji sztuczna inteligencja niesie zarówno nowe możliwości, jak i wyzwania. A zatem ważne, żeby osoby pracujące z dziećmi wiedziały, w jakich obszarach może im być wsparciem i ułatwieniem. Ale także, żeby poznały ryzyka, które powodować może dynamiczny rozwój AI. To istotne przygotowanie do tych zmian – mówi Anna Kowalik-Mizgalska, prezeska Fundacji Orange.

Na zajęciach będzie teoria i praktyka. Prowadzone będą od podstaw, w przystępny sposób, uwzględniając różne poziomy zaawansowania grup. Fundacja Orange realizuje projekt przy wsparciu środków unijnych, razem z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i No Input Signal sp. z o.o.

Nowe kompetencje w dobie AI

Uczestnicy i uczestniczki „Lekcji:AI” poznają mechanizmy i zastosowania sztucznej inteligencji w życiu codziennym, pracy i edukacji. Rozwiną umiejętności używania rozmaitych narzędzi w praktyce szkolnej – do analizy i wizualizacji danych, tworzenia planów i materiałów edukacyjnych, czy generowania inspiracji na projekty aktywizujące uczniów i uczennice.

Zespół trenerski pokaże, jak rozpoznawać zagrożenia i zachować krytyczne podejście do technologii AI oraz uczulać na te aspekty młodzież. Program poruszy też społeczne i etyczne wyzwania wokół  zjawiska.

– Kadra pedagogiczna to jedna z ważniejszych grup, która może wpływać na odpowiednie przygotowanie dzieci i młodzieży do życia w dobie technologii AI – podkreśla Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Zapisy na bezpłatne szkolenia

W projekcie mogą uczestniczyć nauczyciele(lki) szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski, w tym branżowych i techników. Zapisy do udziału odbywają się przez stronę https://lekcjaai.pl/

Szkolenia będą się odbywać głównie online, pierwsze – już we wrześniu. Grupy podzielone będą wg poziomu wiedzy o AI. Cały cykl obejmie min. 25 godzin lekcyjnych – zależnie od poziomu zaawansowania.

Jednym z zadań na tych wyższych będzie opracowanie scenariuszy lekcji z wykorzystaniem AI. Wszystko przy wsparciu sztabu trenerskiego, który będzie także dostępny na konsultacje. Ze względu na bardzo dynamiczny rozwój AI, program szkoleń będzie kilkakrotnie weryfikowany merytorycznie.

Projekt Lekcja:AI otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych (w konkursie Ministerstwa Edukacji Narodowej). Fundacja Orange zrealizowała już dla nauczycieli m.in. projekt „Lekcja:Enter” oraz kurs #BurzaMózgów o sztucznej inteligencji, a także wiele innych działań, o których pisaliśmy w Głosie Nauczycielskim.

(DK, GN, materiały prasowe)

*Źródło danych: J. Pyżalski (red.) „Generatywna Sztuczna Inteligencja w szkole – przecieranie szlaków. Badanie ilościowe i jakościowe nauczycieli i nauczycielek klas 4–8 szkół podstawowych”. NASK – Państwowy Instytut Badawczy, 2025. [Badania ilościo­we na reprezentatywnej próbie 995 nauczycielek i nauczycieli z całego kraju, jakościowe 20 wywiadów]