Ponad 100 nauczycieli z ponad 100 miejscowości testuje pakiet materiałów z zakresu edukacji finansowej dla klas IV-VIII, które już w pierwszym półroczu 2026 roku trafią do szkół podstawowych w całej Polsce. Materiały, zgodne z podstawą programową, to wsparcie dla nauczycieli, które łączy teorię z praktyką i odpowiada na potrzeby uczniów. W grudniu odbędą się także darmowe warsztaty online dla dyrektorów szkół i nauczycieli, podczas których eksperci zaprezentują materiały i możliwości ich wykorzystania. Projekt realizowany przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości jest sfinansowany ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów i Gospodarki.
Współczesny świat stawia coraz większe wymagania związane z odpowiedzialnym zarządzaniem pieniędzmi. Dotyczy to także dzieci i młodzieży. Uczniowie podejmują pierwsze decyzje zakupowe, planują własne wydatki, coraz częściej mają styczność z usługami finansowymi, a jednocześnie funkcjonują w środowisku, w którym informacje o ekonomii i gospodarce docierają do nich z wielu źródeł. Szkoła jest naturalnym miejscem, które wyposaża ich w kompetencje, które pozwolą świadomie i bezpiecznie poruszać się w świecie finansów.
Właśnie po to, by dzieci i młodzież mogły uczyć się zagadnień finansowych powstał pakiet materiałów edukacyjnych przygotowany przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości we współpracy z uznanymi ekspertami, metodykami i nauczycielami. Materiały obejmują ponad 70 scenariuszy lekcji, ponad 60 prezentacji multimedialnych, książkę dla ucznia „Moja inteligencja finansowa”, poradniki dla nauczycieli i dyrektorów – „Rozwój kompetencji finansowych uczniów” oraz słownik pojęć finansowych. Obecnie ponad 100 nauczycieli ze szkół w całej Polsce testuje materiały podczas swoich zajęć. Testowane materiały są wykorzystywane na lekcjach z następujących przedmiotów: doradztwo zawodowe, geografia, godzina wychowawcza, historia, język angielski, język polski, lekcja biblioteczna, matematyka, WOS. Po pilotażu i zebraniu uwag materiały zostaną poddane ewaluacji, a następnie pod koniec pierwszej połowy 2026 roku trafią do wszystkich szkół podstawowych w Polsce.
W grudniu odbędzie się także 5 warsztatów online, podczas których eksperci zaprezentują materiały na każdy z przedmiotów i zajęć. Wskażą m.in. praktyczne i sprawdzone metody nauczania finansów oraz podpowiedzą, jak w prosty sposób wdrażać edukację finansową do programu nauczania. Warsztaty odbędą się w dniach 3, 8, 9, 10 i 15 grudnia. Na każdy z nich należy się zarejestrować. Szczegółowe informacje o każdym z nich oraz linki do rejestracji znajdują się na stronie Warszawskiego Instytutu Bankowości: https://www.wib.org.pl/zapraszamy-na-warsztaty-online-dla-dyrektorow-i-nauczycieli-szkol-podstawowych/
Zespół, który pracował nad przygotowaniem materiałów zadbał o to, by tematy scenariuszy były praktyczne i przydatne dla nauczycieli. W ramach każdego przedmiotu opracowano po kilka tematów lekcji, które w naturalny i zrozumiały dla dzieci sposób, przybliżają zagadnienia związane z finansami, zarządzaniem budżetem czy oszczędzaniem. Wśród zastosowanych narzędzi są m.in. studia przypadku, które pozwalają uczniom wcielać się w role fikcyjnych bohaterów, analizować ich decyzje, przewidywać konsekwencje czy poszukiwać optymalnych rozwiązań. Podczas zajęć uczniowie mogą np. porównać różne warianty kredytu lub zastanowić się nad kosztami i ryzykiem, by finalnie móc zaproponować podjęcie najlepszych decyzji. Takie metody pozwalają uczyć się logicznego, a przede wszystkim odpowiedzialnego podejmowania decyzji.
Nowatorskim podejściem w przypadku materiałów jest to, że zagadnienia związane z finansami uwzględniono w scenariuszach wielu przedmiotów w klasach IV-VIII. Doskonałym przykładem jest poruszenie tematów związanych z edukacją finansową podczas lekcji języka angielskiego. Uczniowie mogą pracować z tekstami i zadaniami, które rozwijają słownictwo związane z ekonomią, jednocześnie ćwicząc umiejętność przedstawiania swoich opinii i argumentów w języku obcym. Mogą tworzyć biznesplany, dyskutować o podatkach, planować budżet związany z osiągnięciem konkretnego celu lub analizować teksty literackie o wymiarze ekonomicznym. Dzięki temu język obcy staje się również narzędziem do rozumienia rzeczywistości.
Podobny potencjał wykorzystano w materiałach do języka polskiego. Wiele lektur w naturalny sposób podejmuje tematykę pracy, gospodarowania pieniędzmi czy odpowiedzialności ekonomicznej. Uczniowie mogą analizować treści zawarte w powieści „Bankructwo małego Dżeka” Janusza Korczaka, zastanawiać się nad mechanizmami kooperatywy, rozmawiać o dużej odwadze chłopca, który w młodym wieku podjął się tak wymagającego zadania, jakim było prowadzenie klasowej biblioteczki i utworzenie kooperatywy. Nie zabrakło też wprowadzenia zagadnień ekonomicznych i finansowych do innych dzieł. W przypadku „Opowieści wigilijnej” Charlesa Dickensa uczniowie mogą zastanowić się nad stosunkiem do pracy i bogactwa, natomiast analiza biblijnej przypowieści o talentach umożliwia dyskusje o odpowiedzialnym korzystaniu z możliwości i zasobów. Literatura staje się więc przestrzenią rozmowy o wyborach i postawach, które mają znaczenie również we współczesnym świecie finansów.
Z kolei nauczyciele matematyki podczas swoich lekcji mogą jeszcze mocniej podkreślać praktyczny wymiar tego przedmiotu. Scenariusze zaprojektowano w taki sposób, aby uczniowie uczyli się obliczać raty kredytów, planować budżet klasowy, analizować procent składany czy oceniać opłacalność różnych decyzji finansowych. Takie podejście pomaga zrozumieć uczniom, że matematyka ma bezpośrednie zastosowanie w życiu codziennym, a jej znajomość wspiera podejmowanie mądrych i bezpiecznych decyzji finansowych.
W zestawie znajdują się również materiały przeznaczone dla wychowawców, które mają na celu wspierać ich współpracę z rodzicami oraz zachęcić do włączenia zagadnień ekonomicznych i finansowych, odpowiadając na pytania czym jest budżet domowy, dlaczego warto planować wydatki, jak radzić sobie z pokusami i jak świadomie podchodzić do konsumpcji.
Na wywiadówkach z kolei mogą być poruszane tematy związane z rolą rodziców w kształtowaniu nawyków finansowych dzieci, znaczeniem kieszonkowego czy sposobami wspierania nastolatków w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji finansowych. Takie podejście pomaga tworzyć spójne środowisko edukacyjne, w którym szkoła i dom wzajemnie się uzupełniają.
Tak przygotowany spójny i komplementarny pakiet materiałów sprawia, że edukacja finansowa przestaje być dodatkiem, a staje się integralną częścią szkolnej rzeczywistości. Prowadzone lekcje, w oparciu o te materiały, pomagają uczniom lepiej rozumieć świat i przygotować ich do świadomego funkcjonowania w dorosłym życiu.
