„Placówki edukacyjne w Ukrainie pozostają celem ataków, a rosnące skutki wojny zagrażają nauce i rozwojowi dzieci, stawiając ich przyszłość pod znakiem zapytania. W tym roku już ponad 340 szkół zostało uszkodzonych lub zniszczonych w wyniku trwającej pełnoskalowej wojny” – podał UNICEF. Potwierdzona przez ONZ liczba szkół uszkodzonych lub zniszczonych od czasu eskalacji wojny w lutym 2022 r. wzrosła do 2,8 tys. W tym roku szkolnym, czwartym w warunkach wojennych, bariery edukacyjne napotyka 4,6 mln dzieci w Ukrainie.
Jak przypomina UNICEF ciągłe ataki niszczą lub uszkadzają szkoły i zagrażają życiu. Alarmy przeciwlotnicze przerywają zajęcia. Wiele szkół, zwłaszcza przy linii frontu, pozostaje zamkniętych z powodu działań wojennych lub braku odpowiednich schronów, zmuszając prawie milion dzieci do nauki zdalnej. Brak bezpośredniego kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami w trybie hybrydowym lub w pełni zdalnym wpływa negatywnie na przebieg nauki i pogłębia emocjonalne skutki wojny.
– Szkoły muszą być bezpiecznymi miejscami, w których dzieci mogą się uczyć, nawet w czasie wojny. W sytuacjach kryzysowych edukacja jest formą ratunku i daje dzieciom poczucie normalności. Szkoły to nie tylko miejsca nauki. Wspierają całościowy rozwój najmłodszych poprzez kontakt z rówieśnikami i nauczycielami oraz umożliwiają dostęp do innych usług społecznych – powiedział Munir Mammadzade, przedstawiciel UNICEF w Ukrainie.
– Pomimo trudności dzieci w Ukrainie są zdeterminowane, by kontynuować naukę – w szkole lub online, w salach lekcyjnych lub w schronach. Mają nadzieję na przyszłość, w której będą mogły spełniać swoje marzenia – dodał.
UNICEF podkreśla, że jego działania, realizowane razem z rządem i partnerami lokalnymi, umożliwiły ponad pół milionowi dzieci dostęp do edukacji formalnej lub nieformalnej – w tym do bezpiecznej nauki stacjonarnej, która ma największy wpływ na rozwój, oraz do zajęć wyrównawczych pozwalających nadrobić zaległości.
W tym roku przypada 10. rocznica Deklaracji Bezpiecznych Szkół – globalnego zobowiązania do ochrony prawa dzieci do edukacji w czasie wojny, wsparcia ciągłości nauczania i przeciwdziałania wykorzystaniu szkół do celów wojskowych.
(GN)