Na świecie jest prawie 240 milionów dzieci z niepełnosprawnościami – informuje UNICEF w swoim najnowszym raporcie. Co dziesiąte nie ma zaspokojonych potrzeb w wielu sferach życia. Dostęp do opieki medycznej, edukacji czy ochrony jest wyzwaniem.
– Ten raport potwierdza naszą dotychczasową wiedzą: dzieci z niepełnosprawnościami mierzą się z wieloma złożonymi wyzwaniami w realizacji swoich praw – powiedziała Dyrektor Generalna UNICEF, Henrietta Fore. – Od ograniczonego dostępu do edukacji po nieczytanie książek w domu – dzieci z niepełnosprawnościami są rzadziej uwzględniane lub słyszane niemal pod każdym względem. Zbyt często są po prostu pozostawiane w tyle.
Raport analizuje dostęp do edukacji, jako jeden z wiodących tematów. Mimo powszechnej zgody, co do znaczenia edukacji, dzieci z niepełnosprawnościami wciąż pozostają w tyle. Raport wskazuje, że dzieci, które mają trudności w komunikowaniu się i dbaniu o siebie, są najbardziej narażone na wypadnięcie z systemu edukacji. Najczęściej do szkoły nie chodzą też dzieci posiadające co najmniej dwa rodzaje niepełnosprawności. Jeśli wziąć pod uwagę stopień niepełnosprawności, to dysproporcje stają się jeszcze bardziej znaczące.
– Edukacja bez dyskryminacji nie może być postrzegana jako luksus. Zbyt długo dzieci z niepełnosprawnościami były wykluczane ze społeczeństwa. Żadne dziecko nie powinno być w ten sposób traktowane. Moje doświadczenia jako kobiety z niepełnosprawnością, potwierdzają to przekonanie – powiedziała 20-letnia Maria Alexandrowa, młoda aktywistka na rzecz edukacji włączającej z Bułgarii. – Żadne dziecko, szczególnie najbardziej narażone na skrzywdzenie, nie powinno samotnie walczyć o swoje podstawowe prawa. Potrzebujemy rządów państw, interesariuszy i organizacji pozarządowych w celu zapewnienia dzieciom z niepełnosprawnościami równego dostępu do edukacji.
Nearly 240 million children with disabilities are at risk, with unequal access to basic facilities.
This International Day of Persons with Disabilities and every day, let’s ensure that children with disabilities are included in ALL decisions that affect their lives. #IDPD
— UNICEF (@UNICEF) December 3, 2021
Raport uwzględnia międzynarodowo porównywalne dane z 42 krajów. Obejmuje ponad 60 wskaźników dobrostanu dziecka – od odżywiania, zdrowia, i edukacji, po dostęp do wody i urządzeń sanitarnych, ochronę przed przemocą i wykorzystaniem. Wskaźniki zostały podzielone według rodzaju i stopnia trudności natury funkcjonalnej, płci dziecka, statusu ekonomicznego i kraju. Raport wskazuje na przeszkody, które utrudniają dzieciom z niepełnosprawnościami pełne uczestnictwo w życiu swoich społeczności oraz wyjaśnia, w jaki sposób przekłada się to na negatywne skutki zdrowotne i społeczne.
W porównaniu z dziećmi pełnosprawnymi, u dzieci z niepełnosprawnościami obserwuje się:
>> 24 proc. mniejsze szanse na otrzymanie wczesnej rehabilitacji i opieki;
>> 42 proc. mniejsze szanse na zdobycie podstawowych umiejętności czytania i liczenia;
>> 25 proc. większe ryzyko zaburzeń przyrostu masy ciała i o 34% wyższe ryzyko zahamowania wzrostu;
>> 53 proc. większe prawdopodobieństwo posiadania objawów infekcji dróg oddechowych;
>> 49 proc. większe prawdopodobieństwo, że nigdy nie uczęszczały do szkoły;
>> 51proc. większe prawdopodobieństwo, że czują się nieszczęśliwe;
>> 41proc. większe prawdopodobieństwo, że czują się dyskryminowane;
>> 32 proc. większe prawdopodobieństwo, że doświadczyły dotkliwej kary cielesnej.
Doświadczenie niepełnosprawności jest jednak bardzo zróżnicowane. Autorzy raportu wyjaśniają, że spektrum zagrożeń i ich skutków dla dzieci z niepełnosprawnościami zależy od rodzaju niepełnosprawności, miejsca zamieszkania dziecka oraz usług, do jakich ma ono dostęp. Dlatego ogromne znaczenie ma opracowanie ukierunkowanych rozwiązań w celu rozpoznania i wyeliminowania nierówności.
(JK, GN)
Fot: wikimedia.org