UNICEF uruchamia Spilno Huby, by pomóc ukraińskim dzieciom w integracji z lokalnymi społecznościami

Gry i zabawy dla dzieci, nauka języka polskiego i angielskiego, porady psychologiczne, zajęcia ruchowe, warsztaty komputerowe i artystyczne – to tylko część oferty dla ukraińskich dzieci przebywających w Polsce, jaką uruchomił UNICEF w sześciu Spilno Hubach

Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce otworzyło szóste Spilno Hub, aby wspierać uchodźców, którzy uciekli przed wojną w Ukrainie, a także lokalne społeczności. Spilno są prowadzone przy współpracy z samorządami oraz lokalnymi organizacjami społecznymi i działają w Łodzi, Lublinie, Białymstoku, Poznaniu, Katowicach, Gdyni.

Według UNICEF, przebywający w Polsce ukraińscy uchodźcy potrzebują wsparcia w lokalnych społecznościach, w których żyją. Słowo „spilno” w języku ukraińskim oznacza „wspólnie” lub „razem”, a Spilno Huby zapewniają kompleksowe i długofalowe wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego, pomocy prawnej, edukacyjnej i społecznej dla najbardziej potrzebujących rodzin, które uciekły przed wojną w Ukrainie.

Spilno zapewniają również bezpieczną przestrzeń do integracji z lokalną społecznością. Zlokalizowane w miejscach takich jak domy kultury, oferują szeroki zakres zajęć i wsparcia dla dzieci i dorosłych.

– Kiedy przyjechałem do Polski niedługo po eskalacji wojny w Ukrainie zobaczyłem, jak wiele dzieci i rodzin potrzebuje natychmiastowego wsparcia w zakwaterowaniu, wyżywieniu czy opiece zdrowotnej. Zobaczyłem też, jak solidarnie Polacy otworzyli swoje serca i domy na gości z Ukrainy – podkreślił dr Rashed Mustafa, krajowy koordynator Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce. – Te potrzeby są nadal aktualne, ale zapewnienie długoterminowego wsparcia jest teraz równie ważne. Spilno Hubs robią to właśnie w miejscu, w którym społeczności ukraińskie i lokalne mogą spędzać razem czas i lepiej się poznawać, co jest tak ważne w promowaniu integracji – dodał.

Spilno Huby oferują kompleksowe wsparcie informacyjne dotyczące funkcjonowania w danym mieście, gry i zabawy dla najmłodszych, naukę języka polskiego i angielskiego, porady prawne, psychologiczne i psychospołeczne, zajęcia ruchowe, warsztaty komputerowe i artystyczne czy pomoc przy aktywizacji zawodowej.

– Tutaj najmłodsi mogą się uczyć, bawić i nawiązywać nowe znajomości, czyli robić to, co dzieci lubią i czego potrzebują najbardziej – bo dziecko jest dzieckiem bez względu na wszystko – stwierdził dr Rashed Mustafa.

fot. UNICEF

(PS, GN)