Warszawa wyda ponad 14,5 mln zł na nowy program wsparcia uczniów w nauce matematyki

Warszawa zainaugurowała nowy miejski projekt edukacyjny, który zakłada wsparcie uczniów i uczennic w nauce matematyki za pomocą platform edukacyjnych i narzędzi online. Program ma wystartować w nowym roku szkolnym, a miasto przeznaczy na jego wdrożenie ponad 14,5 mln zł.

„Na egzaminach ósmoklasistów, warszawska młodzież osiąga z matematyki jedne z najlepszych wyników w kraju – w zeszłym roku w Warszawie średni wynik z tego przedmiotu wyniósł 67 proc. (dla porównania średnia dla Mazowsza wyniosła 59 proc., a ogólnopolska 53 proc.). Równie wysoko polskie nastolatki, w tym warszawscy uczniowie, plasują się, pod względem umiejętności matematycznych, w światowych testach, w tym w Programie Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PISA. Ale  wyniki z 2022 r. są słabsze niż w poprzednim badaniu przeprowadzonym w 2018 roku” – podaje stołeczny ratusz.

– Często słyszę takie pytanie, również od moich dzieci: dlaczego uczymy się matematyki? Wtedy im tłumaczę, to co zawsze tłumaczył mi mój ojciec, że to nie jest tylko kwestia prostych zdolności, tylko to jest kwestia abstrakcyjnego myślenia, kojarzenia faktów, i generalnie rozwoju umiejętności uczenia się. Chcemy, aby nasi uczniowie szkół podstawowych mieli jak najlepszy start na kolejnych etapach edukacyjnych. Dlatego, od nowego roku szkolnego uruchamiamy nowe działania związane ze wsparciem uczniów klas 4-8 w nauce matematyki online – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Chcemy wyznaczyć pewien trend, który później może być kontynuowany gdzie indziej – dodaje.

W ramach projektu, placówki w każdej dzielnicy Warszawy będą mogły wybrać formę wsparcia w nauce matematyki korzystając z nowoczesnych aplikacji i platform edukacyjnych. Te rozwiązania zapewniają również bieżącą ocenę wyników osiąganych przez uczniów.

Jak dodaje Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy, oświata to jest najwyższa pozycja w budżecie rady miasta:

– Powiedzmy konkretnie, ostatnia kadencja to t 36 mld zł przeznaczonych na edukację. Natomiast ten projekt będzie kosztował 14,5 mln zł i liczymy na to, że będzie pomagał wszystkim się rozwijać, bo matematyka jest po prostu pięknym przedmiotem. Myślę, że młodzież będzie zadowolona z tych rozwiązań – mówi.

Część warszawskich uczniów szkół podstawowych już uczestniczy w projekcie organizowanym przez Politechnikę Warszawską. To „Zeszyt.online”, z którego obecnie w różnych szkołach w większości dzielnic korzysta ok. 20 tys. uczniów z klas 4-8. Najdłużej z tego rozwiązania korzystają placówki na Woli i w Wawrze. Nauczyciele i uczniowie otrzymują dostęp do platformy internetowej, która jest zgodna z podręcznikami szkolnymi. Na podstawie tej informacji system dobiera uczniom zadania zgodne z tematem lekcji, uzależniając poziom trudności do bieżących predyspozycji ucznia. System „Zeszyt.online” jest wykorzystywany zarówno na lekcjach matematyki, jak i w domu.

– W obu przypadkach kluczową wartością jest pomoc sztucznej inteligencji, gdy uczeń ma trudność z rozwiązaniem zadania – nie wie jak je wykonać lub popełnia błąd. Dzięki temu rozwiązaniu uczniowie wolskich szkół osiągają coraz lepsze wyniki z matematyki na egzaminach ósmoklasisty.  W ciągu 3 lat, odkąd „Zeszty.online” zaczął być sukcesywnie wykorzystywany w szkołach, ten wyniki poprawił się średnio aż o 5 punktów procentowych – zaznacza Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy, odpowiedzialna m.in. za miejską edukację.

(GN)

PISA 2022: Polscy uczniowie nadal w europejskiej czołówce, ale stracili dużo więcej niż rówieśnicy w innych krajach

Dr hab. Maciej Jakubowski dla Głosu: Likwidacja gimnazjów przyniosła uczniom znaczne straty