Zdalne kształcenie to problem całego świata. Przeczytaj, jak to robią inni

Jak wygląda zdalna praca nauczycieli z kilkunastu krajów w okresie pandemii? O tym dowiemy się z biuletynu metodycznego przygotowanego przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim

PODN w Wodzisławiu Śląskim przygotował dostępne w internecie wydanie Biuletynu Metodycznego „Rzeczywistość edukacyjna w Polsce i na świecie w dobie pandemii”. W biuletynie znalazły się teksty, których autorami są nauczyciele z 16 państw: Polski, Litwy, Norwegii, Czech, Rosji, Austrii, Korei Południowej, Armenii, Gruzji, Japonii, Hongkongu, Portugalii, Niemiec, Argentyny, Szwajcarii i Kazachstanu.

Publikacja jest darmowa, można ją pobrać ze strony internetowej PODN w dwóch wersjach językowych. Pierwsza to artykuły napisane lub przetłumaczone na język polski. Druga – teksty w wersjach językowych nadesłanych przez autorów (po polsku, angielsku, rosyjsku, niemiecku i francusku).

Autorzy tekstów są nauczycielami, którzy postanowili podzielić się doświadczeniami związanymi z wprowadzaniem nauczania zdalnego w ich placówkach. To prawdopodobnie pierwsze w Polsce wydawnictwo, które dokumentuje pracę szkół i nauczycieli z kilku kontynentów w okresie pandemii.

– Nie trzeba zgadywać, że edukacja w czasach pandemii jest nie lada wyzwaniem dla nauczycieli, uczniów i rodziców na całym świecie. Przygotowaliśmy specjalne wydanie biuletynu, aby pokazać nauczycielom, jak w tym trudnym momencie radzą sobie ich koledzy z innych krajów – podkreśliła Iwona Miler, dyrektor PODN w Wodzisławiu Śląskim. – W środku znajdą wiele pomysłów na usprawnienie pracy zdalnej, zarówno tych wprowadzanych przez samych nauczycieli, jak i rozwiązań systemowych, wdrażanych przez władze oświatowe – dodała.

– Biuletyn w całości poświęcony jest nowej rzeczywistości edukacyjnej w Polsce i na świecie w dobie pandemii – wyjaśniła Bogumiła Różańska-Świerkot, konsultant PODN, pomysłodawczyni publikacji. – Prezentujemy w nim artykuły nauczycieli, którzy zostali postawieni w sytuacji nagłej zmiany perspektywy nauczania. Z dnia na dzień miliony uczniów, studentów i nauczycieli na całym świecie zaczęły zdobywać wiedzę i komunikować się w formacie digitalowym – dodała.

– Na całym świecie staramy się radzić sobie z nową sytuacją, kreatywnie podchodząc do tworzenia materiałów dla uczniów. Każda okazja do dzielenia się doświadczeniem z innymi jest niezwykle ważna i cenna. Nie tylko z tego względu, że umożliwiamy im zdobywanie wiedzy na temat nauczania na odległość, ale również dlatego, że wspólnie możemy szukać sposobów doskonalenia systemu nauczania zdalnego i dążyć do globalnej współpracy – oceniła Mónica Fimpel, nauczycielka z Argentyny.

– Ponieważ nauczyciele zostali zaskoczeni i musieli natychmiast reagować na nowe wyzwania, byli zdani na własną kreatywność i samodzielność. Uważam, że biuletyn to wspaniała okazja do dzielenia się doświadczeniem dydaktycznym w wyjątkowym dla ludzkości okresie historycznym. Dzięki temu możemy uczyć się od siebie nawzajem, poznawać trudności i znajdować odpowiedzi na różne problemy – stwierdziła Ana Paula M. Magalhaes, nauczycielka z Portugalii.

Biuletyn dostępny jest TUTAJ

(PS, GN)