Teraz, gdy świadectwa już wystawione, mamy czas na ważną refleksję. Jak doświadczenie zdobyte podczas pandemii wykorzystać do poprawy jakości edukacji. Oto temat tegorocznej edycji konferencji Pokazać – Przekazać.
Zaczęły się wakacje. Dla wielu uczniów i ich rodziców, dla nauczycieli oraz dyrektorów właśnie zakończyło się jedno z najtrudniejszych doświadczeń edukacyjnych. Za nami kolejny z rzędu rok, w którym polska szkoła i jej interesariusze musieli się zmierzyć z niespodziewanym wyzwaniem.
Od wielu lat na konferencji przyglądaliśmy się kolejno różnym nurtom pedagogicznym. Jednak świat, w którym żyjemy, jest coraz bardziej
zaskakujący i nieprzewidywalny,
a nagłe wstrząsy nie omijają polskiej szkoły. To właśnie zeszłoroczne wydarzenia związane ze strajkiem nauczycieli sprawiły, że zmieniliśmy formułę Pokazać – Przekazać. Jako uważni obserwatorzy tego, co się dzieje, czuli na bieżące wydarzenia, chcemy budować dyskusję wokół najbardziej aktualnych wyzwań.
Rok 2020 zafundował szkole kolejny kryzys. Pandemia przegnała nas ze szkolnych budynków, lekcje przeniosły się do rzeczywistości online. To dobra okazja, aby porozmawiać o redefinicji funkcji szkoły i zmianie ról uczniów, rodziców, nauczycieli oraz wszystkich tych, dla których edukacja jest tematem ważnym społecznie. Wydaje się bowiem, że
doświadczenie nauki online
w szczególny sposób ujawniło słabości polskiej szkoły, która nie jest gotowa na korzystanie z nowych, a przecież coraz bardziej powszechnych, technologii. Zabrakło przygotowania, a stosowane ad hoc rozwiązania, np. próby posługiwania się metodami podawczymi podczas lekcji na platformach internetowych czy zadawanie dziesiątek zadań do wykonania podczas pracy w domu, okazały się zupełnie nieefektywne. Kryzys ujawnił jednak coś jeszcze. Wytrwałość i determinację nauczycieli i nauczycielek do zdobywania nowych kompetencji, uczenia się nowych narzędzi cyfrowych, aby jak najszybciej opanować chaotyczną sytuację początków pandemii w edukacji.
Teraz, w pierwszej chwili wytchnienia, jest czas na refleksję, czego właściwie doświadczyliśmy. Zostaliśmy wytrąceni z codziennego rytmu pracy, który może bywał niewygodny, ale dawał poczucie względnego bezpieczeństwa. Wydarzyło się coś jeszcze. Nowe warunki pracy w czasie pandemii nie tyle nauczyły nas czegoś nowego, ile przypomniały o tym, co jest naprawdę ważne. Że szkoła to dobre relacje i zadania, które rozbudzają ciekawość. To bardziej pasja ludzi, którzy tam pracują, niż realizacja podstawy programowej i biurokracja. Kryzys na nowo uświadomił nam te oczywiste prawdy. I na tym można budować.
Podczas tegorocznej konferencji kluczowe będą dwa zagadnienia: doświadczenie i zrozumienie. Ze szczególnym naciskiem na zrozumienie, bo to ono wprowadza nas w przyszłość, niesie szansę na zmianę. Nie chcemy jednak dyskutować o zmianie w skali mikro. Powinniśmy rozmawiać o wizjach, powinniśmy
myśleć o edukacji o wiele szerzej
niż granice, które ją dziś wyznaczają. Nie ma co się łudzić, że od września wrócimy do szkoły, którą pamiętamy sprzed pandemii. Nie znamy przyszłości, jednak doświadczenie ostatnich miesięcy udowodniło, że możemy na nią wpływać, bo mamy siłę sprawczą. Wiele rzeczy da się zrobić, choć wydawały się niemożliwe, ot, chociażby zmiany sposobów oceniania. Okazuje się, że wiele decyzji dotyczących codzienności szkoły może być decyzjami oddolnymi nauczycieli, dyrektorów, rodziców, a nawet uczniów. Nie trzeba czekać, aż z góry nadejdą wzory postępowania. To my możemy być zmianą.
Tegoroczna edycja Pokazać – Przekazać odbędzie się wyłącznie w trybie online. Hasło konferencji brzmi „Szkoła: rzeczywistość rozszerzona”. Do omówienia jest tak wiele, że zdecydowaliśmy się wydłużyć konferencję. Zamiast dwóch dni potrwa ona od początku lipca do końca sierpnia. Konferencja jest
podzielona na trzy etapy
różniące się intensywnością działań, czasem trwania oraz zaangażowaniem odbiorców.
Chcemy dokonać dekonstrukcji wydarzeń ostatnich miesięcy, by zaprojektować szkołę na nowo, wykorzystując głos ekspertów i wszystkich tych, którzy doświadczyli edukacji zdalnej. Zapraszamy do udziału w panelach, wykładach, webinariach, warsztatach, giełdzie inicjatyw oraz innych przygotowanych na tę okazję aktywnościach.
Aleksandra Prońko
Nasz patronat. Startuje konferencja Pokazać-Przekazać. Szkoła: rzeczywistość rozszerzona
***
>> Udział w konferencji PP2020 online jest bezpłatny. Jednak na webinaria (w lipcu), warsztaty (w sierpniu) i finał konferencji (26.08) trzeba się rejestrować.
>> Panel inaugurujący konferencję odbędzie się 2 lipca br. o godz. 19.00 – streaming na kanale YouTube Centrum Nauki Kopernik.
>> Szczegółowe informacje na www.kopernik.org.pl w zakładce Pokazać – Przekazać oraz na fanpage’u Pokazać – Przekazać na Facebooku
***
Jednym z patronów medialnych konferencji jest Głos Nauczycielski