Po zamknięciu szkół w 160 krajach miliard uczniów na świecie znalazło się poza salami lekcyjnymi. Pandemia koronawirusa doprowadziła do największych w historii szkód w dziedzinie edukacji – powiedział sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres.
ONZ szacuje, że pandemia dotknęła ponad miliard uczniów na całym świecie. 40 milionów dzieci musiało przerwać naukę w krytycznym wieku przedszkolnym.
„Pandemia COVID-19 doprowadziła do największych szkód w edukacji w historii. (…) Stoimy teraz w obliczu katastrofy pokoleniowej, która może zmarnować niewypowiedziany potencjał ludzki, podważyć dziesięciolecia postępu i pogłębić zakorzenione nierówności”- ostrzegł Guterres.
Jego zdaniem przedłużające się zamknięcie szkół może jeszcze bardziej nasilić problemy wielu uczniów w dostępie do nauki. Wznawianie działalności szkół i instytucji edukacyjnych w tak bezpieczny sposób, jak to tylko możliwe, musi być najwyższym priorytetem. Apelował o podjęcie odważnych kroków w celu rozwiązania kryzysu.
Last month, over 1 billion students were affected by #COVID19 school closures.
Even before the pandemic, the world was facing a learning crisis.
We must take bold steps now, to create inclusive, resilient, quality education systems fit for the future. https://t.co/fD4nwEkqUg pic.twitter.com/71ksZO2DHP
— António Guterres (@antonioguterres) August 4, 2020
„Ponieważ świat stoi w obliczu nierówności, potrzebujemy edukacji, wielkiego wyrównania szans, bardziej niż kiedykolwiek. Musimy już teraz podjąć odważne kroki, aby stworzyć integracyjne, odporne i wysokiej jakości systemy edukacji dostosowane do przyszłości” – argumentował sekretarz generalny ONZ.
Zwrócił uwagę, że mimo wielu wysiłków, by kontynuować naukę – czy to poprzez prowadzenie lekcji przez radio, telewizję i internet – do wielu uczniów nie udało się dotrzeć. Zdaniem Guterresa uczniowie niepełnosprawni, członkowie mniejszości, a także uchodźcy i wysiedleńcy, należą do pozostających w najbardziej niekorzystnej sytuacji.
#COVID19 has led to the largest education disruption ever.
Once local transmission is under control, getting students back into schools as safely as possible must be a priority.
Consultation with parents, care givers, teachers & youth is essential. https://t.co/fD4nwEkqUg
— António Guterres (@antonioguterres) August 4, 2020
„Nawet ci uczniowie, którzy mają dostęp do nauczania na odległość, stoją przed wyzwaniami ponieważ sukces zależy od ich warunków życia i innych czynników, takich jak sprawiedliwy podział obowiązków domowych” – ocenił Guterres dodając, że nawet przed pandemią ponad 250 milionów dzieci nie chodziło do szkoły.
Szef ONZ wezwał do większych inwestycji w edukację, ponieważ kraje o niskich i średnich dochodach, zanim jeszcze zaatakował Covid-19 borykały się z roczną luką w finansowaniu w wysokości 1,5 biliona dolarów. Akcentował, że budżety edukacyjne muszą być chronione i zwiększane.
Bardzo ważne jest, aby edukacja znajdowała się w centrum międzynarodowych wysiłków solidarnościowych, od zarządzania długiem i pakietów stymulacyjnych po globalne apele humanitarne i oficjalną pomoc rozwojową – nawoływał sekretarz generalny.
Guterres podkreślał potrzebę korzystania z technologii cyfrowych i zmodernizowanych programów nauczania przy jednoczesnym zapewnieniu wsparcia dla nauczycieli i lokalnych społeczności”.
(JK, GN, PAP)
Na skutek kryzysu związanego z pandemią aż 10 mln dzieci może nie wrócić do szkół