„Zdaję sobie sprawę, że edukacja zdalna pogłębia jeszcze bardziej różnice w edukacji, gdyż łatwiej z nadrobieniem zaległości poradzą sobie uczniowie, których rodzice dysponują większymi środkami finansowymi. Od zawsze panowało we mnie przekonanie, że geografia pomimo macoszego traktowania, to bardzo ważny przedmiot szkolny – wszak to wiedza o otaczającym nas świecie. Dlatego postanowiłem zrobić coś więcej. Stworzyć serię podcastów z geografii przeznaczoną dla wszystkich uczniów. Bez względu na ich środki finansowe” – tłumaczy w rozmowie z Głosem Michał Barański, nauczyciel geografii z XIV Liceum Ogólnokształcące w Lublinie.
Nauczyciel stworzył stronę internetową Geo-edukacja, na której zamieszcza ciekawostki dla uczniów oraz materiały dla nauczycieli z zakresu podstawy programowej dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej z przedmiotu geografia.
Tworzy też podcasty – do tej pory nagranych zostało 51 odcinków. Są one poświęcone m.in. ziemi we wszechświecie, atmosferze, hydrosferze, geografii politycznej, rolnictwu. Środki na swoją pozaszkolną pracę zbiera na platformie Patronite.
Strona Geo-edukacja to przede wszystkim materiały na lekcje, ale głównie w postaci ciekawostek lub map czy wykresów. Znajdują się tam także bezpłatne gry dostępne na androida dotyczące zagadnień z geografii o testy, którymi można sprawdzić swoją wiedzę. Jest też specjalna zakładka dla maturzystów.
Wszystkie nagrane dotychczas podcasty można znaleźć tutaj. Więcej ciekawostek z geografii oraz aktualności dostępne są na profilu facebookowym.
***
Michał Barański, nauczyciel geografii z XIV Liceum Ogólnokształcące w Lublinie dla Głosu:
Skąd wziął się pomysł na taką inicjatywę?
– Na szczęście nawet tak negatywne zjawisko jak pandemia może mieć swoje pozytywne strony i tak jest właśnie w tym przypadku. W czasie pierwszej, wiosennej fali przygotowałem bardzo różne materiały dla uczniów, w tym kilka lekcji w formie krótkich filmów w serwisie youtube. Jednak przygotowanie solidnego materiału, jest bardzo czasochłonne, zwłaszcza jeżeli chcemy korzystać z własnych materiałów lub dostępnych na licencji creative commons. Poza tym nie rozwiązywało to problemu spędzania dużej ilości czasu przez uczniów przed ekranem, dlatego późną wiosną pojawiły się pierwsze podcasty – tak zmieniała się formuła. Natomiast trudno jest mi odpowiedzieć skąd wziął się pomysł tworzenia treści dostępnych dla wszystkich. Zdaję sobie sprawę, że edukacja zdalna pogłębia jeszcze bardziej różnice w edukacji, gdyż łatwiej z nadrobieniem zaległości poradzą sobie uczniowie, których rodzice dysponują większymi środkami finansowymi.
Od zawsze panowało we mnie przekonanie, że geografia pomimo macoszego traktowania, to bardzo ważny przedmiot szkolny – wszak to wiedza o otaczającym nas świecie. A znajomość tego świata i procesów, które nim rządzą pozwala nam podejmować właściwe decyzje lub świadomie oceniać decyzje innych dotyczące przyszłości nie tylko nas samych, ale także przyszłości Ziemi, a więc miejsca, które pozostawimy naszym dzieciom. A ponieważ sam mam dwójkę – bardzo chciałbym, żeby to miejsce było dla nich jak najlepsze.
Dlaczego wybrał Pan taką, a nie inną formułę?
– Podcasty rozwiązują kilka problemów edukacji zdalnej, na które bardzo często zwracano uwagę w czasie pierwszej fali pandemii, czyli spędzania dużych ilości czasu przez uczniów przed komputerem, braku sprzętu oraz dostępu do internetu. Kolejne odcinki podcastów można odsłuchać (a więc nie trzeba patrzeć w ekran) online lub pobrać kiedy mamy dostęp do sieci i wysłuchać w dowolnym momencie i miejscu: w domu czy na spacerze, a do ich odtworzenia wystarczy zwykły telefon.
Ważna jest także kwestia czasu. Łatwiej nam jest znaleźć 2 razy po 15 minut wolnego czasu, niż jeden raz 30 minut – dlatego większość nagrań mieści się w przedziale 10-15 minut. Ponadto oprócz studiów z geografii mam za sobą kilka podyplomówek z bardzo różnych dziedzin, dzięki czemu już wcześniej miałem podstawową wiedzę i minimalną praktykę dotyczącą obróbki głosu – tak więc technicznie byłem gotowy.
Z jakim odbiorem podcastów się Pan spotyka?
– W skrócie – pozytywnym, dlatego postanowiłem to kontynuować. W trakcie pierwszej fali epidemii na grupie nauczycieli geografii na facebook’u wspomagaliśmy się nawzajem wymieniając się pomysłami i przygotowanymi materiałami i to właśnie tam spotkałem się z pozytywną informacją zwrotną, co było dla mnie bardzo motywujące.
We wrześniu rozmawiając już w szkole z uczniami, także udało mi się usłyszeć od nich kilka miłych słów a jeszcze wcześniej przy odbiorze świadectw maturalnych tegoroczni maturzyści przyznali, że jest to bardzo fajna sprawa nie tylko na teraz, ale także w kontekście powtórek do matury. Z tygodnia na tydzień przybywa także słuchaczy kanału Geo- Edukacja, a to chyba najbardziej wymierny dowód, że to co robię – ma sens.
Dziękuję za rozmowę
For: Facebook
(Not: JK)