Dariusz Martynowicz, nauczyciel języka polskiego w Małopolskiej Szkole Gościnności im. Tytusa Chałubińskiego w Myślenicach, podczas uroczystej Gali na Zamku Królewskim w Warszawie otrzymał tytuł Nauczyciela Roku 2021. Dwa równorzędne wyróżnienia trafiły do: Joanny Świercz, nauczycielki matematyki z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu oraz Joanny Waszkowskiej, nauczycielki języka polskiego z II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu. Gratulujemy!
Dziś w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego po raz 19. wręczyliśmy statuetkę Nauczycielowi Roku, a także przyznaliśmy Wyróżnienia i Nominacje do tytułu Nauczyciel Roku 2021. Dziś byli z nami nauczyciele, dyrektorzy szkół, przedstawiciele samorządu terytorialnego, ludzie nauki i kultury, parlamentarzyści, przedstawiciele władz.
Gala Nauczyciel Roku wróciła po rocznej przerwie. W 2020 r. Gala nie odbyła się z powodu pandemii i obostrzeń sanitarnych wprowadzonych w związku z drugą falą.
>> Zobacz nasz fotoreportaż z Gali Nauczyciel Roku 2021!
Decyzją jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego tytuł Nauczyciela Roku 2021 trafił do Dariusza Martynowicza, polonisty z Małopolskiej Szkoły Gościnności im. Tytusa Chałubińskiego w Myślenicach. – To, że jestem wzruszony, jest oczywiste. Przelatują mi przez głowę moi uczniowie i uczennice – powiedział tuż po ogłoszeniu wyników Konkursu jego laureat. – Bo oni byli, są i zawsze będą dla mnie najważniejsi. Najważniejsze jest dla mnie bowiem to, co robię z moją klasą – dodał.
– Zawsze wierzyłem w szkołę opartą na relacjach. Wierzyłem w szkołę, gdzie uczeń jest podmiotem, wierzyłem w szkołę pełną autonomii, wierzyłem w szkołę, która rozwija kompetencje XXI wieku. Kompetencje związane przede wszystkim z życiem społecznym, kreatywnością. Chciałbym moim uczniom serdecznie podziękować, bo nawet najwspanialszy nauczyciel nie może nic, jeśli nie ma uczniów, którzy wierzą w to, co robi i to doceniają. Przelatują mi przez głowę uczennice i uczniowie, których gdzieś tam w 35-osobowej czy 40-osobowej klasie, której byłem wychowawcą, nie zauważyłem, mogłem pominąć. I chciałem ich za to bardzo serdecznie przeprosić. Starałem się zawsze być jak najlepszym nauczycielem, ale przede wszystkim towarzyszem – mówił wzruszony Dariusz Mrtynowicz.
„Tacy nauczyciele jak pan Martynowicz są nadzieją polskiej szkoły. Nie zdarzają się zbyt często ludzie, którzy nie tylko uczą, ale także mądrze i odpowiedzialnie zmieniają polską edukację, broniąc przy tym wartości podstawowych takich jak szacunek, tolerancja, poszanowanie różnorodności, wrażliwość i brak obojętności na zło” – tak o tegorocznym zwycięzcy naszego Konkursu napisał Jerzy Niedenthal, były dyrektor Małopolskiej Szkoły Gościnności w Myślenicach, który przed rokiem przyjmował pana Dariusza do pracy. Nasz laureat w poprzednich latach uczył w V Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie.
Pan Dariusz trafił do MSG w środku pandemii. Trudna sytuacja jednak tylko zmobilizowała go do działania. Napisał autorski projekt zajęć z programowania dla klasy humanistycznej, na który otrzymał grant. Dzięki temu uczniowie MSG korzystają z zajęć z programowania w ramach projektu Centrum Mistrzostwa Informatycznego realizowanego pod patronatem najlepszych uczelni technicznych w kraju. Ich projektem opiekuje się Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. A to wszystko zorganizował, przypomnijmy, polonista. W ramach projektu uczniowie stworzyli już grę komputerową promującą turystykę i region.
Łączenie różnych, wydawałoby się niemających ze sobą zbyt wiele wspólnego dyscyplin, to sposób pana Dariusza na pracę z młodzieżą. Przygotowana przez jego uczniów lekcja „Matematyka w sztuce. O życiu i twórczości Leonarda da Vinci”, która połączyła zagadnienia z matematyki, programowania i sztuki, wygrała nawet ogólnopolski konkurs „Lekcja marzeń”.
Dariusz Martynowicz rozwija w MSG metody realizowane wcześniej z uczniami V LO. Tam właśnie stworzył m.in. interdyscyplinarny zespół złożony z uczniów klasy humanistycznej oraz algorytmicznej. Absurd? Bynajmniej, w ogólnopolskich zawodach algorytmicznych drużyny utworzone z „humanistów” i „matematyków” zdobyły trzy pierwsze miejsca w Małopolsce osiągając najlepsze wyniki w kraju.
Język polski z elementami architektury? Czemu nie. Pan Dariusz w ramach współpracy z Izbą Architektów RP koordynował w swojej szkole interdyscyplinarny projekt „Kształtowanie Przestrzeni”. Lekcje zostały wzbogacone o elementy edukacji architektonicznej, co pomagało uwrażliwić młodych ludzi na środowisko, w którym funkcjonują oraz otoczenie, po którym się codziennie poruszają. Uczniowie poznali przeszłość starych kamienic, ulic, miejsc mijanych niemal każdego dnia w drodze do szkoły. To stało się impulsem do rozważań na temat wpływu architektury na nasze życie.
Jako mieszkaniec Pcimia Nauczyciel Roku 2021 zrealizował w tym mieście projekt „Regio-mural Kliszczacy” dofinansowany przez PKN Orlen. Dzięki temu młodzież poznała tajniki tworzenia graffiti i sztuki współczesnej, a przy okazji dowiedziała się, co to są prawa autorskie – rzecz kluczowa dla każdego artysty.
Pcim wzbogacił się natomiast o dwa imponujące murale, które swoją treścią i formą odnoszą się do tradycji Górali Kliszczackich. Jeden z murali niestety został zdewastowany, ale dzięki nagrodzie specjalnej dla pana Dariusza otrzymanej od kapituły Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, wkrótce zostanie on odnowiony.
Nie da się naprawiać świata, szczególnie świata, który bezpośrednio nas otacza, bez poznania jego skomplikowanej historii i kultury. Jeszcze podczas pracy w V LO pan Dariusz stworzył projekt „Kocioł Bałkański – trudna historia”, w ramach którego co roku podróżował z uczniami po mniej znanych zakątkach Europy. Młodzież zwiedziła m.in. Rumunię, Kosowo, Albanię, Czarnogórę, Węgry, Bośnię, Sarajewo. Wyjazdy stały się podstawą do przeprowadzania cyklu lekcji wychowawczych na temat stereotypów kulturowych, zjawiska tabu oraz rasizmu. Na lekcjach pojawiali się też obcokrajowcy mieszkający w Polsce, jak również przedstawiciele religii innych niż chrześcijańska.
Pandemia była wyjątkowo trudnym okresem dla całej polskiej oświaty. Nauczyciele musieli z dnia na dzień przestawić się na nowy model kształcenia i sprawić, by stał się on atrakcyjny dla zamkniętych w domach uczniów. Nasz zwycięzca w czasie pandemii zorganizował z dwiema nauczycielkami „Tydzień uczniowskiej supermocy”, czyli kampanię mającą na celu wzmocnienie uczniów i ich poczucie wartości. W ramach kampanii uczniowie m.in. nakręcili film wspierający w pracy medyków. Nauczyciel zorganizował też obchody Święta Niepodległości w wersji on-line, kładąc szczególny nacisk na szacunek, tolerancję i otwartość, czyli wartości, które szczególnie trzeba tego dnia docenić.
Podczas pandemii pan Dariusz stworzył na Facebooku grupę Progresownia dla 14 tys. nauczycieli oraz fanpage „Czas na progres”. Organizował bezpłatne szkolenia na temat metod pracy zdalnej. Co czwartek wieczorem robił „Wieczorówki z Darkiem”, na które zapraszał gości, by poruszyć takie tematy jak depresja wśród młodzieży, ocenianie uczniów, praca z uczniem o spe, myślenie krytyczne, motywacja. Wiosną 2021 r. zorganizował ogólnopolską konferencję dla nauczycieli „moTYwacJA – o wspieraniu uczniów i siebie”.
Gdy wiosną br. uczniowie wrócili do nauki stacjonarnej, pan Dariusz przekonał się, że ostatnią rzeczą, jaką potrzebuje młodzież to sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne. Zamiast tego poprosił uczniów, by stworzyli coś, dzięki czemu podwyższą swoją ocenę, a jednocześnie popracują nad najsłabszymi swoimi punktami z języka polskiego. Na wybuch uczniowskiej kreatywności nie trzeba było długo czekać. Ktoś wpadł na pomysł stworzenia lapbooka z Antygony, ktoś inny – gry planszowej na podstawie „Dżumy” Alberta Camus (pod tytułem „Zagrajmy w Dżumę”), jeszcze inny – prezentację na temat interpunkcji. Z prac tych powstała wystawa w holu szkoły.
Jury Konkursu przyznało też dwa równorzędne wyróżnienia.
Joanna Świercz, nauczycielka matematyki z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu, tworzy własne materiały integrujące zabawę i ruch, nowoczesne technologie i elementy kodowania z nabywaniem przez uczniów umiejętności matematycznych. Stosuje metody aktywizujące, np. gry, uczniowie korzystają z kodów QR, tworzy pokoje zagadek. Nauczycielka prosi uczniów o to, by wystawiali jej oceny. Jest autorką kilku innowacji pedagogicznych, w tym interdyscyplinarnych łączących matematykę z programowaniem czy językiem angielskim. Ma uprawnienia do nauczania matematyki w języku angielskim i niemieckim. Żeby pomóc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ukończyła studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki i terapii pedagogicznej. Od 2007 r. organizuje obozy matematyczne. Współorganizuje też wiele szkoleń, konkursów, konferencji, webinarów. Jest autorką 9 książek. Regularnie publikuje w czasopismach specjalistycznych. Prowadzi na Facebooku stronę „Matma inaczej”.
Joanna Waszkowska, nauczycielka języka polskiego z II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu, zorganizowała platformę do zdalnej nauki i zorganizowała szkolenia dla nauczycieli, co ułatwiło kształcenie na odległość w czasie pandemii. Nauczycielka nagrywa z uczniami wideo sesje, wprowadza młodych w świat teatru i dziennikarstwa, uczy poszanowania wartości i tolerancji. Lekcja jest dla niej mikrokosmosem, a nauczanie nie ma granic. Jest znana z tego, że nie tylko uczy, ale i oducza uczniów, żeby przywrócić zdolność do eksploracji i zadawania pytań. Zależy jej na społecznym wymiarze nauczania, dlatego włącza się z uczniami w inicjatywy literackie, globalne, antydyskryminacyjne. Ucząc odwołuje się do popkultury oraz sztuki ulicznej. Tworzy z uczniami profile psychologiczne bohaterów literackich. Młodzież przyznaje, że polonistka nie tylko naucza nieszablonowo, ale wychowuje intelektualnie i emocjonalnie, pomaga uwierzyć w siebie. Prowadzi popularny blog „Takie tam po polsku”, który jest kopalnią pomysłów i inspiracji dla innych nauczycieli.
Jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego przyznało tytuł Nominowanego do tytułu Nauczyciel Roku 2021 następującym nauczycielom:
* Karolowi Dudkowi-Różyckiemu z VIII Prywatnego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie;
* Agnieszce Halickiej ze Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 5 w Konstancinie-Jeziornie;
* Joannie Hofman z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 9 w Poznaniu;
* Lucynie Kaczanowskiej z Zespołu Szkół Specjalnych nr 5 w Sopocie,
* Agacie Karolczyk-Kozyrze z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie;
* Annie Konarzewskiej z XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Gdańsku;
* Tomaszowi Mazurowi z I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku;
* Jolancie Osińskiej ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. gen. Mieczysława Smorawińskiego w Turku;
* Wojciechowi Sudnickiemu z Zespołu Szkół w Dobrzeniu Wielkim;
* Irminie Żarskiej z Prywatnej Szkoły Podstawowej im. Tony`ego Halika w Redzie.
Zwycięzcy, Wyróżnionym oraz nominowanym serdecznie gratulujemy!
(PS, GN)