Nasz patronat. Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Chcę być samodzielny – pozwól mi”. Zaproszenie do udziału w projekcie!

W imieniu Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 w Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim organizatorzy zapraszają do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Chcę być samodzielny – pozwól mi”.

Myśl przewodnia projektu to: „Praktyka czyni mistrza! Regularnie ćwicz nowe umiejętności i nie bój się popełniać błędów – to naturalna część procesu nauki”.

Autorką projektu jest Dorota Kosowska, nauczycielka ze Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 w Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim.

Oto najważniejsze informacje na temat projektu.

Uczestnicy projektu:

projekt skierowany jest do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: szkół podstawowych, przysposabiających do pracy, świetlic oraz ośrodków szkolno-wychowawczych na terenie całego kraju.

Głównym celem projektu jest:

>> wszechstronny rozwój uczniów poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu samodzielności, budowaniu poczucia własnej sprawczości

>> kształtowanie umiejętności uczenia się na podstawie własnego doświadczenia

Cele szczegółowe:

>> rozwijanie czynności samoobsługowych umożliwiających zaspokajanie podstawowych potrzeb

>> wzbudzanie motywacji, ciekawości i otwartości poznawczej

>> kształtowanie zaradności społecznej, opartej na interakcjach społecznych, umożliwiającej pełnienie ról, rozwiązywanie problemów, korzystanie z miejsc użyteczności publicznej oraz technologii informacyjno-komunikacyjnej

>> kształtowanie relacji społecznych opartych na zasadzie wzajemności

>>  przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zbiorowo, różnorodnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia

>> kształtowanie umiejętności praktycznych

>> przygotowanie do współuczestniczenia w grupie, nauka współpracy

>> wzmacnianie poczucia własnej wartości, sprawczości

>> rozwijanie zainteresowań

>> wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem

Poprzez zadania przewidziane w projekcie uczniowie będą praktycznie poznawali otaczający ich świat. Dzięki aktywności zbudują poczucie własnej wartości, wypracują samodzielność oraz pewność siebie. Proponowana aktywność sprzyjała będzie rozwijaniu zainteresowań oraz podnoszeniu kompetencji w zakresie edukacji i współpracy w grupie. W ramach realizowanych działań uczniowie będą rozwijali praktyczne umiejętności, pracowitość i zaangażowanie.

Propozycja zajęć z rodzicami, pracownikami różnorodnych zakładów pracy stanowić będzie możliwość nawiązania lub pogłębienia współpracy między nauczycielem, a środowiskiem rodzinnym i społecznym.

Projekt przygotowano w oparciu o:

>> Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Okres obowiązywania: od 2017

>> Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych

>> Kierunki polityki oświatowej państwa na lata 2024/2025

Założenia projektu:

>> wspieranie ucznia w rozwoju samodzielności na terenie szkoły i poza nią

wzmacnianie poczucia własnej wartości

>> współpraca dyrektora, nauczycieli i pracowników obsługi w rozwoju samodzielności ucznia

>> zachęcanie rodziców do współdziałania w obszarze realizacji projektu

Różnorodność proponowanych ćwiczeń oraz ciekawa tematyka ma za zadanie pomóc uczniowi
w praktycznym rozwiązywaniu przez niego konkretnych zadań opartych na samodzielnych działaniach, doświadczeniach oraz dostarczyć mu wiele radości i ciekawych przeżyć.

Ponadto autor projektu udostępni nauczycielom narzędzia w postaci materiałów, kart pracy, prezentacji genially przydatnych do wdrożenia projektu. Opracowane materiały oparte będą na symbolach MÓWik i narzędziach TIK, dostosowane do indywidualnych potrzeb psychofizycznych każdego ucznia. Nauczyciele będą mogli tak dobrać stworzony materiał, aby w jak najpełniejszy sposób służył on uczniowi i zaspokajał jego potrzeby percepcyjne.

ROZWIJANIE SAMODZIELNOŚCI UCZNIA W NASTĘPUJĄCYCH ASPEKTACH:

a) Samodzielność praktyczna:

>> wykonywanie codziennych czynności na rzecz samego siebie lub potrzeb rówieśników

>>  radzenie sobie z czynnościami samoobsługowymi (korzystanie z toalety, mycie, ubieranie
i rozbieranie się itp.)

>>  wykonywanie obowiązków związanych z pracami porządkowymi, przygotowaniem do posiłków, pełnienie funkcji pomocniczej w trakcie rozdawania posiłków, pomoc młodszym kolegom w czynnościach przekraczających ich możliwości rozwojowe, itp.

b) Samodzielność umysłowa:

>> nabywanie umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów podczas nauki
i zabawy (na miarę indywidualnych możliwości percepcyjnych ucznia)

c) Samodzielność społeczna:

>>  nabywanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami i opiekunami, porozumiewania się
z nimi oraz brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje

>> nabywanie praktycznych umiejętności

Udział w projekcie jest bezpłatny.

Termin realizacji projektu: 23 września 2024 r. – 31 maja 2025 r.

Aby przystąpić do realizacji projektu należy:

>>  najpóźniej do 30 września 2024 r. przesłać formularz zgłoszeniowy Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ” Chcę być samodzielny- pozwól mi” (google.com)

Jest to jedyny sposób zgłoszenia się do projektu. Formularz będzie dostępny również w grupie projektowej (organizator nie ponosi odpowiedzialności za błędnie wypełnione dane).

>> dołączyć do grupy „Chcę być samodzielny – pozwól mi” na Facebook’u (nie jest to obowiązkowe, ale zachęcam)

Korzyści dla uczestników:

>> możliwość otrzymania bezpłatnych certyfikatów dla szkoły, koordynatora, nauczyciela oraz dyplomów dla każdego ucznia biorącego udział w projekcie,

>>  możliwość otrzymania bezpłatnych pomocy dydaktycznych, pojawiających się na stronie projektu,

>> możliwości wymiany doświadczeń i pomysłów

>> promocja działalności szkół w szerszym środowisku

Planując i realizując zadania, proszę by uczniowie uczestniczyli w zadaniach na każdym etapie ich przygotowania oraz wykonania, jeżeli jest to możliwe i bezpieczne.

Patronat:

SuperBelfrzy RP,

NODN Zyta Czechowska,

NODNSensor Ewa Rodowicz

Klej AMOS,

#wiosnaedukacji

Fiorello – kreatywnie dla małych i dużych

Patronat medialny: 

Głos Nauczycielski

Pedagogika specjalna – portal dla nauczycieli

Proponowana literatura:

>>  Dorota Kosowska „Moja książka kucharska – przepisy z symbolami MÓWik” Wydawnictwo Harmonia, 2023

>> Dorota Kosowska „Praktyki wspomagane. Poradnik dla uczniów szkoły przysposabiającej do pracy” Wydawnictwo Harmonia 2024