Szefowa MEN wystosowała list do społeczności szkolnej z okazji zakończenia polskiej prezydencji w UE

„Trwająca pół roku prezydencja była wyjątkową okazją do podkreślenia pozycji naszego kraju we wspólnocie państw członkowskich. Hasło przewodnie polskiej prezydencji >>Bezpieczeństwo, Europo!<< realizowane było we wszystkich obszarach, także w zakresie edukacji i młodzieży” – przekonuje MEN. W liście kierowanym do społeczności szkolnej minister edukacji Barbara Nowacka podziękowała za liczny udział w konkursach i szerokie zainteresowanie tematem edukacji europejskiej.

Jak wskazuje MEN podczas ostatnich sześciu miesięcy odbyło się wiele spotkań z przedstawicielami międzynarodowego środowiska oświatowego, związanych z wymianą dobrych praktyk w tworzeniu nowoczesnej szkoły, a szczególnie — z budowaniem dialogu z ludźmi młodymi, czyli osobami, które stanowią główną oś procesu kształcenia i wychowania.

„Kluczowym momentem prezydencji było posiedzenie Rady UE ds. Edukacji, które odbyło się 12 maja 2025 r. w Brukseli. Spotkanie pod przewodnictwem Minister Edukacji Barbary Nowackiej stanowiło nie tylko znaczący sukces pod względem formalnym, ale również było wyrazem wspólnej wizji edukacji i jedności wszystkich państw członkowskich” – czytamy.

Według MEN najważniejszym wydarzeniem prezydencji była unijna Konferencja Młodzieżowa (EUYC), która odbyła się w Lublinie w dniach 2–5 marca 2025 r., inaugurując 11. cykl Unijnego Dialogu Młodzieżowego pod hasłem „Łączenie UE z młodzieżą”. W wydarzeniu wzięli udział młodzi delegaci z UE i krajów kandydujących, przedstawiciele rządów, instytucji unijnych i organizacji młodzieżowych. Uczestnicy dyskutowali o wartościach UE, bezpieczeństwie, digitalizacji i wpływie młodzieży na politykę, a także wypracowali rekomendacje na kolejne etapy EUYC.

„Tylko w ramach 11. cyklu Unijnego Dialogu Młodzieżowego udało się znacznie wzmocnić pozycję młodych Polaków w debacie europejskiej, zaznaczyć ich ogromną rolę w budowaniu demokratycznej, odpornej i bezpiecznej Europy, wreszcie — otworzyć im nowe możliwości samodzielnego kształtowania polityk i działań unijnych. W ten dialog aktywnie włączyli się też członkowie i członkinie społeczności szkolnych z całego kraju” – czytamy w komunikacie resortu.

„Przez cały okres polskiej prezydencji poświęcaliśmy wiele uwagi podnoszeniu świadomości obywateli na temat funkcjonowania Unii, a w szczególności roli Rady. W tym celu wdrożyliśmy szereg inicjatyw we wszystkich grupach wiekowych, również przy wsparciu materiałów edukacyjnych opracowanych przez Sekretariat Generalny Rady” – wskazuje resort.

Ankieta Głosu. Zapraszamy do udziału w głosowaniu:

Nauczycielu, jak zamierzasz spędzić w tym roku wakacyjny urlop?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

„Podjęliśmy działania związane z upowszechnieniem wiedzy uczniów na temat Unii Europejskiej, przybliżenie uczniom mechanizmów funkcjonowania Unii Europejskiej, a także zwrócenie uwagi na odpowiedzialność, jaką podejmuje państwo członkowskie przejmujące prezydencję w Radzie UE” – podaje MEN

Zorganizowano w tym celu dwa konkursy. Konkurs „Polska na czele europejskiej rodziny” skierowany był do uczniów szkół podstawowych. Z kilku tysięcy prac, wyłoniono zwycięzców w dwóch grupach wiekowych: klasy I-III oraz IV-VIII. Laureaci zostali wyróżnieni za wyjątkowe podejście do tematu i kreatywność.

Konkurs „Moja Europa” adresowany był do szkół ponadpodstawowych. Uczniowie, poprzez tworzenie multimedialnych projektów, mieli okazję poznać tematykę funkcjonowania Unii Europejskiej oraz prezydencji Polski w Radzie UE.

Zwycięzcami konkursu zostało 14 autorów i autorek najlepszych prac, wybranych spośród 54 zgłoszonych z całej Polski. Nagrodzone w obu konkursach prace były prezentowane w trakcie Europejskiej Konferencji Młodzieżowej.

List minister Nowackiej do społeczności szkolnej można znaleźć tutaj

(GN)

1 stycznia rozpoczęła się polska prezydencja w UE. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo. Jakie plany ma MEN?