MEN przekazuje szkołom rekomendacje ws. rozmów z uczniami o sytuacjach kryzysowych. „Zapewnij wsparcie emocjonalne, „uczul na fałszywe informacje”

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało kuratorom oświaty rekomendacje dotyczące tego, jak rozmawiać z uczniami o trudnych sytuacjach kryzysowych, takich jak naruszenia granic powietrznych czy pojawianie się obcych dronów w sposób spokojny i wyważony, bez wzbudzania lęku. Dokument został przesłany z prośbą o rozpowszechnienie we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych w Polsce.

Rekomendacje mają pomóc nauczycielom i wychowawcom prowadzić z dziećmi i uczniami rozmowy. To szczególnie ważne w kontekście pojawiających się w Polsce sytuacji naruszeń przestrzeni powietrznej, które mogą budzić niepokój wśród dzieci i młodzieży.

Najważniejsze treści rekomendacji

>> Rozpoznaj temat i korzystaj z wiarygodnych źródeł – informacje powinny opierać się na sprawdzonych danych, m.in. publikowanych na portalu gov.pl.

>> Dostosuj język i informacje do wieku ucznia – używaj prostego, zrozumiałego języka, unikaj wzbudzania niepotrzebnego lęku. Przypominaj zasady bezpieczeństwa i sygnały alarmowe.

>> Dowiedz się, co dziecko wie i czuje – pytaj o emocje, obawy, poczucie bezpieczeństwa. Pozwól zarówno mówić, jak i milczeć, zapewniając atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji.

>> Zachowaj spokój i zapewnij wsparcie emocjonalne – mów tonem uspokajającym, słuchaj uważnie, szanuj emocje dziecka i nie lekceważ jego wypowiedzi.

>> Uczul uczniów na fałszywe informacje pojawiające się w Internecie – wspólnie twórzcie listę rzetelnych źródeł, omawiajcie zagrożenia związane z fake newsami i propagandą.

Wsparcie praktyczne

W rekomendacjach zamieszczono także listę najważniejszych telefonów alarmowych (112, 999, 998, 997, 987, 986) oraz praktyczne wskazówki, jak spokojnie i skutecznie wezwać pomoc w sytuacji zagrożenia, jak rozmawiać z dyspozytorem, podawać adres lub charakterystyczne elementy miejsca, w którym się znajdujemy, oraz jak jasno wyjaśniać, co się wydarzyło.

„Odpowiedzialne i spokojne rozmowy z dziećmi o trudnych wydarzeniach mają kluczowe znaczenie. Pomagają budować poczucie bezpieczeństwa, chronić przed dezinformacją i uczą, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych” – podkreśla resort.

Więcej na ten temat tutaj

(GN)

MEN: Powstanie podręcznik poświęcony reagowaniu w sytuacjach kryzysowych. „Powinniśmy wrócić do tego, co było w przysposobieniu obronnym”

Rząd: Już wkrótce do każdego domu trafi „Poradnik bezpieczeństwa”. Już dzisiaj można go pobrać z sieci

Okręg Łódzki ZNP: Szkoły nie są przygotowane na sytuacje kryzysowe o charakterze militarnym lub terrorystycznym