Raport: 1,4 mln dzieci w wieku 7-12 lat używa mediów społecznościowych dozwolonych od 13. roku życia. Zagrożenia czyhają na każdym kroku

Pół roku po premierze raportu „Internet dzieci”, podczas posiedzenia sejmowej Komisji do spraw Dzieci i Młodzieży, zaprezentowano zaktualizowane dane na temat sposobu, w jaki dzieci i młodzież korzystają z zasobów Internetu. Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat korzysta z aplikacji społecznościowych dozwolonych od 13. roku życia. Trafiają także na strony z pornografią.

Ponad połowa dzieci w wieku 7–12 lat korzysta z serwisów społecznościowych przeznaczonych dla starszych użytkowników – wynika z najnowszej aktualizacji raportu „Internet dzieci”.

Zawarte w raporcie śródrocznym dane dotyczą aktywności internetowej dzieci w II kwartale 2025 roku. Jak się okazuje, z komunikatorów internetowych i serwisów dozwolonych od 13. roku życia w omawianym okresie w Polsce aktywnie korzystało 1,4 mln dzieci w wieku 7-12 lat, czyli ponad połowa (58%) tej grupy.

Wśród najpopularniejszych platform społecznościowych dozwolonych od 13. roku życia znalazły się kolejno:

>> TikTok, z którego regularnie korzysta ponad 800 tys. dzieci (ponad 1/3 grupy),

>> Facebook – około 630 tys. aktywnych użytkowników w wieku 7-12 lat (co czwarte dziecko),

>> Instagram – około 370 tys. dzieci (co szóste dziecko).

Równie często i chętnie dzieci korzystają także z komunikatorów, tzw. Messengera i WhatsAppa.

Co ciekawe, raport pokazuje, że TikTok pozostaje liderem nie tylko pod względem zasięgu, ale też intensywności przeglądania. Wyniki wskazują, że ponad 500 tys. dzieci w wieku 7-12 lat, spędza w tej aplikacji średnio ponad godzinę dziennie. Co więcej, szacuje się, że około 250 tys. z nich uruchamia TikToka 20 lub więcej razy w ciągu doby. W czasie wakacji statystyki są jeszcze wyższe.

Podczas tworzenia półrocznej aktualizacji raportu „Internet dzieci” zwrócono również uwagę na grupę w wieku od 7 do 14 lat i ich sposób korzystania z Internetu. W tej grupie respondentów na szczycie popularności wśród odwiedzanych domen znalazła się witryna Google.com (92%), a tuż za nią uplasowały się YouTube.com (71%) i, ze znacznie niższym wynikiem, Facebook.com (41%).

Niestety aż jedna trzecia dzieci w tym wieku (7-12 lat) odwiedza przynajmniej raz w miesiącu serwis pornograficzny. Mimo że jest to korzystanie jednorazowe w miesiącu, skala ta jest porażająca. Mamy ponad 900 tys. dzieci w tym wieku, które odwiedzają te serwisy. Dla przykładu, w kwietniu było to 930 tys., a w maju i czerwcu około 1 miliona.

Raport „Internet dzieci” to główny element inicjatywy monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie. Jej celem jest nakłonienie regulatorów rynku oraz instytucji do podejmowania działań ukierunkowanych na ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą, nadużyciami oraz wszelkimi formami uprzedmiotowienia. To wspólne przedsięwzięcie Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, Gemiusa, Polskich Badań Internetu oraz Państwowej komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15.

Podstawą raportu są dane z badania Mediapanel oraz panelu badawczego Gemius, reprezentatywnego dla populacji Polaków 7-75.

Pełną aktualizację raportu „Internet dzieci” można znaleźć tutaj.  Prezentację raportu w Sejmie można obejrzeć (i wysłuchać) tutaj

(GN)

„Internet dzieci”. Raport z monitoringu aktywności dzieci i młodzieży w internecie pokazuje skalę zagrożeń