„Internet dzieci”. Raport z monitoringu aktywności dzieci i młodzieży w internecie pokazuje skalę zagrożeń

Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia. W zestawieniu TOP 10 najczęściej odwiedzanych domen przez osoby w wieku 7-14 lat znajduje się serwis pornograficzny, a w grudniu odwiedziło go co trzecie dziecko w tym wieku –  to tylko część danych, których dostarcza raport „Internet dzieci”, rozpoczynający inicjatywę monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie. Wnioski płynące z raportu są alarmujące, bo wspomniane platformy przeznaczone są dla osób powyżej 13. a nawet 18. roku życia. Sytuacja wymaga pilnych interwencji.

Celem inicjatywy monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie jest zainicjowanie konkretnych działań regulatorów rynku oraz instytucji dbających o ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą, nadużyciami oraz wszelkimi formami uprzedmiotowienia – seksualnego i komercyjnego. Publikacja zawiera analizę danych i rekomendację działań.

Organizatorami inicjatywy są: Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 (PKDP), Polskie Badania Internetu oraz Gemius. Raportowi patronują Sejm RP oraz Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Wśród serwisów społecznościowych regularnie wykorzystywanych przez dzieci w wieku 7-12 lat najpopularniejszy jest Tik Tok – najmłodsi użytkownicy uruchamiają go wielokrotnie w ciągu dnia i spędzają w nim najwięcej czasu. Mniej intensywnie wykorzystują Facebooka i Instagrama. Spośród komunikatorów najwięcej użytkowników mają Messenger i Whatsapp.

Jak wynika z monitoringu ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat aktywnie korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia. W zestawieniu TOP 10 najczęściej odwiedzanych domen przez osoby w wieku 7-14 lat znajduje się serwis pornograficzny

Wybrane dane z raportu:

Grupa wiekowa 7-12 lat:

>> Z serwisów społecznościowych i komunikatorów dozwolonych od 13. roku życia aktywnie korzysta znacznie ponad połowa tej grupy wiekowej – aż 1,4 mln dzieci (58%).

>> co trzecie dziecko (760 tys.) (32%) ma regularny dostęp do platformy TikTok, 24% (580 tys.) do Facebooka, zaś 12% (290 tys.) – do Instagrama.

>> Dzieci powszechnie używają komunikatorów: 38% Messengera (900 tys.), a 31% Whatsappa (720 tys.).

>> Najintensywniej korzystają z TikToka – aktywni użytkownicy tej platformy spędzają w aplikacji średnio 2 godziny i 11 minut dziennie i w większości przypadków uruchamiają ją kilkanaście lub kilkadziesiąt razy w ciągu jednego dnia. Można szacować, że ponad dwie godziny dziennie na tej platformie spędza ponad 300 tys. dzieci.

Grupa wiekowa 7-14 lat:

>> 85% z nich korzysta z internetu (2,7 mln).

>> Spośród nich 96 proc. (2,6 mln) łączy się z siecią poprzez urządzenia mobilne.

>> Najczęściej korzystają z platform społecznościowych i streamingowych.

>> W serwisach społecznościowych spędzają ponad 2 godziny dziennie, zaś na platformach streamingowych blisko 2 godziny.

>> Najczęściej wybieranymi kategoriami tematycznymi są: kultura i rozrywka, edukacja oraz erotyka.

>> Z  rozrywki – głównie gier oraz muzyki – korzysta 95 proc internautów z tej grupy, podobny odsetek odwiedziło treści edukacyjne, zaś erotyczne – 51 proc.

>> Do korzystania z serwisów erotycznych najczęściej wykorzystują urządzenia mobilne.

Premiera publikacji odbyła się 4 marca 2025 roku podczas konferencji w Sejmie RP. W wydarzeniu wzięli udział członkinie i członkowie Państwowej Komisji: Justyna Kotowska, Joanna Napierała, Konrad Ciesiołkiewicz oraz Marcin Bednarczyk, a także Dyrektorka Departamentu Edukacji i Prewencji – Weronika Jakubowska.

W ramach konferencji odbyła się również dyskusja panelowa pt.: „Internet dzieci, nie rzeczy” z udziałem ekspertek i ekspertów: Justyny Kotowskiej – wiceprzewodniczącej Państwowej Komisji, Konrada Ciesiołkiewicza – członka Państwowej Komisji, Mirosława Wróblewskiego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Krzysztofa Mikulskiego – Prezesa PBI (Polskie Badania Internetu).

Wnioski z publikacji wskazują na konieczność zainicjowania konkretnych działań regulatorów rynku oraz instytucji dbających o ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą, nadużyciami oraz wszelkimi formami uprzedmiotowienia – seksualnego i komercyjnego. Tak, aby skutecznie chronić małoletnich w świecie cyfrowym.

Pełny raport można pobrać tutaj

(GN)

Prawo do prywatności, a wizerunki dzieci w internecie. Powstał specjalny poradnik

NASK: Nastolatki korzystają z Internetu średnio 5 godzin i 36 minut w dni powszednie. Czego nie wiedzą rodzice?