Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia. W zestawieniu TOP 10 najczęściej odwiedzanych domen przez osoby w wieku 7-14 lat znajduje się serwis pornograficzny, a w grudniu odwiedziło go co trzecie dziecko w tym wieku – to tylko część danych, których dostarcza raport „Internet dzieci”, rozpoczynający inicjatywę monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie. Wnioski płynące z raportu są alarmujące, bo wspomniane platformy przeznaczone są dla osób powyżej 13. a nawet 18. roku życia. Sytuacja wymaga pilnych interwencji.
Celem inicjatywy monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie jest zainicjowanie konkretnych działań regulatorów rynku oraz instytucji dbających o ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą, nadużyciami oraz wszelkimi formami uprzedmiotowienia – seksualnego i komercyjnego. Publikacja zawiera analizę danych i rekomendację działań.
Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat korzysta z przynajmniej jednego serwisu społ. lub komunikatora dozw. od 13. roku życia. W zestawieniu TOP 10 najczęściej odwiedzanych domen przez osoby w wieku 7-14 lat znajduje się serwis p*rn*graficzny.
Raport: https://t.co/0iYI71PwpW pic.twitter.com/hpk8hETT7n— Instytut Cyfrowego Obywatelstwa (@fundacjaICO) March 4, 2025
Organizatorami inicjatywy są: Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 (PKDP), Polskie Badania Internetu oraz Gemius. Raportowi patronują Sejm RP oraz Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.
W @KancelariaSejmu raport "Internet dzieci" o platformach cyfrowych oraz ryzyku doświadczenia przemocy. Dziękujemy za wsparcie @moanrosa (współautorce raportu), @MiroWroblewski #PUODO
Wicemin. @MEN_GOVPL @KLubnauer @DorotaLoboda @McGramat pic.twitter.com/LOTDu41tPn— Państwowa Komisja ds. przeciwdz. wykorzystaniu… (@PKDP_PanstwKom) March 4, 2025
Wśród serwisów społecznościowych regularnie wykorzystywanych przez dzieci w wieku 7-12 lat najpopularniejszy jest Tik Tok – najmłodsi użytkownicy uruchamiają go wielokrotnie w ciągu dnia i spędzają w nim najwięcej czasu. Mniej intensywnie wykorzystują Facebooka i Instagrama. Spośród komunikatorów najwięcej użytkowników mają Messenger i Whatsapp.
Od ponad połowy nawet do 2/3 osób z grupy 7-12 korzysta z serwisów społecznościowych. Mimo, że regulaminy mówią o min. 13 r.ż. Z treści por.graficznych ponad 50 proc. 7-14 lat.
🚨Skala destrukcyjnych treści i krzywdzących doświadczeń, pełnej wiedzy zarządzających sektorem,… pic.twitter.com/TTUKs2rFFS— KCiesiołkiewicz (@ciesiolkiewicz) March 4, 2025
Jak wynika z monitoringu ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat aktywnie korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia. W zestawieniu TOP 10 najczęściej odwiedzanych domen przez osoby w wieku 7-14 lat znajduje się serwis pornograficzny
Wybrane dane z raportu:
Grupa wiekowa 7-12 lat:
>> Z serwisów społecznościowych i komunikatorów dozwolonych od 13. roku życia aktywnie korzysta znacznie ponad połowa tej grupy wiekowej – aż 1,4 mln dzieci (58%).
>> co trzecie dziecko (760 tys.) (32%) ma regularny dostęp do platformy TikTok, 24% (580 tys.) do Facebooka, zaś 12% (290 tys.) – do Instagrama.
>> Dzieci powszechnie używają komunikatorów: 38% Messengera (900 tys.), a 31% Whatsappa (720 tys.).
>> Najintensywniej korzystają z TikToka – aktywni użytkownicy tej platformy spędzają w aplikacji średnio 2 godziny i 11 minut dziennie i w większości przypadków uruchamiają ją kilkanaście lub kilkadziesiąt razy w ciągu jednego dnia. Można szacować, że ponad dwie godziny dziennie na tej platformie spędza ponad 300 tys. dzieci.
Grupa wiekowa 7-14 lat:
>> 85% z nich korzysta z internetu (2,7 mln).
>> Spośród nich 96 proc. (2,6 mln) łączy się z siecią poprzez urządzenia mobilne.
>> Najczęściej korzystają z platform społecznościowych i streamingowych.
>> W serwisach społecznościowych spędzają ponad 2 godziny dziennie, zaś na platformach streamingowych blisko 2 godziny.
>> Najczęściej wybieranymi kategoriami tematycznymi są: kultura i rozrywka, edukacja oraz erotyka.
>> Z rozrywki – głównie gier oraz muzyki – korzysta 95 proc internautów z tej grupy, podobny odsetek odwiedziło treści edukacyjne, zaś erotyczne – 51 proc.
>> Do korzystania z serwisów erotycznych najczęściej wykorzystują urządzenia mobilne.
Premiera publikacji odbyła się 4 marca 2025 roku podczas konferencji w Sejmie RP. W wydarzeniu wzięli udział członkinie i członkowie Państwowej Komisji: Justyna Kotowska, Joanna Napierała, Konrad Ciesiołkiewicz oraz Marcin Bednarczyk, a także Dyrektorka Departamentu Edukacji i Prewencji – Weronika Jakubowska.
📌W #Sejm odbyła się konferencja „Dzieci i młodzież z Polski w sieci – prezentacja raportu. Internet dzieci. Monitoring obecności dzieci i młodzieży w internecie".
👉Wydarzenie współorganizowała Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży. pic.twitter.com/4AeDvzs8pg— Sejm RP🇵🇱 (@KancelariaSejmu) March 4, 2025
W ramach konferencji odbyła się również dyskusja panelowa pt.: „Internet dzieci, nie rzeczy” z udziałem ekspertek i ekspertów: Justyny Kotowskiej – wiceprzewodniczącej Państwowej Komisji, Konrada Ciesiołkiewicza – członka Państwowej Komisji, Mirosława Wróblewskiego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Krzysztofa Mikulskiego – Prezesa PBI (Polskie Badania Internetu).
Wnioski z publikacji wskazują na konieczność zainicjowania konkretnych działań regulatorów rynku oraz instytucji dbających o ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą, nadużyciami oraz wszelkimi formami uprzedmiotowienia – seksualnego i komercyjnego. Tak, aby skutecznie chronić małoletnich w świecie cyfrowym.
Pełny raport można pobrać tutaj
(GN)
Prawo do prywatności, a wizerunki dzieci w internecie. Powstał specjalny poradnik