Czy rodzice wiedzą, co ich dzieci robią, gdy spędzają czas przed komputerem lub z telefonem w ręku? Jakie zagrożenia mogą spotkać młodych ludzi w sieci? „Niemal 40 proc. nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25 proc.) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany. Jednocześnie niemal 60 proc. rodziców twierdzi, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy online” – wynika m.in. z najnowszego raportu NASK „Nastolatki 3.0” z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców.
Najnowsze badania „Nastolatki 3.0” realizowane przez Thinkstat, zespoł badania opinii działający w NASK, pokazują jak młodzi ludzie funkcjonują w świecie online oraz jaką wiedzę na temat tego wirtualnego życia mają ich rodzice.
– Internet to już nie jest wirtualny świat. To jest dla nastolatka świat jak najbardziej realny, który definiuje jego światopogląd i działania społeczne – Wojciech Pawlak, Dyrektor @NASK_pl podczas premiery raportu Nastolatki 3.0.
Więcej:https://t.co/q9ZixBKhzj pic.twitter.com/N1TEseBWpr— NASK (@NASK_pl) December 4, 2023
Młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu online. Z badań „Nastolatki 3.0.” realizowanych pomiędzy październikiem a listopadem 2022 roku wynika, że nastolatki korzystają z internetu średnio 5 godzin i 36 minut w dni powszednie.
W weekendy to aż 6 godzin i 16 minut. Z roku na rok ten czas się wydłuża, w poprzedniej edycji badania, które jest realizowane, co dwa lata, średni czas bycia online wynosił 4 godziny 50 minut dziennie. Rodzice ankietowanych nastolatków w najnowszym badaniu podają czas niemal cztery razy krótszy deklarując, że sami w sieci spędzają 1,5 godziny.
Kolejny ważny wniosek z badania wskazuje na wiek, w którym przeciętny nastolatek dostał pierwszy telefon z dostępem do internetu – wynosi on 8 lat i 5 miesięcy.
Warto podkreślić, że wymagany minimalny wiek korzystania z większości portali społecznościowych wynosi 13 lat. Niestety, wiele dzieci podaje nieprawdziwe dane, by zalogować się do popularnych social mediów.
Ankieta Głosu. Zapraszamy do udziału w głosowaniu:
Treści przekazywane na tych platformach przez influencerów często są niedostosowane do wiedzy, rozwoju emocjonalnego młodych ludzi. Niemniej, to właśnie ci influencerzy stają się idolami dzieci, które bezkrytycznie przyjmują ich słowa i przekaz.
– Dla dzieci życie internetowe jest bardzo ważne. Dla nas, jako rodziców badania takie, jak Nastolatki 3.0 są niezwykle ważne, ponieważ dzięki nim poznajmy, jak faktycznie nasze dzieci użytkują internet i skłaniają nas do refleksji na ten temat
– podinsp. Małgorzata Sokołowska.… pic.twitter.com/hrofNxqG78— NASK (@NASK_pl) December 4, 2023
W cyklicznym badaniu „Nastolatki 3.0”, które badacze z NASK przeprowadzili już piaty raz, młodzi ludzie deklarują, że w internecie szukają przede wszystkim rozrywki – słuchanie muzyki 75%, oglądanie filmów i seriali 59%, granie w gry online 46% oraz interakcji społecznych – kontakty ze znajomymi 64%, korzystanie z serwisów społecznościowych 42%.
Większość nastolatków deklaruje, że rodzice nie ustalają z nimi żadnych zasad korzystania z internetu, a jednocześnie niemal 60% rodziców deklaruje, że takie zasady ustala. Ta wysoka rozbieżność danych może wskazywać na niską świadomość rodziców dotyczącą tego, co ich dzieci oglądają, słuchają, czytają w sieci.
Kolejne rozbieżności pomiędzy tym, co w badaniu deklarowali nastolatkowie, a co ich rodzice, dotyczą przemocy słownej, ale też narażenia na treści pornograficzne czy pokazujące przemoc. Niemal 40% nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25%) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany. Jednocześnie niemal 60% rodziców twierdzi, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy online. Podobne rozbieżności dotyczą dostępu do treści erotycznych.
Nawet 80% rodziców deklaruje, że ich dziecko nie otrzymało nagich lub półnagich zdjęć, przy ponad 30% nastolatków, którzy twierdzą, że otrzymali takie zdjęcia. Co czwarty nastolatek ogląda tzw. patostreamy, podczas gdy jedynie 13% rodziców deklaruje tego świadomość. Z roku na rok wzrasta również odsetek młodych osób, które nie są w stanie ocenić, czy oglądane przez nich treści to tzw. patostreamy.
Rodzice nie mają świadomości z czym stykają się ich dzieci w internecie. Pedofilia, grooming to zjawiska, którym należy przeciwdziałać – edukować, zwracać większą uwagę na aktywności dzieci w sieci, na to z kim się kontaktują i jakie treści otrzymują.
Jak wskazuje NASK, w obliczu ostatnich wydarzeń z udziałem popularnych wśród młodych ludzi influencerów, ta edycja i wszystkie przyszłe działania stają się jeszcze bardziej istotne dla podnoszenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży spędzających tak dużo czasu w internecie.
Badanie zostało zrealizowane między październikiem 2022 r. a listopadem metodą CAWI na populacjach nastolatków oraz ich rodziców i opiekunów prawnych.
Pełny raport z badania „Nastolatki 3.0” można znaleźć tutaj
(GN)
Już 3-5 latkowie samodzielnie łączą się z siecią. Raport NASK z ogólnopolskiego badania uczniów