Aż 95,4 proc. młodych ludzi wiele razy dziennie lub cały czas korzysta z Internetu w domu, rzadziej w szkole (41,2) lub u znajomych (21,7). Średnio młodzi korzystają z sieci ok. 4 godz. 12 minut dziennie wykorzystując do tego częściej telefon, niż komputer, laptop czy tablet. Tak wynika z raportu „Nastolatki 3.0” (2019), przygotowanego przez Państwowy Instytut Badawczy NASK.
Średnio wiek inicjacji w Internecie to 7,5 roku (w 2017 r. było to jeszcze 9 lat i 7 miesięcy). Zdarza się jednak, że już 3-5 latkowie samodzielnie łączą się z siecią.
Co robią uczniowie w sieci? Główne aktywności dla większości z nich, to korzystanie z serwisów społecznościowych (59,4), kontakty ze znajomymi (61), słuchanie muzyki (65,4) i oglądanie filmów (62,1). Spora część wykorzystuje zasoby dostępne w sieci do poszerzania wiedzy w ramach swoich zainteresowań, hobby (37,1), odrabiania lekcji (50,6), poszukiwania bieżących informacji (18,9), poszerzania wiedzy potrzebnej do szkoły (15,5). Prawie 41 proc. gra w gry online.
Prawie wszyscy ankietowani uczniowie w badaniu NASK deklarowali, że przebywali w sieci dłużej, niż pierwotnie planowali (83,3 proc.), a ponad połowa, iż poprawiała swój nastrój poprzez korzystanie z internetu (66,4 proc.) lub odczuwała poirytowanie, gdy internet przestał działać lub nie miała do niego dostępu (64,2 proc.).
Dodatkowo, co 3. nastolatek rezygnuje z obowiązków szkolnych, aby móc korzystać z Internetu (29,8 proc.) a co 5. rezygnuje ze snu (21,4 proc.) lub okłamuje rodziców (19,4 proc.).
Z kolei rodzice nie mają wiedzy, kiedy ich dzieci korzystają z Internetu, a zdecydowana większość (91,8 proc.) jest przekonana, że ich pociechy korzystają z sieci głównie w godzinach popołudniowych i wieczornych (16.00- 22.00). Tylko 1,8 proc. rodziców zadeklarowało, że ich dziecko korzysta z Internetu po godzinie 22.00, natomiast robi tak 7,7 proc. nastolatków – wynika z badania NASK-u Rodzice „Nastolatków 3.0”.
Rodzice sygnalizują, iż często zdarza się, że ich dzieci przez korzystanie z sieci zaniedbują obowiązki domowe (44,6 proc.) oraz szkolne (34 proc.), odczuwają zdenerwowanie, kiedy nie mogą skorzystać z telefonu (29,5 proc.) i ukrywają faktyczny czas przebywania w sieci (21,9 proc.) a nawet faworyzują internetową formę spędzania czasu, rezygnując ze spotkań z przyjaciółmi czy rodziną (21,9 proc.).
Raport z badań „Nastolatki 3.0” (2019) można znaleźć tutaj, a „Rodzice Nastolatków 3.0” tutaj.
(JK, GN)