Nauczyciele mogą już aktywować legitymacje służbowe w aplikacji mObywatel. Jak to zrobić krok po kroku?

Od 30 listopada 2025 oprócz tradycyjnej, plastikowej karty, nauczyciele mogą aktywować legitymację służbową w wersji cyfrowej. Aplikacja mObywatel zyskała nową funkcję, która objęła m.in. nauczycieli. W aplikacji pojawiły się nowe dokumenty elektroniczne, w tym legitymacja służbowa nauczyciela. Funkcje są już dostępne i nauczyciele mogą z nich skorzystać.

Kolejna grupa zawodowa będzie mogła od dziś potwierdzić swoje uprawnienia zawodowe za pomocą telefonu. To kolejny krok do ułatwienia codziennego życia w edukacji. Obok uczniów i studentów swojego cyfrowego dokumentu będą mogli używać teraz także nauczyciele.

Jak aktywować mLegitymację?

>> Pobierz / zaktualizuj aplikację

>> Zaloguj się profilem zaufanym, bankowością elektroniczną lub e-dowodem

>> Wybierz „Dodaj dokument”

>> Potwierdź dane – zostaną one automatycznie pobrane z Systemu Informacji Oświatowej (SIO)

>> Gotowe. Teraz możesz już korzystać z Legitymacji służbowej nauczyciela w telefonie.

>> Pamiętaj o regularnej aktualizacji aplikacji, aby móc korzystać z wszystkich jej możliwości.

Szczegółowy instruktaż tutaj

Zdjęcie zostanie pobrane automatycznie z Rejestru Dowodów Osobistych. Nie ma potrzeby wcześniejszego składania wniosku o legitymację tradycyjną w postaci karty. Wprawdzie na stronie MEN widnieje informacja, że nauczyciele już zatrudnieni otrzymają mLegitymację 15 grudnia, ale w aplikacji pojawia się natychmiast.

Dane potrzebne do wystawienia mLegitymacji będą przechowywane w systemie informacji oświatowej (SIO). Będą to między innymi: imię, nazwisko, numer PESEL nauczyciela, numer legitymacji, daty wydania i unieważnienia oraz dane szkoły, takie jak jej nazwa, adres, numer kontaktowy i nazwisko dyrektora.

30 listopada zmienia się też wzór legitymacji służbowej nauczyciela w formie plastikowej karty, nazywanej e-legitymacją.

Tak jak dotąd będzie miała ona kolor turkusowy. Na awersie karty umieszczony będzie napis w dwóch językach – polskim i angielskim: „Legitymacja służbowa nauczyciela. Teacher Identity Card”, zdjęcie nauczyciela, jego imię (imiona) i nazwisko, data wydania i numer. W prawym górnym rogu karty umieszczone będzie godło Rzeczypospolitej Polskiej i napis „Rzeczpospolita Polska. Republic of Poland”. W tle po prawej stronie karty znajdzie się symbol atomu, którego jądro ma kształt Polski, a na środku otwarta książka z lupą.

Zgodnie z nowym wzorem na rewersie karty zamiast określenia „nazwa i adres siedziby pracodawcy” ma być „nazwa i adres siedziby szkoły”. Tak jak dotąd ma być pięć miejsc na naklejki holograficzne potwierdzające ważność legitymacji (co roku do 31 sierpnia).

Numer legitymacji będzie nanoszony zgodnie z numerem mLegitymacji lub – w szczególnych przypadkach (np. nauczyciele w szkołach działających przy placówkach dyplomatycznych) – ustalany przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.

W blankiecie legitymacji będzie też można stosować, tak jak dotychczas, stosownie do potrzeb wydawcy dokumentu, także elektroniczną warstwę bezstykową. Jak podano w uzasadnieniu do projektu, dzięki zastosowaniu tej warstwy legitymacja może być nie tylko dokumentem potwierdzającym zatrudnienie na stanowisku nauczyciela, lecz może być szerzej wykorzystywana, ograniczając liczbę kart, jakimi posługują się nauczyciele, np. może stanowić jednocześnie kartę do biblioteki lub na stołówkę szkolną.

Wcześniej wydane legitymacje będą ważne do dnia wydania nauczycielowi nowej legitymacji w postaci karty, ale nie dłużej niż do dnia upływu terminu, na który zostały wydane. Koszty wydania nowej plastikowej legitymacji będą pokrywali nauczyciele.

(GN)

MEN: Od 30 listopada nowa legitymacja służbowa nauczyciela w aplikacji mObywatel