„Nowa podstawa programowa religii (dla starszych klas) kładzie również nacisk na kształtowanie postaw otwartości i braterstwa w pluralistycznym świecie. Uczniowie mają uczyć się o innych religiach, kulturach i wyznaniach, aby przezwyciężać stereotypy i budować współpracę dla dobra wspólnego” – zapowiada Episkopat Polski, który zaprezentował dokument bazowy. Szczegółowy program nauczania ma zostać opracowany w kolejnych miesiącach i poddany konsultacjom w styczniu i lutym 2026 r. Nowe podręczniki mają być gotowe do 1 września 2027 r.
Najważniejsza zmiana to rozróżnienie na lekcje religii w szkole i katechezę w parafii gdzie będzie się teraz odbywało formowanie postaw religijnych.
Szkolne lekcje będą uwzględniały udział uczniów, którzy nie są katolikami. Według biskupów lekcje religii w nowej odsłonie mają być dostępne dla wszystkich uczniów, także tych, którzy nie wyznają chrześcijaństwa, ale chcą poznać jego znaczenie i wpływ na historię. Będzie mowa o prawdach wiary, liturgii, sakramentach, modlitwach. Natomiast nie będzie formowania postaw religijnych.
Rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Leszek Gęsiak SJ poinformował, że nowa podstawa programowa nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce została przyjęta podczas 402. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, 15 października 2025 roku.
Bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP: Nowa podstawa programowa powstała z troski Kościoła o jak najlepsze wychowanie religijne młodego człowieka.
https://t.co/FdLVtasUjC pic.twitter.com/xPv6im9EJe
— EpiskopatNews (@EpiskopatNews) December 4, 2025
Rzecznik KEP wyjaśnił, że „nowa podstawa programowa zakłada także kształtowanie umiejętności zastosowania wiedzy w sytuacjach życiowych”.
– Nowa podstawa programowa wpisuje się w duży projekt nad całością formacji religijnej młodego człowieka, zarówno w szkole jak i w parafii – podkreślił bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Zastrzegł, że nowa podstawa programowa „nie jest reakcją na szkodliwe zmiany, jakie dokonały się w organizacji lekcji religii w szkole, wprowadzone przez MEN”
Ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP, przedstawił zadania lekcji religii i treści nowej podstawy programowej. „Dzisiaj na pierwszym miejscu stawiany jest uczeń i jego potrzeby. Jest on podmiotem także edukacji religijnej” – przyznał duchowny.
Zaznaczył, że nowa podstawa programowa nie zajmuje się jednak postawami religijnymi. „Nauczyciele nie są obligowani, by kształtowali postawy religijne” – zwrócił uwagę.
Ks. prof. Mąkosa wskazał, że podróżując po świecie nie zrozumiemy wytworów kultury, jeśli nie zrozumiemy chrześcijaństwa. „Chcemy przekazać to, co chrześcijaństwo, katolicyzm wniósł w cywilizację europejską i polską. Chcemy pokazać, że chrześcijaństwo jest żywe i że także dzisiaj kształtuje kulturę” – podkreślił.
Duchowny wyjaśnił, że treści podstawy programowej podzielone są zasadniczo na pięć działów. W szkole ponadpodstawowej pierwszy dział jest zatytułowany: „Poszukiwania i dylematy młodego człowieka”. Drugi dział nosi tytuł: „Wiara i życie Kościoła”. „Młodzież w pluralistycznym świecie” to kolejny dział, mówiący m.in. o pewnych zagrożeniach stojących przed młodzieżą. Kolejny dział to: „chrześcijańskie dziedzictwo kulturowe”. Ostatni dział to: „Święta i tradycje katolickie”.
Przypomnijmy, że Od 2024/2025 r. zajęcia z religii mogą odbywać się w grupach międzyoddziałowych, a ocena z religii nie wlicza się do średniej na świadectwie. Od września 2025 r. religia lub etyka odbywają się w wymiarze jednej godziny tygodniowo, bezpośrednio przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Wyjątkiem są oddziały, w których wszyscy uczniowie uczęszczają na lekcje religii lub etyki.
Pełna treść założeń nowej podstawy z religii dla przedszkola, klas I-III szkoły podstawowej, klas IV-VI, klas VII-VIII, dla szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum i branżowej szkoły I i II stopnia oraz szkół specjalnych znajduje się tutaj
(GN)