ANKIETA GŁOSU. Co MEN powinno zrobić z edukacją zdrowotną? Mamy wyniki! Nauczyciele podzieleni w kwestii nowego przedmiotu

Obowiązkowa edukacja zdrowotna, czy przedmiot nieobowiązkowy? Wprowadzić go do szkół od września 2025 r., czy odwlec zmiany o rok? A może napisać od nowa podstawę programową? Mamy już wyniki głosowania w naszej ankiecie. I – chyba jak jeszcze nigdy do tej pory – poparcie dla trzech głównych opcji w sporze o losy edukacji zdrowotnej jest bardzo wyrównane! To świadczy o tym, że jesteśmy podzieleni w tej kwestii, a żadne z stanowisk nie jest stanowiskiem dominującym. To pokazuje również, że zapętlenie w jakim się znaleźliśmy w związku z wprowadzaniem edukacji zdrowotnej do szkół jest potężne!

Edukacja zdrowotna miała pojawić się od 1 września 2025 r. w planach lekcji w klasach IV-VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych. Obowiązkowo. Zamierzenia MEN zostały oprotestowane przez przeciwników tego pomysłu, którzy zgłaszają zastrzeżenia – od światopoglądowych i merytorycznych aż do obaw, czy polska szkoła udźwignie to wyzwanie pod względem kadrowym.

Szefowa MEN mówiła, że różne opcje są na stole, w tym wprowadzenie nowego przedmiotu jako fakultatywnego. 16 stycznia minister edukacji potwierdziła, że zapadła decyzja o wprowadzeniu edukacji zdrowotnej jako przedmiotu nieobowiązkowego od września 2025 r. A potem? A potem ewentualnie zobaczymy… My zapytaliśmy, zanim jeszcze wszystko się wyjaśniło, co MEN powinno zrobić…

W naszej ankiecie – z udziałem ponad pół tysiąca nauczycieli – wybrana przez MEN opcja cieszy się takim samym poparciem jak np. obligatoryjność edukacji zdrowotnej. Podobny odsetek głosujących uważa, że należy dać sobie czas i jeszcze popracować nad podstawą programową, z perspektywą wprowadzenia jej do szkół dopiero we wrześniu 2026 r. Niemało jest też zwolenników czwartej opcji (co dziesiąty oddany głos) – nie zmieniać podstawy, ale zaczekać jeszcze rok z niej wprowadzeniem. To stanowisko m.in. ZNP i Rzeczniczki Praw Dziecka. Co by to dało? Ano, na pewno czas na kadrowe poukładanie całej operacji (dyrektorom), a nauczycielom – na zdobycie czy podniesienie kwalifikacji do nauczania edukacji zdrowotnej.

Oto wyniki głosowania w naszej ankiecie:

Nauczycielu, co - Twoim zdaniem - MEN powinno zrobić z przedmiotem edukacja zdrowotna?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

W ankiecie na glos.pl od 13 do 17 stycznia br. oddano 600 głosów

Fot. Pixabay. Obraz wygenerowany przez sztuczną inteligencję (AI)